دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318983020180522Efficacy of Mindful Parenting and Parent Management Training Integrative Program on Psychological Wellbeing and Happiness of Childrenاثربخشی برنامه ترکیبی والدگری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی کودکان126853710.22054/jcps.2018.8537FAمحبوبهباقریکارشناس ارشد خانوادهدرمانی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایرانکارینهطهماسیاندانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایرانمحمدعلیمظاهریریاست دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20171003Mindful Parenting is a new application of mindfulness which aims to improve parenting through promoting the quality of parental attention and emotional awareness. Parent Management Training also focuses on the quality of parent-child relationship and involves learning new skills in order to modify children's behavior. This study aimed to compare the efficacy of mindful parenting and parent management training integrative program and parent management training program on psychological wellbeing and happiness of children. The research method was experimental including pretest-posttest with a control group design. The study population included all children in fourth to sixth grade in District 8 of Qom city in 96-95 school year, accompanied by their mothers. The sample included 41 children from fourth to sixth grade accompanied by their mothers that were selected by convenient sampling and assigned in experimental and control groups by random sampling. Research tools used on mothers included the mindful parenting and parent management training integrative program, 4-item happiness questionnaire and interpersonal mindfulness in parenting. Circular Mood and psychological wellbeing scale were the tools that were used on children. Participants completed the research tools in three phases of pretest, posttest and follow up. One group received mindful parenting and parent management training integrative program, while another group received only parent management training in 8 sessions, each 2 hours per week at a meeting. Mixed analysis of variance showed that the integrative program was more effective than parent management training in psychological wellbeing (F=7/57/ P<0/01) and these changes remained constant in follow up phase. There were no any differences between the two groups in happiness. Higher efficacy of integrative program in psychological wellbeing can be dependent upon application of mindful parenting principals. It seems that mindful parenting causes enrichment in parent- child relationship and consequently increases psychological well-being in children through mechanisms such as listening with full attention, accepting without judgment, compassion, self-regulation and emotional consciousness.والدگری ذهنآگاهانه، کاربردی جدید از ذهنآگاهی است که هدف آن بهبود بخشیدن به والدگری از طریق ارتقای کیفیت توجه والدینی و افزایش آگاهی هیجانی است. آموزش مدیریت والدین نیز بر افزایش کیفیت روابط بین والدین و فرزندان تأکید دارد و مستلزم یادگیری مهارتهای جدید جهت اصلاح رفتار کودکان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی برنامهی ترکیبی والدگری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین و آموزش مدیریت والدین به تنهایی بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی کودکانصورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی در قالب طرح پیشآزمون- پسآزمون دوگروهی بود. جامعهی پژوهش حاضر را کلیهی کودکان پایه چهارم تا ششم دبستانهای واقع در منطقه 8 شهر قم در سال تحصیلی 96-95 به همراه مادرانشان، تشکیل میدادند. نمونهی این پژوهش شامل 41 تن از کودکان پایههای چهارم تا ششم دبستان به همراه مادرانشان بود که به شیوهی در دسترس از بین دبستانهای منطقه 8 انتخاب شده و به طریق تصادفی در دو گروه جای داده شدند. ابزارهای پژوهش در جمعیت مادران شامل برنامهی ترکیبی والدگری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین، پرسشنامهی چهار سوالی شادی و مقیاس ذهنآگاهی بینفردی در والدگری بود. مقیاس دایرهای خلق و مقیاس بهزیستی روانشناختی نیز ابزارهایی بودند که در گروه کودکان اجرا شدند. شرکتکنندگان در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. یکی از گروهها، برنامهی ترکیبی والدگری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین، و گروه دیگر فقط برنامهی آموزش مدیریت والدین را در 8 جلسهی 2 ساعته و به صورت یک جلسه در هر هفته دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که برنامهی ترکیبی نسبت به برنامه آموزش مدیریت والدین در افزایش نمرهی بهزیستی روانشناختی کودکان (01/0/P<57/7F=) مؤثرتر بوده است و این تغییرات در مرحله پیگیری نیز ثابت مانده است. اما در میزان شادکامی کودکان، بین دو گروه تفاوت معناداری به دست نیامد. اثربخشی بالاتر برنامهی ترکیبی نسبت به آموزش مدیریت والدین بر بهزیستی روانشناختی را میتوان وابسته به کاربرد اصول والدگری ذهنآگاهانه دانست. به نظر میرسد والدگری ذهنآگاهانه از طریق سازوکارهایی چون گوشدادن با توجه کامل، پذیرش بدون قضاوت، شفقتمندی، خودتنظیمی و آگاهی هیجانی منجر به ارتقای رابطه والد- کودک و به تبع آن افزایش بهزیستی روانشناختی در کودکان میگردد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318983020180522Phenomenological Analysis of Factors Affecting Quality of Marital Life in the Iranian Couples with POW Experience: A Qualitative Studyواکاوی پدیدارشناختی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی زناشویی اسرای جنگی: یک مطالعه کیفی2764853810.22054/jcps.2018.8538FAمحمدعلیطالبیگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانعذرااعتمادیدانشگاه اصفهانفاطمهبهرامیاستاد گروه مشاوره دانشگاه اصفهانمریمفاتحی زادهدانشیار گروه مشاوره خانواده دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان0000000283428680رضوان الساداتجزایریهیات علمی دانشگاه اصفهان0000-0003-3734-6788سید محسنفاطمیفوق دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه هاروارد آمریکاJournal Article20180309Captivity is one of the traumatic phenomena of war, which inflicts considerable damages on individual, interpersonal and ultimately, quality of marital life of prisoners of war. The purpose of this study was to investigate the factors affecting quality of marital life in the couples with POW experience using phenomenological research method. 65 participant couples were selected using purposeful sampling method respecting for diversity and homogeneity. Semi-structured interview was used to collect data and thematic analysis was used to analyze the data. Findings on the factors affecting prisoner of war quality of marital life included 25 sub themes that were classified into five main themes, including: interpersonal pathological interactions; individual psychological disorders; socio-economic factors; spiritual-ideological factors; and physiological pathological factors. The analysis of the structure of lived experiences of couples with POW experience revealed that the concept of quality of marital life in this community is a synergistic multi-factorial structure that requires an interdisciplinary and comprehensive approach in applied interventions and theoretical researches at the prevention and treatment levels.اسارت از جمله پدیدههای استرسزای جنگ است که آسیبهای قابل توجهی را بر ساختارهای درونفردی و بینفردی اسیر و نهایتا میزان کیفیت زندگی زناشویی وی تحمیل میکند. هدف از پژوهش حاضر واکاوی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی زناشویی زوجین آزاده با استفاده از روش پژوهش پدیدارشناسی بود. 65 زوج مشارکتکننده با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با رعایت تنوع و همگونی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل دادهها از تحلیل موضوعی استفاده شد. یافتهها در زمینه عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی زناشویی آزادگان، دربرگیرندهی 25 موضوع فرعی بود که در 5 موضوع اصلی طبقهبندی شدند که عبارتند از: تعاملات آسیبزای بینفردی ؛ اختلالات روانشناختی فردی؛ عوامل اقتصادی-اجتماعی؛ عوامل معنوی-اعتقادی؛ و عوامل آسیبزای جسمانی. واکاوی ساختار تجارب زیستهی زوجین آزاده نشان داد که مفهوم کیفیت زندگی زناشویی در این جامعه، یک ساختار چند علیتی همافزا میباشد که در سطوح پیشگیری و درمان نیازمند رویکردی بینرشتهای و جامع در مداخلههای کاربردی و پژوهشهای نظری است.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318983020180522The Effectiveness of Schema Mode Therapy on the Self-Esteem in Narcissistic Personality Disorder: A Single-Subject Researchاثربخشی طرحواره درمانی ذهنیتمدار بر عزت نفس افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفته: پژوهش مورد منفرد65101857910.22054/jcps.2018.8579FAسعیدخدابنده لوکارشناسارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمحمودنجفیاستادیار روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان2117-1160-0002-0000اسحقرحیمیان بوگردانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20171216The present study aimed to study the effectiveness of schema mode therapy on the increasing of explicit and implicit self -esteem in narcissistic personality disorder was carried out. In this study, the A-B single-subject design, and multiple baseline were used. The study sample was three clinic clients in Qazvin who were selected by purposive sampling. So that, the clients after answering to the Third Version of Millon Clinical Multiaxial Inventory (MMPI-III(, were diagnostic interviewed by psychiatrist, and they were diagnosed with Narcissistic Personality Disorder (NPD). First, at baseline, subjects (2 female, 1 male), responded to the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES). After drawing the baseline data, the treatment process was followed in accordance with the principles of the single subject experimental designs and all three subjects entered to the treatment plan one after another. Schema therapy in 20 individual 60-minute sessions weekly for 2 sessions was administered and 1 month after the end of treatment, follow-up period followed. Finally, the data obtained using descriptive statistics, visual analysis charts with trend indicators, stability, percentage data unoverlapping (PND), and the percentage overlapping data (POD) were analyzed. The results showed that schema mode therapy on the increasing of the explicit self-esteem in narcissistic personality disorder was not effective, but on their implicit self-esteem was effective. According to the results, schema therapy on improving and increasing of the explicit self-esteem in narcissistic personality disorder is efficient and effective, and can be used in the treatment of symptoms that they are due to low implicit self-esteem in narcissism patients.پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی طرحوارهدرمانی ذهنیتمدار بر عزتنفس آشکار و ناآشکار مبتلایان به اختلال شخصیت خودشیفته انجام شد. در این پژوهش از طرح تجربی موردمنفرد از نوع خطپایه چندگانه استفاده گردید. نمونه این مطالعه شامل 3 مورد از مراجعه کنندگان به کلینیک مشاوره در شهر قزوین در سال 1395بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. به این صورت که پس از پاسخگویی به سومین نسخه پرسشنامه بالینی چندمحوری میلون (MMPI-III)، توسط روانپزشک مورد مصاحبه تشخیصی قرار گرفته و مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) تشخیص داده شدند. ابتدا آزمودنیها (2 زن و 1مرد) در مرحلـه خطپایه به پرسشنامه عزتنفس آشکار روزنبرگ (RSES) و مقیاس عزت نفس ناآشکار حرف-نام (NLT) پاسخ دادند. پس از ترسیم خطپایه دادهها، روند درمان طبق اصول طرحهای تجربی تکآزمودنی دنبال شد و هر سه آزمودنی یکی پس از دیگری وارد طرح درمان شدند. طرحوارهدرمانی در 20 جلسه انفرادی 60 دقیقهای به صورت هفتهای 2 جلسه اجرا شد و دوره پیگیری درمان، 1 ماه پس از پایان مداخله دنبال گردید. در پایان دادههای بدست آمده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، تحلیل دیداری نمودارها با شاخصهای روند، ثبات، درصد دادههای غیرهمپوش (PND) و همپوش (POD) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که طرحوارهدرمانی درافزایش عزتنفس آشکار افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفته موثر نبود ولی در افزایش عزت نفس ناآشکار آنها موثر واقع شد.بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، طرحوارهدرمانی ذهنیتمدار در بهبود و افزایش عزت نفس ناآشکار افراد دارای اختلال شخصیت خودشیفته از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار است و میتواند در درمان علائم ناشی از عزت نفس پایین بیماران خودشیفته مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318983020180522Effectiveness of Logo-therapy in the Hutzel Method on Personality State, Love Trauma and Attitudes to the Opposite Sex in Female Students with Emotional Breakdown Experienceاثربخشی معنادرمانی به شیوه هوتزل بر حالات شخصیتی، ضربه عشق و دوسوگرایی به جنس مقابل در دانشجویان دختر با شکست عاطفی103116858310.22054/jcps.2018.8583FAمنصورهنیکوگفتاراستادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانعلیرضاسنگانیدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز0000-0002-6255-7467انیساحمدیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریناهیدرامککارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگزJournal Article20170112The high level of human relationships, that cognitively, emotionally, and motivationally relates to, can be the representation of love. The aim of this study was the efficacy of logo-therapy in the Hutzel method on personality state, love trauma and attitudes to the opposite sex in the female students with emotional breakdown experience. The study design of pre-test - post-test control group was carried out. The statistical population included all female students with emotional breakdown experience in University of Mazandran. The sampling was selected by targeted sampling method, that sample size included of 28 students (14 in the experimental group and 14 in the control group) was selected. To measure was used questionnaires: Ambivalent Sexism Inventory, Love Trauma Inventory and questionnaire of interpersonal analysis (personality states) and also the Hutzel's logotherapy Method (2002). For data analysis, multivariate analysis of covariance was used. The results indicated that logo-therapy has an effect on personality states, love trauma and attitudes to the opposite in the female students with emotional breakdown. It is recommended to use the principles of logo-therapy in order to improve the situation of people with emotional breakdown. It is recommended to use the principles of logo-therapy in order to improve the status of people with emotional failure.حد والایی از روابط انسانی که جنبههای شناختی، هیجانی و انگیزشی را در خود جای میدهد، میتواند بازنمایی از عشق باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی معنادرمانی به شیوه هوتزل بر حالات شخصیتی، ضربه عشق و دوسوگرایی به جنس مقابل در دانشجویان دختر با شکست عاطفی بود. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی از نوع پیش و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر با شکست عاطفی دانشگاه مازندران بود. 28 نفر از دانشجویان (14 نفر گروه آزمایش و 14 نفر گروه کنترل) به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه، ضربه عشق (LTI)، دوسوگرایی نسبت به جنس مقابل (ASI)، تحلیل رفتار متقابل (حالات شخصیتی) و پروتکل معنادرمانی هوتزل (2002) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره نشان داد که معنادرمانی بر حالات شخصیتی، ضربه عشق و دوسوگرایی به جنس مقابل در دانشجویان دختر با شکست عاطفی اثربخش است. بر این اساس، استفاده از مبانی معنادرمانی در جهت بهبود وضعیت روانشناختی افراد با تجربه شکست عاطفی قابل توصیه است.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318983020180522The Effect of Acceptance and Commitment Therapy Focused on Self -Compassion on Social Anxiety of Adolescent Girlsاثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد با تمرکز بر شفقت، بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان117137860510.22054/jcps.2018.8605FAلیلااسماعیلیگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی روانشناسی دانشگاه اصفهانشعلهامیریگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی روانشناسی دانشگاه اصفهان0000-0002-9906-5802محمد رضاعابدیدانشگاه اصفهانحسینمولویدانشگاه اصفهان0000-0002-7671-550XJournal Article20180102The purpose of this research was to determine the effect of acceptance and commitment therapy focused on self -compassion on social anxiety of adolescent girls. Thirty two female adolescents with social anxiety were randomly selected in Isfahan. The participants were randomly assigned to experimental and control groups (sixteen persons in each group). The study performed in pretest, posttest and follow up stages. Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A) and demographical information questionnaires were used to gather the data. The interventions were consisted of self-compassion focused therapy with acceptance and commitment therapy method (8 sessions for experimental group). Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed that acceptance and commitment therapy focused on self -compassion had a significant effect on Reducing of social anxiety in adolescent girls in posttest(P≤0.01) and follow up (P<0.02). The study supported that acceptance and commitment therapy focused on self -compassion can reduce social anxiety in adolescent girls. پژوهش، با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد با تمرکز بر شفقت، بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان 14 تا 18 ساله انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دختران نوجوان 14 تا 18 ساله شهر اصفهان در سال 1394 بود. به منظور انجام این پژوهش32 نفر دختر به شیوه هدفمند، انتخاب و با روش تصادفی به گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 16 نفر). روش پژوهش نیمه تجربی بود. مداخله درمانی به مدت 8 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام گرفت و به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه اضطراب اجتماعی نوجوانان (SAS-A)و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته بود که در سه مرحله پیش آزمون، پسآزمون و پیگیری (3 ماهه) تکمیل شد. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان از وجود تفاوت معنادار در گروه آزمایش و گواه، در مرحله پسآزمون (01/0P≤) و پیگیری (02/0P≤) بود، لذا با اطمینان 98 درصد میتوان نتیجه گرفت که اثربخشی مداخله درمانی مبتنی بر پذیرش وتعهد با تمرکز بر شفقت، بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان موثر است.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318983020180522The Effectiveness of Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy to Improve the Conflictive the Relationship between Mother-Childاثربخشی رواندرمانی روانپویشی فشرده و کوتاه مدت (ISTDP) بر بهبود رابطه متعارض مادر- فرزندی139162861210.22054/jcps.2018.8612FAمحسنپاسبانی اردبیلیکارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه علامه طباطباییاحمدبرجعلیاستاد گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.شهلاپزشکدانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170612Relationship with parents plays an important role in the lives of adolescents. Conflict in the relationship causes long-term and serious damage which occurs in adolescents. This study aimed to determine the effectiveness of intensive short-term dynamic psychotherapy on improving mother-child relationship is the opposite. This quasi-experimental study with pretest and posttest approach with a 2-month-old follow-up. 16 women with children that criterion for entry to the study were randomly selected to be available in both experimental and control groups were replaced. Parent-child conflict questionnaire was used to evaluate the experimental variable. Intervention in 8 sessions were performed on women. Pretest and posttest and follow-up was 2 months, and data were collected on children. Complex multivariate analysis of variance (within a group Mass), and multivariate analysis of variance revealed a mixed two-way between the pretest and posttest, but there is a pretest and posttest control group was not different. This difference was persistent in the pursuit of two months. The results showed that intervention of intensive short-term dynamic psychotherapy in improving the quality of mother-child relationship conflict has a positive impact. This effect was significant in a 3-scale questionnaire. Results showed that the effectiveness of intensive short-term dynamic psychotherapy on both sexes was significant, and there was no significant difference between girls and boys in treatment outcomes.رابطه با والدین نقش مهمی در زندگی نوجوانان دارد. بروز تعارض در این رابطه باعث آسیبهای بلندمدت و جدی در نوجوانان میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان روانپویشی فشرده و کوتاهمدت بر بهبود رابطه متعارض مادر- فرزندی میباشد. این پژوهش به شیوه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با پیگیری 2 ماهه صورت گرفت. 16 نفر از مادران به همراه فرزندانشان که ملاک ورود به تحقیق را داشتند به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای بررسی متغیر آزمایشی از پرسشنامه تعارض والد- فرزند (مروف) استفاده شد. مداخله به مدت 8 جلسه بر روی مادران انجام شد. پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری 2 ماهه بر روی فرزندان اجرا گردید. تحلیل واریانس چند متغیره – آمیخته (درون گروهی- بین گروهی) و تحلیل واریانس چند متغیره آمیخته دو راهه نشان داد که بین پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد ولی در پیشآزمون و پسآزمون گروه کنترل تفاوتی وجود نداشت. این تفاوت در پیگیری دو ماهه ماندگار بود. نتایج این پژوهش نشان داد که مداخله روانپویشی فشرده و کوتاهمدت در بهبود کیفیت رابطه متعارض مادر- فرزندی تأثیر مثبت دارد و این تأثیر در سه مقیاس پرسشنامه معنیدار بود. همچنین یافتهها نشان داد که اثربخشی درمان روان پویشی فشرده و کوتاه مدت بر روی هر دو جنس معنیدار بود و تفاوت معنیداری بین دختران و پسران در پیامدهای درمانی مشاهده نشد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318983020180522The Impact of Upper Alpha Neurofeedback Training on Executive Functions of the Female Students of Kurdistan University with Academic Burnout Syndrome and Depression Symptomsتاثیر نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکردهای اجرایی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی163188861310.22054/jcps.2018.8613FAگلاویژعلیزادهدکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدانرسولکرد نوقابیدانشیار روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدانخسرورشیداستادیار روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدانزلیخاقلیزادهاستادیار علوم اعصاب شناختی دانشگاه کردستانJournal Article20170824This study was conducted to examine the impact of upper alpha neurofeedback training on executive functions of the female students of the University of Kurdistan with academic burnout syndrome and depression symptoms. A semi-experimental method designed with control and experimental groups, undergoing pre-test and post-test used. The subjects were selected from the female students of the University of Kurdistan in academic year 2015-2016, and using the volunteer sampling. In terms of method, first screening test of Beck depression and Maslach academic burnout among students 19 to 25 years old were distributed, and then based on score questionnaire, students who were average scores in both questionnaires were selected and among those who were eligible for the study, 34 people have volunteered to participate in this study, and the subjects were placed randomly in experimental (n = 17), and control (n = 17) groups, and then responded to theStroop color- word and Wisconsin card sorting computer trials and letter – number span test. Neurofeedback sessions was held for the experimental group in psychology laboratory at the University of Kurdistan, and for each person over a period of 10 sessions (2 times a week for 45 minutes). Neurofeedback protocols were using upper alpha waves in the parieto- occipital area (P3, PZ, P4, O1, 02) of the scalp and particular point PZ. After three sessions, two members of the experimental group withdrew from further cooperation. After the end of sessions both groups were assessed and data were analyzed using analysis of MANCOVA and SPSS18 software. The results showed that upper alpha neurofeedback training has a significant effect on executive functions in the female students of the University of Kurdistan academic burnout syndrome and depression symptom (p< 0.001). The findings of this study showed that upper-alpha neurofeedback training has a significant effect on executive functioning of the female students of the University of Kurdistan with academic burn-out syndrome and depression symptom and through changes that makes in cell's levels of the brain, leads to improve in individuals’ cognitive performance.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکردهای اجرایی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی بود. روش مطالعه نیمه تجربی به صورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان در نیمسال دوم تحصیلی 1395-1394 و روش نمونهگیری از نوع داوطلبانه بود. بدین صورت که ابتدا آزمون غربالگری افسردگی بک و فرسودگی تحصیلی ماسلاش در بین دانشجویان دختر 25- 19 ساله توزیع شد و سپس بر اساس نمرهی پرسشنامهها دانشجویانی که از متوسط نمرات در هر دو پرسشنامه برخوردار بودند انتخاب گردیده و از بین افرادی که شرایط ورود به پژوهش حاضر را داشتند 34 نفر برای مشارکت در پژوهش حاضر داوطلب شدند که به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش( 17 نفر) و کنترل(17 نفر) قرار گرفتند و به آزمونهای رایانهای دستهبندی کارتهای ویسکانسین و استروپ رنگ- واژه و آزمون فراخنای حروف ارقام پاسخ دادند. جلسات نوروفیدبک برای گروه آزمایش در آزمایشگاه روانشناسی دانشگاه کردستان و برای هر فرد طی یک دورهی آموزشی 10 جلسهای( هفتهای 2 بار و به مدت 45 دقیقه) انجام شد. پروتکل نوروفیدبک با استفاده از امواج آلفای بالا در ناحیهی پاریتال- اکسیپیتال)نقاطP<sub>3</sub>, P<sub>Z</sub>, P<sub>4</sub>, O<sub>1</sub>, 0<sub>2</sub>) و به ویژه نقطهی P<sub>Z</sub>انجام گرفت که پس از گذشت 3 جلسه دو نفر از اعضای گروه آزمایش از ادامهی همکاری انصراف دادند. پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار spss 18 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که روش نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکردهای اجرایی دانشجویان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی موثر بوده است ( 001/0> p). یافتههای این پژوهش نشان داد که نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکردهای اجرایی دانشجویان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی اثرگذار است و از طریق تغییراتی که در سطوح سلولی مغز ایجاد میکند منجر به بهبود عملکرد شناختی افراد میشود.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات روانشناسی بالینی2322-318983020180522Prediction of Perceived Stress on the Basis of Emotional Regulation, Experiential Avoidance and Anxiety Sensitivityپیش بینی استرس ادراک شده براساس تنظیم هیجان، اجتناب تجربی و حساسیت اضطرابی افراد وابسته به مواد189206861410.22054/jcps.2018.8614FAعبدالباسطمحمودپورکارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی. دانشگاه علامه طباطبائی.تهرانابوالفضلبرزگر دهجکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه علامه طباطبائی. تهرانحسینسلیمی بجستانیدانشیار مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،ناصریوسفیدانشیار مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانJournal Article20170504Stress is among the important factors of beginning and continuing addiction. The aim of this research was to anticipate the perceived stress on the basis of emotional regulation, experiential avoidance and anxiety sensitivity. The present research is of correlation kind which falls under the explanatory projects category. Research population consisted of all of the individuals that were addicted to drugs, and who used the services of addiction treatment centers of Tehran in 1394. From among the research population 220 individuals were selected by convenience sampling method, and then filled out the questionnaires which were related to the research. Evaluation tools were emotion regulation (Gras and John, 2003), experiential avoidance (Bond et al, 2007) and anxiety avoidance (Rees et al, 1986). Regression analysis results showed that repression, experiential avoidance and anxiety sensitivity components anticipates the perceived stress in addicted individuals significantly and positively and the reevaluation component predicted it negatively and significant. Findings of the present research pointing out to the fact that psychological structures including emotional regulation, experiential avoidance and anxiety sensitivity, have important role in the perceived stress of the individuals who are addicted to drugs. Thus, in creating a psychotherapeutic basis for people who are addicted to drug, this factor should be taken into consideration.استرس یکی از عوامل مهم در شروع و تداوم اعتیاد است. هدف این پژوهش پیشبینی استرس ادراکشده بر اساس تنظیم هیجان، اجتناب تجربی و حساسیت اضطرابی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که در مقوله طرحهای توصیفی قرار دارد. جامعهی پژوهش حاضر تمامی افراد وابسته به موادمراکز ترک اعتیاد عادل و نصوح شهر تهران در سال 1394 بود. از جامعه آماری 230 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس، پرسشنامههای مربوط به پژوهش را کامل کردند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه تنظیم هیجان (گراس و جان، 2003)، اجتناب تجربی (بوند و همکاران، 2007) و حساسیت اضطرابی (ریس و همکاران، 1986) بود. نتایجتحلیل همبستگی بین متغیرها نشان داد بین استرس ادراک شده با مؤلفه های تنظیم هیجان، اجتناب تجربی و حساسیت اضطرابی افراد وابسته به موادرابطه وجود دارد(p<0.05). همچنین نتایج نهایی تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفه تنظیم هیجان سرکوبی، اجتناب تجربی و حساسیت اضطرابی بهصورت مثبت و معنیدار و مؤلفه ی ارزیابی مجدد به صورت منفی و معنی دار قادر به پیشبینی استرس ادراکشده در افراد وابسته به مواد بودند(p<0.05). نتایج به دست آمده از این پژوهش، اشاره دارد به اینکه سازه های روان شناختی تنظیم هیجان، اجتناب تجربی و حساسیت اضطرابی نقش بسزایی در استرس ادراک شده افراد وابسته به مواد دارند؛ بنابراین، پی ریزی روان درمانی افراد وابسته به مواد مستلزم در نظر گرفتن این عوامل می باشد.