مقاله پژوهشی
تدوین الگوی آموزشی تاب آوری دانش آموزان مبتنی بر تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور؛ یک مطالعه کیفی

رضوان السادات جزایری؛ فهیمه سنائی؛ مریم فاتحی زاده

دوره 13، شماره 52 ، مهر 1402

https://doi.org/10.22054/jcps.2024.70283.2830

چکیده
  یکی از متغیرهایی که می تواند در کاهش مشکلات نوجوانان و افزایش سازگاری در این دوران حساس به نوجوان کمک کند ، تاب آوری است. تاب آوری به معنای توانایی بازگشت از تجربه های هیجانی منفی و انطباق منعطفانه با تجربه های پر استرس است پژوهش حاضر باهدف بررسی تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور و تدوین الگوی آموزش تاب‌آوری دانش آموزان مبتنی بر این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی برنامه مداخله پیش‌زبانی خانواده محور بر مهارت‌های هیجانی-اجتماعی کودکان زیر دو سال با تاخیر ارتباطی

فاطمه نیک خو؛ فاطمه نیک‌خو

دوره 13، شماره 52 ، مهر 1402

https://doi.org/10.22054/jcps.2024.71186.2856

چکیده
  مهارت‌های پیش‌زبانی نقش مهمی در شایستگی‌های هیجانی - اجتماعی کودکان دارند. این در حالی است که بسیاری از کودکان با تاخیر ارتباطی در اکتساب شایستگی‌های هیجانی -اجتماعی نارسایی‌هایی نشان می‌دهند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مداخله پیش‌زبانی خانواده محور بر مهارت‌های هیجانی-اجتماعی کودکان زیر دو سال با تاخیر ارتباطی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر زوج درمانی هیجان مدار بر اختلال استرس پس از سانحه ناشی از خشونت خانگی

حسین محققی؛ محمدرضا روشنائی

دوره 13، شماره 52 ، مهر 1402

https://doi.org/10.22054/jcps.2024.67484.2735

چکیده
  یکی از موضوعات بسیار مهم که علاوه بر مختل کردن کانون خانواده و روابط زوجین، باعث تشدید آسیب در فرد آسیب دیده می‌شود، اختلال استرس پس از سانحه ناشی از خشونت خانگی می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رویکرد زوج درمانی هیجان مدار بر اختلال استرس پس از سانحه ناشی از خشونت خانگی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ویژگی های روانسنجی مقیاس اعتیاد به خرید حضوری در نمونه ایرانی

فرزین باقری شیخانگفشه؛ زهرا خانی؛ حجت الله فراهانی؛ پرویز آزادفلاح

دوره 13، شماره 52 ، مهر 1402

https://doi.org/10.22054/jcps.2024.70687.2844

چکیده
  اعتیاد به خرید یک نیاز غیرقابل‌کنترل است که فرد را مجبور می‌کند تا برای رهایی موقت از پریشانی روانی و افسردگی به سمت خرید کردن گرایش پیدا کند. در همین زمینه، پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس اعتیاد به خرید حضوری در نمونه ایرانی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع ارزشیابی بود. نمونه شامل 500 نفر، از زنان (404) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
روابط علّی ساختاری استحکام من و روابط بافتی(جو عاطفی خانواده،ارتباط با همسالان و پیوند با مدرسه) با رفتارخودآسیب رسانی در نوجوانان با میانجی‌گری تنظیم هیجان.

آرش سلیمی؛ تورج هاشمی نصرت آباد؛ زینب خانجانی

دوره 13، شماره 52 ، مهر 1402

https://doi.org/10.22054/jcps.2024.17146

چکیده
  چکیدههدف از پژوهش حاضر برسی رابطه استحکام من و روابط بافتی با رفتارهای خودآسیب‌رسان نوجوانان با میانجی‌گری تنظیم هیجان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی‌_همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش تمام دانش آموزان پسر دوره متوسطه‌ی دوم شهر تبریز در سال تحصیلی99_1398 بودند که از بین آنها تعداد 190نفر به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید و آموزش مهارت‌های اجتماعی بر کاهش ترس از ارزیابی منفی و رفتارهای ایمن در دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی

فرزانه میکاییلی منیع؛ بهزاد ارژنگی؛ گلدار یارمحمدی شورگلی؛ علی عیسی زادگان

دوره 13، شماره 52 ، مهر 1402

https://doi.org/10.22054/jcps.2024.74877.2954

چکیده
  هدف این پژوهش، مقایسه اثر بخشی آموزش شناختی ارتقاء امید و آموزش مهارت‌های اجتماعی بر کاهش ترس از ارزیابی منفی و رفتارهای ایمن در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای نشانه های اضطراب اجتماعی بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی (BFNE) لری و ...  بیشتر