بررسی اثر یکپارچگی حسی و تمرینات تفکر فضایی در بهبود هوش غیر کلامی کودکان مبتلابه اختلال یادگیری

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین‌المللی کیش، جزیره کیش، ایران.

2 استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران.

چکیده

اختلال یادگیری اگر قبل ازدبستان شناسایی شود قابل پیشگیری است درغیراین صورت صدمات جبران ناپذیری ببارمی آورد. یکپارچگی حسی به معنی دریافت و پردازش اطلاعات هفت حس (حرکت، لامسه، فشار، بینایی، شنوایی، چشایی و بویایی) می باشد. دراختلال یادگیری اطلاعات حسی با دقت پردازش نمی شود بنابراین با هماهنگ کردن چشم و دست و کنترل حرکتی و... می توان گروهی از ناتوانیهای نوشتن خواندن، هجی کردن واختلالات ریاضی را درمان کرد. تمرینات تفکر فضایی تمرین هایی هستند که توانمندی کودک را در زمینه ادراک فضایی و دیداری تقویت کرده و هماهنگی لازم بین چشم، دست و دیگر حواس را برقرار میسازد. دراین روش به مدت دو ماه به جامعه آماری کودکان مبتلابه اختلال یادگیری آموزش یکپارچگی حسی و تمرینات تفکر فضایی داده شد و نتیجه گرفته شد که آموزش یکپارچگی حسی و تمرینات تفکر فضایی باعث بهبود هوش غیر کلامی در کودکان مبتلابه اختلال یادگیری میشود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Sensory Integration and Spatial Thinking Exercises on Improved Non-verbal Intelligence in the Children with Learning Disorder

نویسندگان [English]

  • Zohreh Tavakoli 1
  • Farhad Jomehri 2
  • Adis Kraskian Mojambari 3
1 MA in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Kish International Campus, Kish Island, Iran (Corresponding Author),
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology, Allameh Tabataba'i' University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Campus of Karaj, Karaj, Iran
چکیده [English]

Learning disorders could be prevented if identified before the elementary school; otherwise, they will bring about irremediable damages. Sensory integration refers to the reception and processing of the seven senses' information (motion, touch, pressure, vision, hearing, taste, and smelling). In a learning disorder, sensory information is not carefully processed; therefore, one could treat a series of writing, reading and spelling disabilities as well as mathematical disorders by coordinating eyes and hands and motion control, etc. Spatial thinking exercises aim to boost children's ability for spatial and visual perception, establishing necessary coordination among the eyes, hands and other senses. In this technique, the statistical population of children with learning disorder was provided with sensory integration training and spatial thinking exercises for 2 months. The results suggest that sensory integration training and spatial thinking exercises lead to improved non-verbal intelligence in the children with learning disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning disorder
  • Sensory Integration
  • Spatial Thinking
  • Non-verbal Intelligence
احدی حسن؛ کاکاوند، علیرضا (1382). اختلال مای یادگیری (از نظریه تا عمل). تهران: انتشارات ارسباران.
چراغچی، سیده سعیده، پایان‌نامه کارشناسی ارشد تأثیر آموزش یکپارچگی حسی بر بهبود مشکلات نوشتاری دانش‌آموزان نارسانویس،1390، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
خزاعی،محمد مهدی و همکاران، نشریه روانشناسی .بهداشت روان و جامعه، 1388،شماره 10.
فراستیم، ماریان، ولتی لف آور، ویتلسی، آزمون پیشرفته ادراکی-بینایی فراستیم تشخیص و درمان، 1384، ترجمه و تألیف، تبریزی، مصطفی، معصومه، موسوی، معصومه، تهران، فراروان.
کاپلان، ای، سادوک، بنیامین، حی (2007). خلاصه روان پزشکی. ترجمه فرزین رضایی (1388)، چاپ چهارم، تهران: انتشارات ارجمند.
کمالی، روشنک، پایان‌نامه کارشناسی ارشد اثربخشی آموزش تمرین‌های یکپارچگی حسی بر کاهش علائم نارسایی ویژه نوشتاری در دانش آموزان پایه ابتدایی ارومیه،1388، روانشناسی و علوم تربیتی - دانشگاه علامه طباطبایی.
علیزاده زارعی، مهدی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد بررسی تأثیر رویکرد یکپارچگی حسی و آزمون درکی -حرکتی بر مهارت‌های حرکتی، طرح‌ریزی حرکتی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه‌های اول تا سوم ابتدایی،1381، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی.
والاس، مک لافلین، ناتوانی‌های یادگیری مفاهیم و ویژگی‌ها، 1369، ترجمه، منشی طوسی، تهران نشر، آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی.
Altarac,M(2007).prevalence of Learning Disability among United States Childeren with Astma and Diabetes.Annals of epidemiology,17(9),746-747
Clveland S.Central auditory processing disorders.The ADHD Report 1997;5(5);121
cohen L,Manion,L.and Marrison,K.(2007).Research Methods in Education(6th Edition)London:Routledge Falmer.
Fetcher,j,M,Morris,RD,&Lyon G.R. (2003).Classification and definition of learning disabilities and learning problems among students with behavioral/emotional disorders:A conceptual model.Behavioral,16,97-106
Keith RW.Diagnosing centered auditory processingdisorders in children in:Roeser RJ,Valente M,Hasford-Dunn H editors.Audiology diagnosis.1st ed New York:Thieme medical publishers,Inc;2000.p.338-9