اتکینسون و همکاران. (1381). زمینه روانشناسی. ترجمه: براهنی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
بهپژوه، احمد؛ حجازی، مسعود. (1386). تأثیر برنامه جرأت آموزی گروهی در افزایش میزان جرأت ورزی و عزت نفس دانشآموزان کمجرأت. تازهها و پژوهشهای مشاوره. پاییز 1386.
پروین، لارنس. ای. (1381). روانشناسی شخصیت. ترجمه: محمد جعفر جوادی و پروین کدیور. تهران: انتشارات رسا.
جلالی، محمدرضا. (1378). اثر بخشی روشهای درمانی – آموزشی در درمان رفتارهای غیر جرأت ورزانه. رساله دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.
چناری، مهین. (1374). بررسی رابطه نگرشهای تربیتی والدین با خودپنداره دانشآموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
حاتمی، حمیدرضا. (1387). بررسی تاثیر آموزش مولفههای هوش هیجانی بر عزت نفس، خودپنداره و سخت رویی دانش آموزان بسیجی. پایان نامه دکتری. دانشگاه علامه طباطبائی.
حداد رحمانی، مجید. (1390). مقایسه میزان سازگاری اجتماعی، امید و رضایت از زندگی در اعضای گروههای گمنام و مراجعان به کلینیکهای ترک اعتیاد در شهر مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
حسن بیگی، زینب. (1389). بررسی رابطه عملکرد خانواده و مدرسه با خودکارآمدی و خودپنداره دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر کاشان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
حورایی، مجتبی. (1387). اعتماد به نفس. تهران: دکلمهگران.
درتاج، فریبرز؛ مصائبی، اسداله؛ اسدزاده، حسن. (1388). تاثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر 12-15 ساله. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. زمستان 1388.
رحیمیان، بوگر اسحاق؛ شاره، حسین؛ حبیبی عسگر آبادی، مجتبی؛ بشارت، محمدعلی. (1386). بررسی تاثیر شیوههای جرأتورزی بر سازگاری اجتماعی. دانشآموزان پسر و دختر دوره راهنمایی شهر شهرضا در سال 85-84. نوآوریهای آموزشی. زمستان 1386.
رضایینژاد، سالار. (1389). اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی (مهارت مقابله با استرس، ابراز وجود) بر پیشگیری از عود بیماران مرد مبتلا به اعتیاد. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
سازمان بهداشت جهانی. (1385). برنامه آموزش مهارتهای زندگی. ترجمه: لادن فتی، فرشته موتابی و مهرداد کاظم زاده. تهران: انتشارات دانژه.
سعیدیان، فاطمه. (1388). بررسی عزتنفس در زنان سرپرست خانوار. مجموعه مقالات دومین همایش توانمندسازی و توان افزایی زنان سرپرست خانوار. تهران: گروه فرهنگی- هنری تبلیغات شهری.
سیاسی، علیاکبر. (1383). نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شوارتز، دیوید جوزف. (1387). اسرار اعتماد به نفس. ترجمه: الهام رضایی. تهران: انتشارات استاندارد.
شولتز، دوان؛ سیدنی، الن. (1377). نظریههای شخصیت. ترجمه: یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر هما.
صادقی، علیاکبر. (1386). زنان سرپرست خانوار و آسیبهای اجتماعی و فردی پیش روی آنها. مجموعه مقالات دومین همایش توانمندسازی و توان افزایی زنان سرپرست خانوار. تهران: گروه فرهنگی-هنری تبلیغات شهری.
فورگاس، جوزف پی. (1373). روانشناسی تعامل اجتماعی. ترجمه: خشایار بیگی و مهرداد فیروز بخت. تهران: انتشارات ابجد.
قاسمی، سمیه و خانی، فضیله. (1388). تحلیلی بر مسائل و نیازهای زنان سرپرست خانوار جهت توانمندسازی آنان. مجموعه مقالات دومین همایش توانمندسازی و توان افزایی زنان سرپرست خانوار. تهران: گروه فرهنگی-هنری تبلیغات شهری.
کانفیلد، جک؛ کلیوولز،هارولد. (1379). افزایش خودپنداره دانش آموزان در مدارس. ترجمه: سوسن سیف. تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا.
لیندنفیلد، گیل. (1387). اعتماد به نفس برتر. ترجمه: حمید اصغریپور و نگار اصغریپور. تهران: انتشارات جوانه رشد.
لیندنفیلد، گیل. (1389). کنترل خشم. ترجمه: حمید شمسی پور. تهران: انتشارات جوانه رشد.
مالتز، ماکسون. (1372). روانشناسی ارتباط و کنترل. ترجمه: جمال زره ساز و بابک شمشیری. تهران: انتشارات چاپخش.
محمدخانی، کوکب. (1389). اثربخشی خندهدرمانی کاتاریا به شیوه گروهی بر افزایش سازگاری اجتماعی دختران سال سوم راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 89-1388. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
محمدی، علیجعفر. (1387). رابطه سبکهای هویت با ابراز وجود در دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان شهریار. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
محمودی، زهرا. (1377). بررسی رابطه خودپنداره، یادگیری خودتنظیمیو پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی شهرستان شهریار. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
مکنا، پل. (1389). اعتماد به نفس سریع. ترجمه کیوان سپانلو و لادن گنجی. تهران: انتشارات سیمای دانش.
موسویزاده، سیده آزاده. (1388). مقایسه اثر بخشی آموزش ابراز وجود و آموزش حل مسئله بر میزان رضایت زناشویی زنان دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
نادری، فرح؛ پاشا، غلامرضا؛ مکوندی، فرزانه. (1386). تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری فردی و اجتماعی، خشونت و جرأتورزی در دانشآموزان دختردبیرستانی در معرض خطر شهر اهواز. علم و پژوهش در روانشناسی کاربردی. پاییز 1386.
هاشمی، فهیمه. (1383). اثر بخشی آموزش ابراز وجود بر میزان شادکامیدختران مقطع تحصیلی راهنمایی شهرری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
Alberti, R. E. & Emmons, M. L. (1981). Stand up, speak out, talk back: the Key to Assertive Behavior. California: Pocket Books.
Alberti, R. E. & Emmons, M. L. (2001). Your perfect right: Assertiveness and equality in your life and relationships (8th Ed). Atascadero, CA: Impact Publishers.
Dobia, B. & McMurray, N. E. (1985). Applicability of learned helplessness to depressed women undergoing assertion training. Australian Journal of Psychology, 37 (1), 71-80.
Garaigordobil, Maite (M). (2008). Self-concept, self esteem and psychopathological symptoms; University of the Basque Country, maite, garaigordobil (-atsig-)ehu.es.
Grasha, A. & Kirshenbaum, D. (1986). Adjustment and competence: Conception and application, NewYork: West Publishing Company.
Hargie, O, Saunders, C. & Dickson, D. (1994). Social skill in interpersonal communication. London: Rout ledge.
Harter,s. (1999). The construction of the self: A developmental perspective. NewYork: Guilford press.
Hugue, Frankie L. Burris & Sykes, Dudley. (1992). An analysis of the effects of adjunctive assertiveness / support work with mothers of incest victims. Doctorate Dissertation, Mississippi University.
Jalajas, David Stewart. (1989). A self Concept theory of occupational stress: Empirical results from two longitudinal field studies. Doctorate Dissertation, Stanford University.
Johnson, Judy White. (1976). The effect of group assertiveness training on assertiveness, self concept and sexrole stereotype in married women. Doctorate Dissertation, university of Arkansas.
Kirkpatrick, Mary. (1984). A study of assertive, aggressive and submissive behavior in a clinical population of children and adolescents: correlates with adjustment and cognitive set implications for assertiveness training (cognitive expectancy, self-concept, anxiety). Doctorate Dissertation, Temple University.
Mann, M.; Hosman, C.; Schaalma, H. & de Vries, N. (2004). Self-esteem in a broad-spectrum approach for mental health promotion. Health Education Research, 19.
McKay, M. & Fanning, P. (2009). Self – esteem. U.S.A.:New Harbringer Publications, Inc.
Rickey, L. G. & Therese, S. (1990). Counseling: Theory and Practice. New Jersey: Prentice Hall.
Schwartz, D.; Chang, L. & Farver, J. M. (2001). Correlates of victimization in Chinese children,s peer groups. Developmental Psychology, 37 (4).
Seligman,Martin, E.p. and Csikszentmihiy, Mahaly. (2000). Positive psychology, Anibtroduction. Journal of American psychologist.
Stake, J. E.; Deville, C. J. & Pennell, C. L. (1983). The effect of assertive training on the performance self-esteem of adolescent girls. Journal of Youth & Adolescence, 12 (5).
Walker, E & Hedberg, A & Clement, Paul, W. (1991). Clinical procedures for behavior therapy. Prentice. Hall – Inc.
Woolfolk, A. E. (2004). Educational psychology. (9 th Ed) NewYork: pearson.
Zimbardo, G. (1982). Shyness and stresses of the human connection. New York: free press.