تعیین اثربخشی بسته آموزشی گوش دادن احترام آمیز به کودکان بر بهزیستی روان شناختی آنان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهیدبهشتی

2 استادیار روان شناسی دانشگاه شهیدبهشتی

3 استاد روان شناسی دانشگاه شهید‌بهشتی

4 دانشیار روان شناسی دانشگاه شهیدبهشتی

چکیده

پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی بسته آموزشی گوش دادن احترام آمیز بر ارتقای بهزیستی روان شناختی کودکان 5 و6 ساله صورت گرفت. به این منظور 42 زوج مادر و کودک به صورت در دسترس از یک مرکز پیش دبستانی در تهران انتخاب شدند و پس از اطمینان از نبود اختلالات روانی و رفتاری برای هیج یک از آنها (با استفاده از پرسشنامه سیاهه رفتاری کودکان و آزمون سیاهه اختلالات روانی برای مادران) به صورت تصادفی به دوگروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. کودکان هر دو گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری پرسشنامه بهزیستی روان شناختی کودکان را پاسخ گفتند و به مادران گروه آزمایش بسته آموزشی گوش دادن احترام آمیز ارائه شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره-مختلط (درون گروهی و بین گروهی) استفاده شد. یافته‌ها حاکی از آن است که نمرات بهزیستی روان شناختی گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون تفاوت چندانی ندارد، اما پس از مداخله نمرات گروه آزمایش در پس آزمون به طور معناداری افزایش یافته و در پیگیری دوماهه نیز همچنان بالا بوده است. نتایج حاصل با استفاده از مبانی موجود در ادبیات مورد بحث قرار گرفته و پیشنهادات لازم برای مطالعات بعدی ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Influence of “Listening to Children Respectfully” Package on Enhancing Children's Well-being

نویسندگان [English]

  • Nazanin Abed 1
  • Shahla Pakdaman 2
  • Mohammad Ali Mazaheri 3
  • Mahmoud Heidari 4
  • Karineh Tahmassian 2
1 Ph.D. in Psychology, Shahid Beheshti University,
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
4 Associate Professor, Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to evaluate the influence of “listening to children respectfully” package on enhancing 5 and 6-year-old children’s well- being. 42 mother and child pairs were selected. They were initially tested with CBCL and SCL90 questionnaires to make sure none of them are suffering from behavioral or psychological disorders. They were accidentally divided to experiment and control groups. Children of both groups filled the children’s psychological well-being scale in 3 stages: pre-test, post-test and follow up, and the package was taught to mothers of experiment group in 6 sessions. Analytical method was MANOVA  for analyzing data. Findings revealed that well- being scores of children in experimental group significantly increased after intervention for their mothers. The scores were still high after two-month follow up. Findings of this research were discussed considering previous research. Limitations of the study and suggestions for future research are also given.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological well-being
  • Listening to Children Respectfully Package
  • Children's Well-being Scale
  • children
  • Mother and child relationship
اسمخانی اکبری نژاد، هادی؛ اعتمادی، احمد؛ نصیرنژاد، فریبا. (1393). اثربخشی روان درمانی عقلانی-عاطفی به شیوه گروهی بر بهزیستی روان شناختس زنان. فصلنامه مطالعات روان شناسی بالینی، دوره 4، شماره 15، 25-42.
شیوندی، کامران؛ نعیمی، ابراهیم؛ فرشاد، محمدرضا. (1395). ارائه مدل ساختاری خود-دلسوزی و بهزیستی روان شناختی با میانجی عزت نفس و تصویر بدنی در دانشجویان دختر دانشگاه شیراز. فصلنامه مطالعات روان شناسی بالینی، دوره 6، شماره 24، 115-133).
فتحی آشتیانی، علی. (1391). آزمون های روان شناختی؛ ارزشیابی شخصیت و سلامت روان.تهران: بعثت.
مینایی، اصغر. (1385). انطباق و هنجار یابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، شماره 19، صفحه 529-558
Abed, N., Pakdaman, S., Heidari, M., &Tahmassian, K. (2016). Developing psychological well-being scale for preschool children.Global journal of health science, 8, 11, 104-111.
Alexander, R. (2009). Children, their world, their education: Final report and recommendations of the Cambridge Primary Review. Abingdon: Routledge.
Barnes, J. (1998). Mental health promotion: a developmental perspective. Psychology, health and medicine, 3, 1, 33-69
Dale, R., Shanley, D., Zimmer-Gembeck, M., Lines, K., Pickering, K., & White, C. (2015). Empowering and protecting children by enhancing knowledge, skills and well-being. Child abuse and neglect. In press.
Department for Education and Skills (2012).The early years foundation stage: Setting the standards for learning, development and care for children from birth to five. London: DFES.
Dwivedi, K.N., & Harper, P.B. (2004). Promoting the emotional well-being of children and adolescents and preventing their mental ill health. London: Jessica Kingsley Publishers.
Gerber, M. (1997).The RIE manual: for parents and professionals. California: RIE Publication.
Green, C. (2012). Listening to children: Exploring intuitive strategies and interactive methods in a study of children’s special places. London: Springer.
Jones, A.S., Laliberte, T., &Piescher, K.N. (2015). Defining and strengthening child well-being in child protection. Child and youth services review, Vol 54, P. 57-70.
Lancaster, Y.P. (2003). Promoting listening to young children. Berkshire: Open University Press.
Laverty, M. L. (2011). Can you hear me now? Jean-Jacques Rousseau on listening education.Educational theory, Vol 61, No 2.
Linley, P.A. & Joseph, S. (2004). Positive Psychology in practice. New Jersey: John Wiley and Sons, Inc.
McAuley, C., & Rose, W. (2010).Child well-being: understanding children’s lives. London: Jessica Kingsley Publishers.
McLarnon, J. (2011). Supporting parents and carers to listen: A guide for practitioners. London: National Children’s Bureau.
NCB (2013).Early childhood unit.ECU Bulletin, No 4.
Rogers, C. &Farson, R.E. (1957).Active listening. California: Gordon training international.
Patterson, J., Barlow, J., Mackford, C., Klimes, I., Pyper, C., & Stewart-Brown, S. (2002). Improving mental health through parenting programmes: block randomized controlled trial. Arch Dis Child, 87: 472-477.
Scottish Government (2010). A guide to implementing getting it right for every child: message from pathfinders and learning partners. Edinburgh: Scottish Executive.
Shultz, D. & Shultz, S.E. (1996).A history of modern psychology. London: Harcourt Brace College publishers.
Smith, L. (2006). What effect does listening to individual children have on their learning.Pastoral care in education, Vol 24, Issue 4.31-38
Thorne, B. & Sanders, P. (2013).Key figures in counseling and psychotherapy: Carl Rogers. London: SAGE.
UNICEF Innocenti Research Centre. (2013). An overview of child well-being in rich countries. Florence: UNICEF.
White, T. (1994). Life positions. Transactional analysis journal, 24(4), 269-276.
Williams, L. (2009). Listening as a way of live: Developing a listening culture. London: National Ch