منابع
اباذری، کبری؛ ملک پور، مختار؛ قمرانی، امیر؛ عابدی، احمد و فرامرزی، سالار. (1395). درک عوامل تأثیرگذار بر هیجان ابرازشده مادران کودکان اوتیسم (پژوهش ترکیبی). مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت.6(1)،22-33.
اعظمی، ادریش؛ حاجی صادقی، زهرا و یزدی راوندی، سعید. (1396). مقایسهی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی و مهارتهای عاطفی بر استرس والدگری مادران دارای کودکان اوتیسم. مجله علوم پزشکی زانکو. 18 (56)،1-11.
باغبان وحیدی منصوره، حسین خانزاده عباسعلی، ندائی ناهید. (1396). تأثیر آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر به مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود مهارتهای اجتماعی این کودکان. مجله مطالعات ناتوانی. (7)، 1-7.
بهرامی، آرش؛ محققی، حسین و یعقوبی، ابوالقاسم. (1396). تأثیر آموزش مهارت مدیریت هیجان منفی بر افکار اضطرابی والدین کودکان اوتیسم. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی. 7(22)،133-147.
تالبی، جک. (1388). کودکان با نیازهای ویژه را دریابیم (راهنمای والدین، معلمان و مراقبان). ترجمه آناهیتا خدابخشی کولایی. تهران: نشر جنگل.
تجریشی، معصومه، عاشوری، محمد، افروز، غلامعلی، ارجمندیان، علی اکبر، غباری بناب. (1394). اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر تعامل مادر با کودک کمتوان ذهنی، فصلنامه توانبخشی. 2(16)129-131.
حاتمی فر، خدیجه؛ زارع، حسین و شهریاری احمدی، منصوره. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش والدگری مثبت و مدیریت والدین بر بهبود رابطه والد – کودک. فصلنامه سلامت روان کودک.7 (3)،25-39.
حسین زاده، مینا؛ عباسی، پریسا؛ شاهرخی، حسن؛ مهدوی، نادر و برزنجه عطری، شیرین. (1398). شیوههای فرزند پروری مادران و ارتباط آن با مشکلات هیجانی- رفتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مراجعهکننده به مرکز اوتیسم دانشگاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 7(4)، 11-21.
خدابخشی کولایی، آناهیتا. (1397). طرحها و الگوهای خانوادهدرمانی و آموزش والدین: راهنمای جامع حل مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان. تهران: نشر جنگل.
خدابخشی کولایی، آناهیتا؛ عرب ورامین، آسیه و روشن چلسی، رسول. (1395). اثربخشی برنامه آموزش والدین کازلوف بر ابراز هیجان و بار روانی مادران دارای کودک اوتیسم. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 3(1)،29-35.
رافعی، طلعت. (1397). کودکان مبتلا به اوتیسم: راهنمای والدین، مربیان و درمانگران. تهران: دانژه.
رضایی دهنوی، صدیقه؛ دهقانی، اکرم؛ رشیدی، سمیه و شجاعی، ستاره. (1398). تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال طیف اوتیسم. سلامت روان کودک (روان کودک). 6(1)،138-148.
رضایی، آرزو و کاظمی، ملیحه. (1396). تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر شناخت اجتماعی و کنشهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه سلامت روان کودک. 4 (2)،84-91.
رضایی، سعید. (1399). اثربخشی کاربرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر افسردگی، اضطراب و استرس مادران کودکان با اختلال اوتیسم. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی.10(38)،57-78.
سلیمانی، زینب و شمسالدینی، محبوبه. (1398). اوتیسم. مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزشوپرورش.2(20)، 57-68.
شفیعی تبار، مهدیه؛ اکبری چرمهینی، صغری؛ مولایی یساولی، مهدی. (1399). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی چک لیست تنظیم هیجانی – نسخه والدین. فصلنامه سلامت روان کودک. 7(3)، 81-95.
شمس قهفرخی، فریده، عسکری ندوشن، عباس، عینی زیناب، حسن، روحانی، علی، عباسی شوازی، محمدجلال. (1401). در دوراهی تصمیم به فرزندآوری: واکاوی چالشهای فردی و اجتماعی فرزندآوری در بستر باروری پایین در شهر اصفهان. جامعهشناسی کاربردی. ().
عاشوری، محمد و احمدیان، زهرا. (1397). بررسی اثربخشی برنامه سالهای باور نکردنی بر تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی. 8(30)،199-217.
عاشوری، محمد؛ نوروزی، قاسم و خونساری، فاطمه. (1398). اثربخشی آموزش مدل سازی ویدئویی بر تنظیم شناختی هیجان مادران و مشکلات رفتاری کودکان ناشنوا. فصلنامه علمی-پژوهشی طب توانبخشی. 9(2)، 248-239.
علی قنواتی، سارا؛ شریفی، طیبه؛ غضنفری، احمد؛ عابدی، محمدرضا و نقوی، اعظم. (1398). اثربخشی بسته آموزشی تعامل والد- فرزند بر کیفیت دلبستگی کودکان دارای تعامل مادر-کودک ناکارآمد. نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی. 10 (2)،237-249.
غنیمی، فرزانه؛ دادخواه، اصغر؛ دانش، عصمت و تقی لو، صادق. (1398). مقایسه میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس و ادراک حمایتهای اجتماعی به شیوه شناختی رفتاری بر ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان با اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی. 9(35)، 73-99.
گلچین، رومینا؛ حسینی نسب، داور. (1392). مقایسه مشکلات رفتاری فرزندان در مادران باهوش هیجانی بالا و پایین. فصلنامه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی. 6 (24)،13-24.
متین، حسین؛ اخوان غلامی، مریم و احمدی، صدیقه. (1397). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر تعامل والد-کودک مادران دارای فرزند با ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری. 8 (1)،70-89.
نجاتی، عصمت و یوسفیان، کلثوم. (1398). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس والدینی در والدین کودکان مبتلا به اوتیسم، همایش خانواده، اختلال اوتیسم و چالشهای همراه، تهران.
نجاتی، عصمت؛ مردانی، فاطمه و مرادی، سمیه. (1398). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مشکلات زناشویی والدین کودکان مبتلا به اوتیسم، همایش خانواده، اختلال اوتیسم و چالشهای همراه، تهران.
References
Aldao A, Nolen-Hoeksema S, Schweizer S(2010).. Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review. 30(2):217–37
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of mental.l. disorders (fifth edition). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing
Babore A, Trumello C, Candelori C, Paciello M. & Cerniglia L. (2016). Depressive symptoms, self-esteem and perceived parent–child relationship in early adolescence. Front Psychol. 7 (982).
Benson PR, Daley D, Karlof KL, Robison D. (2011). Assessing expressed emotion in mothers of children with autism: The Autism-Specific Five Minute Speech Sample. Autism. 15(1): 65-82.
Bonis, S. (2016). Stress and parents of children with autism: a review of literature. Issues in mental health nursing, 37(3), 153-163
Cai, R. Y., Richdale, A. L., Dissanayake, C., Trollor, J., & Uljarević, M. (2019). Emotion regulation in autism: International Journal of Choice Theory and Reality Therapy, 38(1), 58-62
Cervantes, P. E., & Matson, J. L. (2015). The relationship between comorbid psychopathologies, autism, and social skill deficits in young children. Research in Autism Spectrum Disorders.10,101-108
Cook, B. G., & Ruhaak, A. E. (2014). Causalityand emotional or behavioral disorders: An introduction. In P. Garner. J. M. Kauffman, & J. G. E. Elliott (Eds.), Sage Handbook of emotional and behavioral Difficulties (2nd ed.) (pp. 97-108). London: Sage Publications.
Dabrowska A, Pisula E(2010). Parenting stress and coping styles in mothers and fathers of pre-school children with autism and Down syndrome. J Intellect Disabil Res.54(3): 266-80.
Dawson, G., Egger, H., Baranek, G., & Carpenter, K. (2015). Precursors to the Development of Anxiety Disorders in Young Children with Autism Spectrum Disorder. Duke University Durham United States. Nursing and Midwifery Faculty;1(1):36-46.
Erol Ongen, D. (2010). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression and submissive behavior: Gender and grade level differences in Turkish adolescents. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1516-1523.
García-López, C., Sarriá, E., & Pozo, P. (2016). Multilevel approach to gender differences in adaptation in father-mother dyads parenting individuals with Autism Spectrum Disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 28 (2), 7-16.
García-López, C., Sarriá, E., & Pozo, P. (2016). Multilevel approach to gender differences in adaptation in father-mother dyads parenting individuals with Autism Spectrum Disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 28 (2), 7-16.
Gregoire S, Lachance L, Taylor G. (2015). Mindfulness, mental health and emotion regulation among workers. International Journal of Wellbeing. 5(4): 96-119.
Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2015). Exceptional learners: an introduction to special education (13th Ed). Published by Pearson Education, Inc
Keehn, R. H. M., Lincoln, A. J., Brown, M. Z., & Chavira, D. A. (2013). The Coping Cat program for children with anxiety and autism spectrum disorder: a pilot randomized controlled trial. Journal of autism and developmental disorders, 43(1), 57-67.
Kirk, S., Gallagher, G., & Coleman, M. R. (2015). Educating Exceptional Children (14th Ed). Cengage Learning, Printed in the United States of America.
Lee, J. K., & Chiang, H. M. (2018). Parenting stress in South Korean mothers of adolescent children with autism spectrum disorder. International Journal of Developmental Disabilities, 64(2), 120-127.
Lindsay, S., Hounsell, K. G., & Cassiani, C. (2017). A scoping review of the role of LEGO®
Linehan, M. (2000). Cognitive-behavioral Treatment of Borderline Personality Dosorder,New York: Guilford Press
Liu J, Yao L, Zhang W, Xiao Y, Liu L, Go X, et al. (2017). Gray matter abnormalities in pediatric Autism spectrum disorder: a meta -analysis with signed differential mapping. Euro Child Adolesc Psychiatry; 26(3):933 -945.
Peace NR. (2012). Expressed emotion and adjustment in families with children with autism spectrum conditions [PhD Thesis]. Southampton, UK: School of Psychology, University of Southampton.
Rostad WL, Whitaker DJ. (2016). The association between reflective functioning and parent–child relationship quality. J Child Fam Stud. 25 (7):2164-77.
Ruble, L., Murray, D., McGrew, J. H., Brevoort, K., & Wong, V. W. (2018). A Preliminary Study of Activation, Stress, and Self-Management of Parents of Children with Autism Spectrum Disorder. Journal of Child and Family Studies, 27(3), 825-834.
Samadi, S. A., McConkey, R., & Kelly, G. (2012). The information and support needs of Iranian parents of children with autism spectrum disorders. Early Child Development and Care, 182(11), 1439-1453.
Sanders MR. (2007). The Triple P-Positive Parenting Program: A public health approach to parenting support. Handbook of parent training: Helping parents prevent and solve problem behaviors. 203-33.
Sherwood, A., Smith, P. J., Hinderliter, A. L., Georgiades, A., & Blumenthal, J. A. (2017). Effects of exercise and stress management training on nighttime blood pressure dipping in patients with coronary heart disease: A randomized, controlled trial. American Heart Journal, 183, 85-90.
Summers, J., Shahrami, A., Cali, S., D’Mello, Ch., Kako, M., Palikucin-Reljin, A., Savage, M., Shaw, O., & Lunsky, y. (2017). Self-injury in autism spectrum disorder and intellectual disability: exploring the role of reactivity to pain and sensory input. Brain Sci. 7(11), 1–16.
Thompson, R. A. (1994). Emotionl regulation a theme in search for definition”In N. A. fox.The Developmental of Emotion Regulation Behavioral and Biological Considerations. Monographs of the society for research in chield Development, 59,25-52.
Urizar, G. G., Yim, I. S., Rodriguez, A., & Schetter, C. D. (2019). The SMART moms program: A randomized trial of the impact of stress management on perceived stress and cortisol in low-income pregnant women. Psychoneuroendocrinology, 104, 174-184.
Weiss MJ. (2002).Harrdiness and social support as predictors of stress in mothers of typical children, children with autism, and children with mental retardation. Autism 2. 6(1): 115-30.
Xu, N., Li, X., & Zhong, Y. (2015). Inflammatory cytokines: potential biomarkers of immunologic dysfunction in autism spectrum disorders. Mediators Inflamm. 10(1), 518-53.
Yu, Y., McGrew, J. H., Rand, K. L., & Mosher, C. E. (2018). Using a model of family adaptation to examine outcomes of caregivers of individuals with autism spectrum disorder transitioning into adulthood. Research in Autism Spectrum Disorders, 54, 37-50
Zablotsky B, Bradshaw CP, Stuart EA. (2013). The association between mental health, stress,and coping supports in mothers of children with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord..43 (6):1380-93.