Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

This survey was done to study the effectiveness of communication skills on mental health of  freshmen of science, at Kerman university .The method of the research is exprimental, pre – test and post – test . Includes 180 people, from which 30 were chosen, using random sampling. Students were divided into two groups of control and experiment. The questionnaire of (Gold berry and Heelers) mental health was applied twice , pre and post tests. The T– rest results revealed a meaning full difference between control group and experiment groups means of mental health , and disorder in their physical and social performance . There is not a meaning ful difference between the group’s mean of sleep disorders, and stress and depression grades in post – test. In other words, teaching communication skills did not have meaning full effect on student’s communications skills did not have meaningful effect on student’s sleep disorders and stress and depression. Generally, statistical analysis showed an increase in people’s mental health, after the increase of teaching communications skills (p < 0/ 03).

Keywords

آقاجانی، مریم. (1381). بررسی تأثیر آموزش مهارت‏های زندگی بر سلامت روانی و منبع کنترل نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء.
برد ج، ایورگینوف ر، هابس ر، کامل اسماعیل م. (1999). ارتباطبیمار- پزشک. ترجمه. قدیری لشجاکانی ف، ذوالفقاری مطلق م. (1378). تهران: کوشیار، 1378.
سازمان جهانی بهداشت. (2000). (ترجمه ربابه نوری قاسم‌آبادی و پروانه محمدخانی. (1379). برنامه آموزش مهارت‏های زندگی. تهران: سازمان بهزیستی کشور، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری.
شهیدی، شهریار و حمدیه، مصطفی. (1381). اصولومبانیبهداشتروانی، تهران: سمت.
نوربالا، احمدعلی و همکاران. (1380). نگاهیبرسیمایسلامترواندرایران، تهران: مؤلّف. طارمیان، فرهاد و دیگران. (1379). مهارت‏های زندگی، چاپ سوم، تهران: مؤسسه فرهنگی منادی تربیت.
غضنفری، فیروزه و قدم پور، عزت الله. (1387). بررسیرابطهراهبردهایمقابله‏ایوسلامتروانیدرساکنینشهرخرمآباد.
ناصری،حسین؛ نیک‌پرور، ریحانه. (1383). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‏های زندگی بر بهداشت روانی دانشجویان. دومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان.
 
 
منابع لاتین
Lazarus, A .A .(1971). Behavior therapy and Beyond. New York: Mc Graw –Hill.
Lazarus RS ‚Kanner AD‚ Folkman S. (1980). Emotions: A congnitive –phenomenological analysis. In plutchik R and Kellerman H. Emotion: Theory‚ research and experience‚ New York: Academic.
Mc Donald. M. L. (1975). Teaching. Psychotherapy: Theory, Research and practice – volume 12.
Mac Donald L., Bradish, D. C., Billingham, S., Dibble, N.and Rice, C. (1991).Families and schools together: An innovative Substance abuse prevention program.Social work in Education, (3)2
Singh, H., Mustapha, N. (1994). Some factors associated with Substance abuse among Secondary school Students in Trinidad and Tobago. Journal of drug Education, 24(1).