نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 گروه روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 استاد، گروه روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک‌های هویت و پذیرش خود با افکار خودکشی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز انجام‌شده است. جامعه‌ی آماری، 300 نفر از دانشجویان شش دانشکده مختلف دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 97-98 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌ی سبک‌های هویت برزونسکی، پرسشنامه‌ی پذیرش خود و مقیاس افکار خودکشی بک بود. داده‌های به دست آمده از طریق آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه هم‌زمان و گام‌به‌گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین سبک‌های هویت اطلاعاتی و هنجاری با افکار خودکشی رابطه منفی معنی‌داری وجود دارد (01/0p<) و بین سبک هویت سردرگم-اجتنابی با افکار خودکشی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد (01/0p<). همچنین بین پذیرش خود غیرمشروط و افکار خودکشی رابطه منفی معنی‌داری وجود دارد (01/0p<). به علاوه نتایج نشان داد سبک‌های هویت اطلاعاتی و هنجاری و پذیرش خود غیرمشروط پیش‌بینی کننده‌ی منفی خودکشی می‌باشند و سبک هویت سردرگم-اجتنابی پیش‌بینی کننده‌ی مثبت خودکشی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Predicting suicidal thoughts based identity styles and self-acceptance in students

نویسندگان [English]

  • Alireza Biniaz 1
  • Abdulaziz Aflakseir 2
  • Mohammad Ali Goudarzi 3

1 Master of Clinical Psychology, Department of Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.

2 Department of Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran

3 Professor, Department of Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.

چکیده [English]

This research has been done with goal of checking relation of identity styles and self-acceptance with suicidal thoughts among Shiraz university students. Statistical population was consists of 300 students from six departments of Shiraz University in the academic year of 2019-2020, that were chosen as the samples of the study by the way of measure of multistage cluster. The instruments of the study were as follow: the questionnaire of Berzonski's styles of identity, the questionnaire of self-acceptance, and the scale of Beck's idea of suicide. Data was analyzed by Pearson correlation test and the analysis of multiple regressions at the same time and step by step. The results showed that there is a meaningful and negative relationship between informative and normative identity styles with suicidal thoughts (p<0/01). And also a meaningful and positive relationship between avoidable deuced identity style suicidal thoughts (p<0/01). Besides, there is a meaningful and negative relation between unconditioned self-acceptance and suicidal thoughts (p<0/01). Results also demonstrated that informative and normative identity styles and unconditioned self-acceptance are negative anticipator of suicidal thoughts; and avoidable deduced identity styles is positive anticipator of suicidal thoughts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity Styles
  • Self-Acceptance
  • Suicidal Thoughts
  • Students
انیسی، جعفر.، فتحی آشتیانی، علی.، سلطانی نژاد، عبدالله.، و امیری، ماندانا. (1384). بررسی شیوع افکار خودکشی و عوامل مرتبط با آن در میان سربازان، مجله طب‌نظامی، (2)8، 118-113.
آلیس، آلبرت.، و مک لارن، کاترین. (2005). رفتاردرمانی عقلانی هیجانی، ترجمه مهرداد فیروزبخت، (1385)، تهران، نشر رسا.
بارلو، دیوید اچ.، و دیوراند، وینست مارک. (2016). آسیبشناسی روانی، ترجمه مهرداد فیروزبخت (1396)، تهران، نشر رسا.
پناهی، محمدحسین.، و زارعان، منصوره. (1391). سلامت خانواده و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن. فصلنامه علوم اجتماعی، 59، 39-1.
حبیبی، فاطمه.، احمدی نیا، حسن.، و رضائیان، محسن. (۱۴۰۰). بررسی فراوانی افکار و برنامه‌ریزی جهت اقدام به خودکشی در دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۹۸: یک مطالعه مقطعی، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 19(12)، 1245-1260.
خدایی، علی.، شکری، امید.، کرویستی، الیزابتا.، و گراوند، فریبرز. (1388). ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه سبک‌های هویت، تازه‌های علوم شناختی، 11(1)، 48-40.
ساپینگتون، اندرو. (2008). بهداشت روانی، ترجمه حمیدرضا حسین ساهی برواتی، (1398)، تهران، انتشارات روان.
سادوک، بنجامین جیمز.، و سادوک، ویرجینیا آلکوت. (2015). خلاصه روان‌پزشکی، علوم رفتاری/روان‌پزشکی کاپلان، ترجمه فرزین رضاعی (1395)، تهران، نشر ارجمند.
صادقی، راضیه.، مهرابی زاده، مهناز.، و ارشدی، نسرین. (1393). رابطه طرد و پذیرش مادر با سبک‌های هویت در دانشجویان دختر، اندیشههای نوین تربیتی، 10(1)، 48-28.
فتحی، محمد.، سهرابی، فرامرز.، و سعیدیان، مرتضی. (1392). مقایسه ویژگی‍های شخصیتی و سبک‌های هویت در دانشجویان معتاد و غیرمعتاد به اینترنت، مجله تحقیقات علوم رفتاری، 11(2)، 99-90.
کلانتری، فریبا، (1392)، بررسی ویژگیهای روان‌سنجی پرسشنامه پذیرش بی‌قیدوشرط خود، آزمون یار پویا، تهران.
محمدی، سمیه.، ایزدپناه، شهرزاد.، فاضلی مهرآبادی، علیرضا.، پناغی، لیلی.، و قدیری، فاطمه. (1390). تأثیر سبک‌های هویتی بر افکار خودکشی دانشجویان، نشریه بین‌المللی علوم رفتاری، 5(1)، 67-61.
وجودی، بابک.، هاشمی، تورج.، عبدل پور، قاسم.، و ماشینچی عباسی، نعیمه. (1394). پیش‌بینی ایده پردازی خودکشی بر اساس راهبردهای مقابله‌ای و سبک‌های هویت، نشریه روانشناسی معاصر، 10(1)، 56-47.