تأثیر کارتون درمانی بر بهبود روابط بین فرزندان و والدین با تیپ‌های شخصیتیA و B

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران

2 دانشیار روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی

3 استادیار دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

چکیده

پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی کارتون درمانی بر بهبود روابط مادر و کودک با در نظر گرفتن تیپ شخصیتی A و B مادر، در پژوهشی از نوع نیمه آزمایشی، انجام شد. ابتدا، نمونه‌ای به تعداد 70 نفر از مادرانی با خصوصیت مشترک، شامل داشتن حداقل 1 فرزند در رده سنی 3-12 سال (دارای پدر و مادر) و عضو انجمن مادر و کودک خانه‌های سلامت از منطقه 22 شهر تهران، پرسشنامه‌های تیپ شخصیتی B و A (گنجی، 1384)، مقیاس ارزیابی رابطه مادر – کودک (رات، 1961) را در پیش‌آزمون تکمیل کردند. سپس با توجه به نوع شخصیت A و B به دو گروه و سپس هر گروه شخصیتی مجدداً به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه‌های آزمایشی، در 8 جلسه 2 ساعته از کارتون درمانی، در خلال 8 هفته شرکت کردند و در پایان آموزش، برای بار دوم پرسشنامه‌های تیپ شخصیتی B و A، مقیاس ارزیابی رابطه مادر– کودک را در پس‌آزمون کامل کردند. بعد از بررسی نمرات نتایج آزمون آماری "t" نشان داد کارتون درمانی تأثیر معناداری بر بهبود روابط مادر و کودک دارد. از سوی دیگر یافته‌های تحقیق حاضر نشان داد که نوع شخصیت مادر (A و B) در افزایش یا کاهش روابط مادر و کودک تأثیر معناداری ندارد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Cartoon – Therapy on Impouring the Relationship aming Children and Their Parents with A and B Personality Types

نویسندگان [English]

  • noushin soudmnd 1
  • faramarz sohrabi 2
  • hamed bermas 3
2 professor of Allameh Tabataba'I universiti
چکیده [English]

The aim of this study is to determine effectiveness of cartoon therapy on  relationship improvement between mother and child due to mother type A, B by quasi-experiment. First, the sample, 70 mothers who have common characteristics, have at least 1 child 3-12 years old and in region 22 in Tehran city, filled out questionnaire of types A and B, assessment scale of relationship between mother and child in pretest. Thus, giving kind of type A and B, they divided group that each group divided experiment and witness again. Experiment groups took part in 8 sessions of cartoon therapy (2 hours) and in the last training, they filled out questionnaires of types A and B of assessment scale of relationship between mother and child in post-test. The results of  T-test after examining grades showed that cartoon therapy has a meanningful effect on relationship improvement between mother and child. In the other hand, the kind of mother’s type (A, B) doesn’t has meaningful effect on increasing and decreasing relationship between mother and child.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cartoon –therapy
  • Child – mother relation
  • Personal types A & B
بری گوننز و بیل مک آلر. (1999). کودک و تلویزیون، نصرت فتی، تهران، سروش، 1380.
پور رضا، مریم.(1380). بررسی تأثیر درمانی فیلم‌های کمدی بر کاهش افسردگی بیماران اسکیزوفرنی بستری در «بیمارستان روان‌پزشکی رازی»، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
تامپسون چارلزل، لیندا و رودلف. ب، (1937). مشاوره با کودکان. جواد طهوریان، تهران انتشارات رشد، 1384.
دبلیو جیمز، زندن وندر (1996)، روان‌شناسی رشد (چاپ پنجم)، گنجی حمزه، تهران انتشارات بعثت،1376.
دینک میر، دان و دمکی، گری. (1924). والدین مؤثر و مسئول، رشد، رئیس دانا، مجید. 1383.
رزم یار، هادی. (1378). تأثیر نحوه زایمان واژینال- سزارین بر رابطه (عاطفی) مادر-کودک، در پسران مقطع پیش‌دبستانی مهدکودک‌های تحت نظارت سازمان بهزیستی ناحیه 3 شهرستان مشهد، دانشگاه آزاد تربت‌جام.
سیف علی‌اکبر.(2005). روان‌شناسی پرورشی روان‌شناسی یادگیری و آموزش، چاپ چهاردهم، تهران انتشارات آگاه،1384.
شولتز. دوان. (1990). (1378). نظریه‌های شخصیت، یوسف کریمی و همکاران، نشر ارسباران.
دائی، فربد و دیگران.(1984). هنر از دیدگاه روان‌پزشکی، چاپ اول، تهران، انتشارات چهر.
کراتو چویل، توماس آر. موریس، ریچارد جی. (1949). (1378). روانشناسی بالینی کودک (روش‌های درمانگری)(چاپ دوم). ترجمه محمدرضا نائینیان و همکاران، تهران، انتشارات رشد.
گیدنز، آنتونی. (1994). جامعه‌شناسی. ترجمه منوچهر صبوری (1373)، انتشارات نی.
ویلبر شرام، جک لایل و ادوین بی ارکر. (1972). تلویزیون در زندگی کودکان، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران (1377). مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه‌ای صداوسیما.
Adler, A. (1930). Individual Psychology. In C. Murchison (Ed.), Psychologies of 1930 (PP. 395 -405). Worcester, MA: Clark University Press. Offers a clear exposition of the basic principles of Individual Psychology.
Belsky, )1990(: Cox, Owen, Lewis et Henderson, 1989.
Belsky, J. )1990(. Parental and nonparental child care and children s socioemotional development: A decade in review”. Journal of Marriage and Family, 52. P. 885-903.
Belsky, J. et Isabella, R. )1988(. Maternal, infant, and social cntextualdeterminants security. Dans, J. Belsky et T. Nezworski (dir.), clinical implications of attachment. Hillsdale (NJ), Erlbaum.
Bloom, B. L. (1977). Community mental health: A general introduction. Monterey, CA: Brooks/Cole.
Bloom, B. L. (1979). Prevention of mental disorders: Recent advances in theory and practice. Community mental Health Journal, 15, 179-191.
Bower, E. M. (1977). Mythologies, realities and possibilities in primary prevention. G. W. Albee & J. M. Joffe (Eds.), primary prevention of psychopathology: vol. I. The issues(PP. 24-41). Hanover, NH: University Press of New England.
Bradley, R. H. et Caldwell, B. M. 1994a. 174 Children: A study of the relationship between home environment and cognitive development during the first 5 years”.Dans A. W.Gottfried (dir).Home environment and early cognitive development, Orlando (FL.),Academic Press.
Bradley, R. H. et Caldwell, B. M. )1994b(. The relation of infants home environments to achievement test performance in first grade: A. follow-up
Bristol, M. Gallagher, J. J. et Schopler, E. )1988(. “Mthers and fathersof young developmentally disabled and nondisabled boys: Adaptation and spousal support”. Developmental psychology, 24, p. 441-451.
Caplan, G. (1964). Principles of preventive psychiatry. New Yourk: Basic Books.
Conger, McCarty, Yang, Lahey et Kropp, )1984(; Fleming, Flett, Ruble et shaul, )1988(; Kochanska, Radkeyarrow et Welsch, )1987(.
Conger, R.D. McCarty, J, A. Yang. R. K. Lahey, B. B. et Kropp. J. P.)1984(. “Perception of child, child-rearing values, and emotional distress as mediating links between environmental stressors and observed maternal behavior”. Child Development, 55, p. 2234-2247.
Cummings, J. S. Pellegrini, D. S. Notarius, C. I. et Cummings, E. M.)1989(.”Children s responses to angry adult behavior as a function of marital distress and history of interparent hostility”. Child Development, 60. 1035-1043.
Dawidziak. (1999). Movies for medicinal value. Beacon Journal Critic- at- large.
Fleming, A. S. Flett, G. L. Ruble, D. N. et Shaul, D. L. )1988(, “Postpartum adjustment in first-time mothers: Relations between mood, maternal attitudes, and mother-infant interactions”. Developmental psychology: 24, p. 71-81.
Flener, R. D. Janson, L. A. Moritsugu, J. N. & Farber, s. s. (Eds). (1983). Preventive psychology: Theory, research and practice.Elmsford, NY: Pergamon Press.
Goldberg, W. A. et Easterbooks, M.A. )1984(. ”Role of marital quality in toddler development”. Developmental psychology: 20, p. 504-514.
Goldeston, S. E. (1987). Concepts of primary prevention: A framework for program development. California Department of Mental Health, Office of Prevention.
Goleman, D. )1986a(. “Child development theory stresses small moments”. New York Times, 21 octobre 1986, p. 19, 21.
 Goleman, D. )1986d(. “Parental influence: New subtleties found”. New York Times. 29 juillet 1986. P. 17. 18.
Grych, J. H. et Fincham, F. D. )1990(. “Marital conflict and children s adjustment: A cognitive-contextual framework”. Psychological Bulletin, 108, p. 267-290.
Hartley, E. T. Bray, M. A. & Kehle, T. J. Self-modeling as an intervention to increase student classroom participation. Psychology in the Schools, 34 (4), 363-371.
Howes, P. et Markman, H. J. )1989(. ”Marital quality and child functioning: A Iongitudinal investigation”. Child Development, 60, p. 1044-1051.
Kessler, M. & Albee, G. W. (1975). Primary prevention. In M. R. Rosenzweig & L. W. Porter (Eds.), Annual review of psychology, 26, 557-591.
 Klein, D C. & Goldston, S. E. (Eds). (1977). Primary prevention: An idea whose time has come (DHEW publication No. ADM 77- 447). Washington, DC: U.S. Government PrintingOffice.
Kochanska. G. Kuczynski, L. Radke-Yarrow, M. et Welsch, J. )1987(. “Resolutions of control episodes between well and affectively ill mothers and their young children”. Journal of Abnormal child psychology, 15, p. 441-456.
Libert, R.M. & Poulos, R.W. (1975). Television and personality development: The socializing effects of an entertainment medium. In A. Davis (Ed.), Child personality and psychology: Current topics, (Vol. II). New York: Wiley.
Makipea, p. )1999. (Movie theapy. university of Icelend, Institute of Continuing Education. Internet..
Parker, S. )1987(. “Mom s troubles affect the kids”. USA Today, 25 juin 1987, p. D-1.
Rappaport, J. (1977). Community psychology: Values, research, and action. New York: Holt, Rinehart & Winston.
Roberts, M. C. & Peterson, L. (Eds). (1984). Prevention of problems in childhood: psychological research and applications. New york: John Wiley & Sons. study .Child Development, 55, p.803-809.
Zamichow, N. )1999(. therapy patients are put on couch- in front of t.v. los Angeles Times., 07, 05.