nader abazari؛ leila heydarinasab؛ Hamid Yaghubi؛ Hojjatollah Farahani
چکیده
Purpose Premenstrual syndrome (PMS) is usually observed among women of reproductive age, so, it may be worsened by emotional and somatic symptoms. The main aim of this investigation was to assess the predictability of pain intensity and psychological distress by personality traits and self-regulation skills among the Iranian female population.Methods The data were collected via numeric pain assessment, DASS-42, NEO, SRQ, and demographic questionnaire. The significant level was set at 0.05. In this study, we used the method of variance-based structural equations by PLS software.Results Pearson correlation ...
بیشتر
Purpose Premenstrual syndrome (PMS) is usually observed among women of reproductive age, so, it may be worsened by emotional and somatic symptoms. The main aim of this investigation was to assess the predictability of pain intensity and psychological distress by personality traits and self-regulation skills among the Iranian female population.Methods The data were collected via numeric pain assessment, DASS-42, NEO, SRQ, and demographic questionnaire. The significant level was set at 0.05. In this study, we used the method of variance-based structural equations by PLS software.Results Pearson correlation between total score of self-regulation skills and subscales of DASS-42 stress, anxiety, and depression were respectively (0.78), (0.71), and (0.73). Thenceforward, the correlation between pain intensity and total score of self-regulation skills was (0.72). Moreover, results showed that the correlation between personality traits scores with subscales of DASS-42 stress, anxiety, and depression were respectively (0.71), (0.73), and (0.87). Finally, data analysis demonstrated a correlation between self-regulation skills and pain intensity (0.70). (P= 0.05)Conclusions This article shows that personality traits and self-regulation skills can significantly predict the degree of pain intensity and psychological distress among females before and during menstruation concerning mediating role of suggestibility and attitudes toward menstruation.
لادن عراقی؛ عبدالله شفیع آبادی؛ علی دلاور؛ مژگان مردانی راد
چکیده
پژوهش حاضر به منظور تدوین مدل ساختاری شکست عشقی بر اساس بر اساس ویژگی های شخصیتی، سبک دلبستگی، طرحواره های ناسازگار اولیه، الگوهای فرزندپروری و حمایت اجتماعی ادراک شده هست. روش پژوهش همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری، شامل کلیه دختران و پسران دارای تجربه شکست عشقی بود که در نیمه نخست سال 1398 به مراکز مشاوره ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور تدوین مدل ساختاری شکست عشقی بر اساس بر اساس ویژگی های شخصیتی، سبک دلبستگی، طرحواره های ناسازگار اولیه، الگوهای فرزندپروری و حمایت اجتماعی ادراک شده هست. روش پژوهش همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری، شامل کلیه دختران و پسران دارای تجربه شکست عشقی بود که در نیمه نخست سال 1398 به مراکز مشاوره مناطق 1، 2، 3 و 5 شهر تهران مراجعه کرده بودندبه صورت داوطلبانه 200 نفر انتهاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل، پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شاور (AAI)، نشانگان ضربه عشقی(LTSI)، ویژگیهای شخصیتی نئو (NEO- FFI-60)، طرحوارههای یانگ (فرم کوتاه)، پرسشنامه ادراک والدین گرولنیک (POPS) و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) بود. نتایج نشان داد که که مدل آزمون شده، مدل مطلوبی است و از برازش قابل قبولی برخوردار است. همچنین نتایج تحلیل داده ها نشان داد که تاثیر کلی عوامل فردی یعنی سه عامل ویژگیهای شخصیتی، سبک دلبستگی و طرحواره های ناسازگار اولیه و همچنین عامل اجتماعی یعنی متغیر حمایت اجتماعی ادراک شده بر شکست عشقی دختران و پسران شهر تهران معنادار بوده است. در ارتباط با فرضیه دوم یعنی عامل خانوادگی یا همان الگوهای فرزندپروری در مطالعه حاضر، نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که تاثیر کلی این متغیر بر شکست عشقی معنادار نبوده است. با این حال، تحلیل دقیق و بیشتر آن نشان داد که از بین خرده مقیاس الگوهای فرزندپروری، سه مؤلفه اشتغال پدر به فرزند، حمایت از خودمختاری پدر و گرمی پدر اثر معناداری بر شکست عشقی دختران و پسران داشته است.
زهرا متقیان؛ امید شکری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای هیجان خشم رانندگی در رابطة ویژگیهای شخصیت و بیانگری خشم رانندگی انجام شد. 400 راننده به فهرست پنج عامل بزرگ (FFI، جان و استریستاوا، 1999)، فرم کوتاه مقیاس خشم رانندگی (DAS-SF، دفنباخر، آتینگ و لینچ، 1994) و فهرست بیانگری خشم رانندگی (DAEI، دفنباخر، لینچ، آتینگ و سوام، 2002) پاسخ دادند. در مطالعه همبستگی حاضر، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای هیجان خشم رانندگی در رابطة ویژگیهای شخصیت و بیانگری خشم رانندگی انجام شد. 400 راننده به فهرست پنج عامل بزرگ (FFI، جان و استریستاوا، 1999)، فرم کوتاه مقیاس خشم رانندگی (DAS-SF، دفنباخر، آتینگ و لینچ، 1994) و فهرست بیانگری خشم رانندگی (DAEI، دفنباخر، لینچ، آتینگ و سوام، 2002) پاسخ دادند. در مطالعه همبستگی حاضر، به منظور آزمون روابط ساختاری بین منابع اطلاعاتی چندگانه در مدل مفروض از روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ویژگی روانآزردهگرایی با هیجان خشم و بیانگری غیرانطباقی خشم رانندگی، رابطة مثبت و معنادار و با بیانگری انطباقی خشم رانندگی، رابطة منفی و معنادار وجود داشت. همچنین، نتایج نشان داد که بین ویژگیهای برونگردی، وظیفهشناسی، سازگاری و گشودگی با هیجان خشم رانندگی و بیانگری غیرانطباقی خشم رانندگی، رابطة منفی و معنادار و با بیانگری انطباقی خشم رانندگی، رابطة مثبت و معنادار وجود داشت. علاوه بر این، نتایج نشان داد که مدل مفروض واسطهمندی نسبی هیجان خشم رانندگی در رابطه بین ویژگیهای شخصیت و بیانگری خشم رانندگی برازش مطلوبی داشت. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که بخشی از پراکندگی مشترک بین دوایر مفهومی ویژگی های شخصیت و بیانگری انطباقی و غیرانطباقی خشم رانندگی از طریق هیجان خشم رانندگی قابل تبیین است.