Maryam Safara؛ mohamad hatami؛ farnoosh Pashangzadeh
چکیده
Stress is one of the influential factors in people's performance. Job and existing conditions of working environment can cause stress. One of the jobs that due to its nature is causing too much stress is nursing job. Various factors are involved in reducing stress, of which are spiritual skills. This study was conducted to evaluate the effect of training spiritual skills on stress and stressful features of nursing mothers. The study population of this semi-experimental with pre-test and post-test research design with control group, consisted of all female nurses of Milad Hospital (150 people) whom ...
بیشتر
Stress is one of the influential factors in people's performance. Job and existing conditions of working environment can cause stress. One of the jobs that due to its nature is causing too much stress is nursing job. Various factors are involved in reducing stress, of which are spiritual skills. This study was conducted to evaluate the effect of training spiritual skills on stress and stressful features of nursing mothers. The study population of this semi-experimental with pre-test and post-test research design with control group, consisted of all female nurses of Milad Hospital (150 people) whom complete the questionnaire. 30 individuals with higher scores in stress were randomly assigned to experimental and control groups. Data collection tools include spiritual skill training package and Abidin parental stress index (PSI) with parental realm (54 items). Data were analyzed using analysis of covariance method & Levin univariate ANOVA. The hypothesis that training spiritual skills is effective in reducing nursing mothers' job stress is confirmed (F=24.977; Df=1 and 27; Sig=0.001). The results of the study imply that spiritual skill training was influential in reducing stress and stressful features of nursing mothers
مریم صف آرا؛ محبوبه معظم آبادی
چکیده
زورگویی پدیدهای ضداجتماعی است که باید با آن برخورد کرد. گرچه چندین مداخلهی ضد زورگویی وجود دارد که در کاهش زورگویی تأثیر دارند، اما مداخلات پیچیدهتر و منظمتر تأثیر بیشتری نسبت به تغییرات آموزشی صرف دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر کاهش زورگویی و افزایش استقلال عاطفی نوجوانان شهر طبس انجام شد. پژوهش ...
بیشتر
زورگویی پدیدهای ضداجتماعی است که باید با آن برخورد کرد. گرچه چندین مداخلهی ضد زورگویی وجود دارد که در کاهش زورگویی تأثیر دارند، اما مداخلات پیچیدهتر و منظمتر تأثیر بیشتری نسبت به تغییرات آموزشی صرف دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر کاهش زورگویی و افزایش استقلال عاطفی نوجوانان شهر طبس انجام شد. پژوهش حاضر از نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون دوگروهی است. جامعه ی آماری کلیه دانش پسر دوره متوسطه اول شهر طبس در سال تحصیلی 1396-1395 بود. بهمنظور جمعآوری دادهها، نمونهای شامل 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده جهت دستیابی به اهداف پژوهش عبارت بودند از: مقیاس زورگویی ایلینویز (1999) و مقیاس استقلال عاطفی استنبرگ و سیلوربرگ (1986) جهت تحلیل داده، از روشهای آمار توصیفی مانند محاسبه میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد، میانگین گروه آزمایش در مولفه های زورگویی کاهش و استقلال عاطفی نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است. می توان گفت که آموزش مثبت اندیشی بر کاهش زورگویی و افزایش استقلال عاطفی نوجوانان موثر بوده است. لذا نتایج پژوهش توجه بیشتر دست اندرکاران عرصه تعلیم و تربیت در زمینه کاهش آسیب های دانش آموزی را بیشتر می طلبد.