میترا مایلی؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی؛ مصطفی نوکنی؛ سیاوش طالع پسند
چکیده
اختلال نارسایی توجه فزونکنشی همراه با الگوی پایدار عدم توجه و / یا فزونکنشی و رفتارهای تکانشی است که شدیدتر از آن است که معمولاً در کودکان با سطح تحولی مشابه دیده میشود. ملال تحصیلی با هدر رفتن منابع انسانی و هزینههای مالی بسیار همراه است؛ ملال تحصیلی یکی از مسائل اساسی گریبانگیر نظامهای آموزشی است. هدف از پژوهش حاضر ...
بیشتر
اختلال نارسایی توجه فزونکنشی همراه با الگوی پایدار عدم توجه و / یا فزونکنشی و رفتارهای تکانشی است که شدیدتر از آن است که معمولاً در کودکان با سطح تحولی مشابه دیده میشود. ملال تحصیلی با هدر رفتن منابع انسانی و هزینههای مالی بسیار همراه است؛ ملال تحصیلی یکی از مسائل اساسی گریبانگیر نظامهای آموزشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهیار در ملال تحصیلی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه فزونکنشی بود. شرکتکنندگان در این پژوهش شامل 24 (12 پسر و 12 دختر) دانشآموز دارای اختلال فزونکنشی و نارسایی توجه مقطع ششم تا نهم منطقه هفت تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود که بهصورت نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2002) را در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل نمودند. گروه گواه در ده هفته 20 جلسه بازتوانی شناختی رایانهیار (هفتهای دو جلسه 30 دقیقهای) دریافت کردند. یافتهها بر اساس تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر در محیط نرمافزار SPSS-26 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد که ملال تحصیلی دانشآموزان با اختلال فزونکنشی نارسایی توجه در تمام خردهمقیاسها بهطور معناداری با اندازه اثری متوسط کاهش پیدا کرده است. توسعه و ارزیابی اثربخشی اولیه مداخله بازتوانی رایانهیار برای کودکان دارای اختلال نارسایی توجه فزونکنشی میتواند اولین گام را در پر کردن شکاف موجود در ادبیات بالینی حال حاضر بردارد و باعث بهبود ملال تحصیلی و کارکرد دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه فزونکنشی شود و در نتیجه میتوان انتظار داشت که باعث بهبود کارکرد تحصیلی این دانشآموزان بشود.
سعید اعظمی؛ سیاوش طالع پسند؛ مرتظی نظیفی؛ اسحاق رحیمیان بوگر
چکیده
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی به عنوان یک اختلال عصبی- رشدی، علاوه بر نشانههای رفتاری خاص با نقص در کارکردهای شناختی همراه است. پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی دو رویکرد توانبخشی شناختی- حرکتی و دارو درمانی در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شد. این یک مطالعه نیمه آزمایشی با ...
بیشتر
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی به عنوان یک اختلال عصبی- رشدی، علاوه بر نشانههای رفتاری خاص با نقص در کارکردهای شناختی همراه است. پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی دو رویکرد توانبخشی شناختی- حرکتی و دارو درمانی در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شد. این یک مطالعه نیمه آزمایشی با سنجشهای پسآزمون و پیگیری بود که در یک طرح یکسر کور سه گروه را باهم مقایسه میکرد. 48 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی به شیوه نمونهگیری ملاکی انتخاب و بر اساس شدت اختلال همتا شده و به طور تصادفی به سه گروه توانبخشی شناختی- حرکتی (16 نفر)، دارو درمانی (16 نفر) و کنترل فعال (16 نفر) گمارده شدند. تمام شرکتکنندگان توسط فرم کوتاه سه خردآزمونی هوش وکسلر کودکان- تجدیدنظرشده و آزمونهای رنگ-واژه استروپ، برج لندن و رمزنویسی وکسلر مورد آزمون قرارگرفتند و والدین آنها، این کودکان را با پرسشنامه علائم مرضی کودک-4 (CSI-4) رتبهبندی نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل ورایانس چند متغیری و آزمونهای تی وابسته با تصحیح بن فرونی به عنوان آزمونهای تعقیبی، تحلیل شدند. توانبخشی شناختی حرکتی به طور معناداری منجر به تغییرات موثر و پایدار در عملکرد آزمودنیها در مولفههای کارکرد اجرایی اعمّ از بازداری پاسخ، برنامهریزی و سرعت پردازش شد و تنها در مولفه سرعت پردازش، تغییرات ایجاده شده در مرحله پیگیری افت معنادار به سطوح پایینتر را نشان داد. بعلاوه، با وجود عملکرد بهتر کودکان گروه توانبخشی شناختی- حرکتی نسبت به گروه دارودرمانی، تغییرات ایجاد شده به لحاظ آماری معنادار نبود. به طور کلی این یافتهها بیانگر آن بود که توانبخشی شناختی- حرکتی رویکرد اثربخشی در درمان اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی است و میتوان از آن به عنوان یک فندرمانی مکمل دارودرمانی استفاده کرد.