نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

ایده پردازی خودکشی نشان دهنده ی یک فوریت بالینی در روانپزشکی است و افراد با ایده پردازی خودکشی نسبت به افراد بدون ایده پردازی خودکشی خطر بالاتری برای اقدام به خودکشی دارند. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل ساختاری ایده پردازی خودکشی بر اساس مولفه های تاب آوری، راهبردهای مقابله ای مساله مدار و هیجان مدار با در نظر گرفتن نقش میانجی افسردگی در دانشجویان بوده است. طرح پژوهشی ، همبستگی و به شیوه معادلات ساختاری بود. در همین راستا با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، نمونه ای برابر با 372 نفر از میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شد. شرکت کنندگان مقیاس ایده پردازی خودکشی بک (BSI)، مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RIS)، پرسشنامه مقابله با شرایط استرس زا و پرسشنامه افسردگی بک (BDI-13) را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد . نتایج پژوهش نشان داد که بین تاب آوری و راهبرد مقابله مساله مدار با افسردگی رابطه منفی معنادار وجود دارد، اما بین راهبرد مقابله هیجان مدار و افسردگی رابطه مثبت معنا دار وجود دارد. مهم ترین یافته حاکی از آن است که افسردگی در رابطه بین تاب آوری و راهبردهای مقابله ای مساله مدار و هیجان مدار با ایده پردازی خودکشی به عنوان میانجی گر عمل می کند (0/001>p). بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت تاب آوری، راهبردهای مقابله ای مساله مدار و هیجان مدار و افسردگی از عمده ترین عوامل تاثیرگذار بر ایده پردازی خودکشی هستند و می توانند ایده پردازی خودکشی را پیش بینی کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Structural Equation Modeling of Students' Suicidal Ideation based on Resilience and Coping Strategies with the Mediating Role of Depression

نویسندگان [English]

  • Marziye Laghaei 1
  • Mahnaz Mehrabizadeh honarmand 2
  • Nasrin Arshadi 2

1 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

2 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

چکیده [English]

Suicidal ideation represents a clinical emergency in psychiatry and individuals with suicidal ideation had a higher risk for suicide attempt than ones with non-suicidal ideation. The purpose of this study was to investigate the mediation role of depression in the relationship between resilience and problem-oriented and emotion-oriented coping strategies with suicidal ideation. The present study was a correlational research based on structural equation modeling (SEM). In this regard, using multi-stage random sampling method, a sample of 372 students was selected from the students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Participants completed the Beck Suicide Ideation Scale (BSI), the Connor & Davidson Resilience Scale (CD-RIS), the Stress Coping Questionnaire, and the Beck Depression Inventory (BDI-13). Structural equation modeling method was used to analyze the data. The results showed that there is a significant negative relationship between resilience and problem-oriented coping strategy with depression, but there is a significant positive relationship between emotion-oriented coping strategy and depression. The most important finding is that depression acts as a mediator in the relationship between resilience and problem-oriented and emotion-oriented coping strategies with suicidal ideation (p < 0.001). Based on the findings of the present study, it can be concluded that resilience, problem-oriented and emotion-oriented coping strategies and depression are the main factors influencing suicidal ideation and can predict suicidal ideation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Suicidal Ideation
  • Depression
  • Coping Strategies
  • Resilience
  • Structural Equation Modeling
باپیری، امیدعلی؛ بهامین، قباد و فیض الهی، علی. (1389). بررسی تأثیر آموزش گروهی حل مسئله بر برخی ویژگی‌های روان­شناختی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی.‎ مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 1(18)، 23-16.
حسینی­ دولت­آبادی، فاطمه؛ صادقی، عباس؛ سعادت، سجاد و خدایاری، هانیه. (1393). رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابله­ای در دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۶ (۱)، ۱۰-۱۸.
حشمتی مولایی، نفیسه؛ جهانگیری، فائزه و زندکریمی، غزاله. (1396). بررسی ویژگی­های روان‌سنجی مقیاس افکار خودکشی بک در نوجوانان دختر. چهارمین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان­شناسی، مشاوره و علوم رفتاری، تهران، دانشگاه نیکان.
رجبی، غلامرضا. (1384). ویژگی­های روان‌سنجی ماد‏‏ه­های فرم کوتاه پرسشنامه افسردگی بک (BDI-13). روان­شناسی تحولی: روان­شناسان ایرانی، 1(4)، 28-35.‎
سامانی، سیامک؛ جوکار، بهرام و صحراگرد، نرگس. (1386). تاب‌آوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی.‎مجله روان­پزشکی و روان­شناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 13(3)، 290- 295.
سلطانی­نژاد، عبداله؛ فتحی­آشتیانی، علی؛ احمدی، خدابخش؛ یاحقی، عماد؛ نیک­مراد، علیرضا؛ کریمی، روح اله و عبدالمنافی، عاطفه. (1393). الگوی ساختاری رابطه اختلال شخصیت مرزی، سبک مقابله­ای هیجان­مدار، تکانش­گری و افکار خودکشی در سربازان. مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداد، 1(3)، 176-182.‎
کاشانی، ولی­اله و نجفی، طاهره. (1394). مقیاس کوتاه تاب­آوری در ورزشکاران معلول و جانباز؛ ویژگی­های روان­سنجی نسخه فارسی.‎ طب جانباز، 8(1)، 55-49.
مظفری، محمدصادق؛ سهرابی، شگفتی نادره و سامانی، سیامک. (1390). نقش واسطه‌گری تاب­آوری در ارتباط بین ابعاد دل­بستگی و سلامت روان. روش­ها و مد­­ل­های روان­شناختی، 2، 182-165.
نوری، ربابه و پیروی، حمید. (1386). راهنمایی برای سازگاری با زندگی دانشجویی ویژه دانشجویان ورودی جدید. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم.
Beautrais, A. L., Joyce, P. R., & Mulder, R. T. (1996). Prevalence and comorbidity of mental disorders in person making serious attempts: a case control study. Am J Psychiatry153(8), 1009-14.
Beck, A. T., & Steer, R. A. (1991). Manual for the Beck scale for suicide ideation. San Antonio, TX: Psychological Corporation63.
Beck, A. T., Brown, G. K., & Steer, R. A. (1997). Psychometric characteristics of the Scale for Suicide Ideation with psychiatric outpatients. Behaviour Research and Therapy35(11), 1039-1046.
Beck, A. T., Steer, R. A., & Brown, G. K. (1996). Manual for the beck depression inventory-II. San Antonio, TX: Psychological Corporation1, 82.
Boysan, M. (2012). Validity of the coping inventory for stressful situations-short form (CISS-21) in a non-clinical Turkish sample. J Psychiatry Neurol Sci25, 101-107.
Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied researchers. New York, NY.
Calsbeek, H., Rijken, M., Henegouwen, G. P. B., & Dekker, J. (2003). Factor structure of the Coping Inventory for Stressful Situations (CISS-21) in adolescents and young adults with chronic digestive disorders. The Social Position of Adolescents and Young Adults with Chronic Digestive Disorders. Utrecht: Nivel, 83-103.
Carter, G., Reith, D. M., Whyte, I. M., & McPherson, M. (2005). Repeated self-poisoning: increasing severity of self-harm as a predictor of subsequent suicide. The British Journal of Psychiatry, 186, 253−257.
Charney, D. S. (2004). Psychobiological mechanisms of resilience and vulnerability: implications for successful adaptation to extreme stress. American Journal of Psychiatry161(2), 195-216.
Choi, S. B., Lee, W., Yoon, J. H., Won, J. U., & Kim, D. W. (2017). Risk factors of suicide attempt among people with suicidal ideation in South Korea: a cross-sectional study. BMC Public Health, 17(1), 579.
Cohen, M., Ben-Zur, H., & Rosenfeld, M. J. (2008). Sense of coherence, coping strategies, and test anxiety as predictors of test performance among college students. International Journal of Stress Management15(3), 289.
Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and Anxiety18(2), 76-82.
Endler, N. S., & Parker, J. D. (1990). State and trait anxiety, depression and coping styles. Australian Journal of Psychology42(2), 207-220.
Everall, R. D., Altrows, K. J., & Paulson, B. L. (2006). Creating a future: A study of resilience in suicidal female adolescents. Journal of Counseling & Development84(4), 461-470.
Farrahi, Hassan. (2014). the study of relationship between suicidal thoughts and depression in Iranian students of University of Guilan. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences. 4. 80-84.
Fawcett, J. (1992). Suicide risk factors in depressive disorders and in panic disorder. The Journal of Clinical Psychiatry.
Fergusson, D. M., Beautrais, A. L., & Horwood, L. J. (2003). Vulnerability and resiliency to suicidal behaviours in young people. Psychological Medicine33(1), 61-73.
Fernandes, A. C., Dutta, R., Velupillai, S., Sanyal, J., Stewart, R., & Chandran, D. (2018). Identifying suicide ideation and suicidal attempts in a psychiatric clinical research database using natural language processing. Scientific Reports8(1), 7426.
Garlow, S. J., Rosenberg, J., Moore, J. D., Haas, A. P., Koestner, B., Hendin, H., et al. (2008).Depression, desperation, and suicidal ideation in college students: Results from the American Foundation for Suicide Prevention College Screening Project at Emory University. Depression and Anxiety, 25, 482−488.
Horwitz, A. G., Czyz, E. K., Berona, J., & King, C. A. (2018). Prospective associations of coping styles with depression and suicide risk among psychiatric emergency patients. Behavior Therapy, 49(2), 225-236.
Johnson, J., Gooding, P., Wood, A. M., & Tarrier, N. (2010). Resilience as positive coping appraisals: Testing the Schematic Appraisals Model of Suicide (SAMS). Behaviour Research and Therapy, 48, 179−186.
Kenny, M. A., & Williams, J. M. G. (2007). Treatment-resistant depressed patients show a good response to mindfulness-based cognitive therapy. Behaviour Research and Therapy, 45(3), 617-625.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Publications.
Liu, D. W., Fairweather-Schmidt, A. K., Roberts, R. M., Burns, R., & Anstey, K. J. (2014). Does resilience predict suicidality? A lifespan analysis. Archives of Suicide Research18(4), 453-464.
Marty, M. A., Segal, D. L., & Coolidge, F. L. (2010). Relationships among dispositional coping strategies, suicidal ideation, and protective factors against suicide in older adults. Aging and Mental Health14(8), 1015-1023.
Nock, M. K., Borges, G., Bromet, E. J., Alonso, J., Angermeyer, M., Beautrais, A., & De Graaf, R. (2008). Cross-national prevalence and risk factors for suicidal ideation, plans and attempts. The British Journal of Psychiatry192(2), 98-105.
O'Connor, R. C. (2011). The Integrated Motivational-Volitional Model of Suicidal Behavior. Crisis32(6), 295-298.
O'Connor, R. C., & Nock, M. K. (2014). The psychology of suicidal behavior. The Lancet Psychiatry1(1), 73-85.
Pompili, M., Lester, D., Leenaars, A. A., Tatarelli, R., & Girardi, P. (2008). Psychache and suicide: a preliminary investigation. Suicide and Life-Threatening Behavior, 38(1), 116-121.
Rothmann, S., & Van Rensburg, P. (2002). Psychological strengths, coping and suicide ideation in the South African Police Services in the North West Province. SA Journal of Industrial Psychology28(3), 39-49.
Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., & Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale.
Scoliers, G., Portzky, G., Madge, N., Hewitt, A., Hawton, K., De Wilde, E. J., & Van Heeringen, K. (2009). Reasons for adolescent deliberate self-harm: a cry of pain and/or a cry for help? Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 44(8), 601-607.
Shaffer, D., & Pfeffer, C. R. (2001). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with suicidal behavior. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry40(7), 24-51.
Smith, B.W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & J., Bernard (2008).The Brief Resilience Scale: assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15(3), 194-200.
Smith, S. E. (2000). Development and validation of the depressive vulnerability and Resilience Scales (No. MA). Deakin University.
Tararmian, F. (2019). Comprehensive suicide prevention and intervention program in college settings. Office of Student Health and Counseling.
Teasdale, J. D. (1988). Cognitive vulnerability to persistent depression. Cognition and Emotion, 2, 247–274.
Watkins, E. D., & Baracaia, S. (2002). Rumination and social problem-solving in depression. Behaviour research and therapy40(10), 1179-1189.
Williams, J. M. G., & Pollock, L. R. (2001). Psychological aspects of the suicidal process. Understanding Suicidal Behaviour, 76-93.
World Health Organization. (2012). Mental health: suicide prevention. World Health Organization website. Available from URL: http://www. who. int/mental_health/prevention/suicide/suicideprevent/en/index. Html.