نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

2 دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

3 استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

چکیده

هدف این پژوهش تعیین اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر آرام‌سازی حالت بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پسر تحت پوشش سازمان بهزیستی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی، پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری سه ماهه با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش 38 نوجوان پسر 12 تا 18 ساله‌ تحت پوشش مجتمع فرهنگی-تربیتی آشیانه رحمت الهی در منطقه 11 اصفهان در سال 1398 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 24 نفر از نوجوانان که نمره بالا در پرسشنامه پرخاشگری کسب کرده بودند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 12 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری باس و پری(1992) بود که در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری توسط هر دو گروه تکمیل شد. برنامه درمان مبتنی بر آرام‌سازی حالت آپشه و دی‌مئو(2012) در 9 جلسه هفتگی 75 دقیقه‌ای برای گروه آزمایش اجرا شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر آرام‌سازی حالت در کاهش نمره کلی پرخاشگری(23/23F=، 0001/0P=) و خرده مقیاس‌های آن شامل پرخاشگری فیزیکی(98/5F=، 005/0P=)، پرخاشگری کلامی(75/3F=، 043/0P=)، خشم(45/8F=، 002/0P=) و خصومت(97/9F=، 0001/0P=) تاثیر داشته و این تاثیر تا مرحله‌ی پیگیری نیز پایدار مانده است. از آنجا که درمان مبتنی بر آرام‌سازی حالت مهارت‌هایی شامل تنفس ذهن آگاهانه، گسلش هیجانی، گسلش شناختی، پذیرش و متعادل کردن باور به سمت باورهای جایگزین کاربردی را به نوجوانان پرخاشگر آموزش می‌دهد، می‌تواند در کاهش پرخاشگری و ابعاد آن موثر باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Mode Deactivation group Therapy on reducing aggression of boy adolescents covered by Welfare Organization

نویسندگان [English]

  • Amir Hashemi 1
  • Yasser Rezapour Mirsaleh 2
  • Fatemeh Behjati Ardakani 3

1 Department of Counseling, Faculty of Humanities & Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran

2 Department of Counseling, Faculty of Humanities & Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran

3 Department of Counseling, Faculty of Humanities & Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran

چکیده [English]

Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of mode deactivation group therapy (MDT) on reducing aggression of boy adolescents covered by Welfare Organization. Method: The research method was quasi-experimental, pretest-posttest and three-month follow-up with experimental and control groups. The statistical population of the study was 38 adolescent boys, age range 12-18 years, who covered by cultural-educational complex of Ashiyane-Rahmate-Elahi in region 11 of Isfahan, Iran, in 2019. Using purposeful sampling, 24 adolescents who have high score on the aggression questionnaire were selected and randomly assigned into experimental and control groups (12 participants in each group). Research tools included aggression questionnaire (Buss and Perry, 1992) which were completed in three phase by two groups. Apache & Di Meo (2012) Mode Deactivation Therapy program was run for the experimental group in nine weekly 75-minute sessions. Data were analyzed using mixed model repeated measures analysis of variance. Results: Results indicated that the MDT had a significant effect on decreasing reduced general aggression score (F = 23.23, P = 0.0001) and its subscales include physical aggression (F = 5.98, P = 0.005), verbal aggression (F = 3.75, P = 0.043), Anger (F = 8.45, P = 0.002), and hostility (F = 9.97, P = 0.0001) and this effect remained stable at follow- up. Conclusion: Since mode deactivation group therapy teach skills such as mindfulness breathing, emotional defusion, cognitive defusion, acceptance, and balancing beliefs toward alternative beliefs, it can be effective in reducing aggression and its dimensions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aggression
  • Boy Adolescents
  • Mode Deactivation Therapy
خوبانی، مریم؛ زاده محمدی، علی و جراره، جمشید. (1392). اثربخشی آموزش روان‌نمایشگری بر مهارت‌های ارتباطی و پرخاشگری دختران پرخاشگر. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 4(28)، 44-27.
آپشه، جک؛ دی مئو، لوسیا. (1397) خودآموز گام‌به‌گام درمان مبتنی بر آرام‌سازی حالت، ترجمۀ مجتبی ربانی، تهران: انتشارات جنگل، جاودانه.
محمدی، محمد. (1394). اثربخشی گروه‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش پرخاشگری در نوجوانان پسر بزهکار. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. رشته مشاوره توان‌بخشی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی.
محمدی، نورالله. (1385). بررسی مقدماتی شاخص‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه‌ی پرخاشگری باس- پری. مجلهعلوماجتماعیوانسانیشیراز، (4)، 151-131.
میرزاجانی، صدرا. (1393). رابطۀ ساختاری عزت‌نفس و سلامت عمومی با بروز رفتار پرخاشگرانه در دختران فراری. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 2 (30)، 127-107.
 
Apsche, J. A. (2010). A literature review and analysis of Mode Deactivation Therapy. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy, 6 (4): 296-340.
Apsche, J. A., Bass, C. K., & Backlund, B. (2012). Mediation analysis of Mode Deactivation Therapy, (MDT). The Behavior Analyst Today13 (2): 2.
Apsche, J. A., Bass, C. K., & DiMeo, L. (2010). Mode deactivation therapy (MDT) comprehensive meta-analysis. The Journal of Behavior Analysis of Offender and Victim Treatment and Prevention2 (3): 171.
Apsche, J. A., Bass, C. K., & DiMeo, L. (2010). Mode deactivation therapy (MDT) comprehensive meta-analysis. The Journal of Behavior Analysis of Offender and Victim Treatment and Prevention2 (3): 171.
Apsche, J. A.,& DiMeo, L. (2010). Applications of mode deactivation therapy to juvenile sex offenders. In D. Prescott & R. Longo (Eds.), Current Applications: Strategies for working with sexually aggressive youth and youth with sexual behavior Problems, pp. 285-309. Holyoake, MA: Neari Press.
Apsche, J., DiMeo, L., & Kohlenberg, R. (2012). Mode Deactivation Therapy for aggression and oppositional behavior in adolescents: An integrative methodology using ACT, DBT, and CBT. New Harbinger Publications.
Apsche, J., & Ward Bailey, S. (2003). Mode Deactivation Therapy: A theoretical case analysis (Part I). The Behavior Analyst Today, 4 (3), 342-353.
Avci, D., Kilic, M., Tari Selcuk, K., & Uzuncakmak, T. (2016). Levels of aggression among Turkish adolescents and factors leading to aggression. Issues in mental health nursing37 (7): 476-484.
Bayles, C., Blossom, P., & Apsche, J. (2014). A brief review and update of mode deactivation therapy. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy, 9 (1): 46-48.
Beck, A. (1996). Beyond belief: A theory of modes, personality and psychopathology. In P. Salkovaskis (Ed.), Frontiers of cognitive therapy (pp. 1-25). New York, NY: Guilford Press.
Montgomery, K. L., Thompson, S. J., & Barczyk, A. N. (2011). Individual and relationship factors associated with delinquency among throwaway adolescents. Children and Youth Services Review33 (7): 1127-1133.
Pugh, K. (2012). The reciprocal relation between maternal depressive symptomatology and adolescent’s aggression: the role of parenting practices and family functioning. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy at Virginia Commonwealth University, 3507657:1248-1289.
Street, N. W., McCormick, M. C., Austin, S. B., Slopen, N., Habre, R., & Molnar, B. E. (2016). Sleep duration and risk of physical aggression against peers in urban youth. Sleep health2 (2): 129-135.
White, K., & Stahl, M. (2016). Childhood and adolescence: Perspectives on personality disorders. International Public Health Journal, 8 (4): 445.
Xie, X., Chen, W., Lei, L., Xing, C., & Zhang, Y. (2016). The relationship between personality types and prosocial behavior and aggression in Chinese adolescents. Personality and Individual Differences95: 56-61.