نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سده، فارس، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی اختلالات شخصیت بر اساس ترومای پیچیده با میانجی‌گری توانمندی ایگو انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود، جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی دبیری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 بود. تعداد 161 نفر دختر و پسر به روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس در این پژوهش شرکت نمودند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از مقیاس‌های پرسشنامه شخصیت (SCID-II)، پرسشنامه روابط ابژه بل (BORI) و مقیاس توانمندی ایگو (PIES) استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد کلیه متغیرهای پژوهش با یکدیگر همبستگی معناداری دارند. ترومای پیچیده 34/5-% از واریانس توانمندی ایگو را به‌صورت منفی تبیین نموده است. ترومای پیچیده با نقش میانجی توانمندی ایگو توانسته است 25/1% از واریانس اختلالات شخصیت در دانشجو معلمان را پیش‌بینی کند. همچنین ترومای پیچیده توانسته است به‌تنهایی 41/7% از واریانس اختلالات شخصیتی در دانشجو معلمان را تبیین کند. به‌طورکلی زمانی که ترومای پیچیده از دوران کودکی در دانشجو معلمان شکل‌گرفته باشد، ایگو هم ضعیف رشد می‌کند و درنتیجه دانشجو معلمان در معرض اختلالات شخصیت قرار می گیرند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Prediction of Personality Disorders based on Complex Trauma with the Mediating of Ego Empowerment

نویسندگان [English]

  • Jamshid Jarareh 1
  • Omid Seifouri 2
  • Medina Amiri 3

1 Assistant Professor, Department of Psychology and Counseling, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.

2 MSc, Department of School Counseling, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.

3 MSc, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Azad University of Sedeh, Fars, Iran.

چکیده [English]

The aim of this study was to examine the prediction of personality disorders based on complex trauma with the mediating of ego empowerment. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the present study was all male and female undergraduate students of Shahid Rajaee Teacher Training University in Tehran in the first semester of the academic year 2020-2021. A total of 161 girls and boys participated in this study by available random sampling method. To collect research data, Scales of Personality Questionnaire (SCID-II), Bell Object Relationship Questionnaire (BORI) and Ego Empowerment Scale (PIES) were used. The collected data were analyzed through Pearson correlation coefficient and path analysis. Findings showed all research variables had a significant correlation with each other. Complex trauma %-34.5 of ego empowerment variance has explained negatively. Complex trauma with the mediating role of ego empowerment has been able to predict %25/1 of the variance of personality disorders in and student teachers. Also, complex trauma has been able to explain %41/7 of the variance of personality disorders in student teachers alone. In general, when a childhood complex trauma develops in the student teachers, the ego also grows poorly, and as a result, the student teachers are exposed to personality disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personality Disorders
  • Complex Trauma
  • Ego Empowerment
  • Student teachers
منابع
ابراهیمی، حجت الله؛ دژکام، محمود و ثقة الاسلام، طاهره. (1392). تروماهای دوران کودکی و اقدام به خودکشی در بزرگ‌سالان. مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران. 19(4)، 282-275.
اسلامی، نرگس؛ حشمتی، رسول و اسماعیل‌پور، خلیل. (1398). اثربخشی روایت درمانی گروهی بر توانمندی ایگو بر توانمندی ایگو زنان سرپرست خانوار. مطالعات پلیس زنان. 14(32)، 17-5.
باقری نژاد، مینا؛ روشن چسلی، رسول؛ رمضانی، محمدآرش و رسول‌زاده طباطبایی، کاظم. (1399). ادراک خود در مراجع ایرانی باسابقه‌ای از ترومای پیچیده: یک مطالعه پدیدارشناسی. فصلنامه علمی مطالعات روان‌شناسی بالینی.10(38)،1-34.
بشارت، محمدعلی؛ شفیعی، رزا و رحیمی نژاد، عباس. (1396). رابطه بین کنش‌وری ادراک‌شده خانواده و سبک‌های هویت: نقش واسطه‌ای استحکام من. فصلنامه خانواده پژوهی. 1(49)، 24-7.
بشر پور، سجاد و عینی، ساناز. (1396). پیش‌بینی اختلالات شخصیت بر پایه مدل پنج عاملی جایگزین زاکرمن- کلمن و قدرت ایگو. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. 19(5)، 93-84.
پرویز، کورش؛ آقا محمدیان شعرباف، حمیدرضا؛ قنبری هاشم‌آبادی، بهرامعلی و دهقانی، محمود. (1395). رابطه توانمندی ایگو و فراشناخت در دانشجویان دختر و پسر. دو فصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 9(2)،126-118.
تمنایی فر، محمدرضا و قاسمی، المیرا. (1396). تبیین اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری,5(8)،223-244. 10.22084/j.psychogy.2017.10682.1355 Doi:
حبیب الهی، سعید؛ حسینی، طیبه؛ طیبی چوبری، مرتضی و عاشوری، جمال. (1393). رابطه صفات شخصیت، سبک‌های یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی فیزیک. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 2(2)، 15-1.
حشمتی، رسول؛ ناصری، الهه؛ پرنیان خوی، مریم. (1397). نقش سرکوبگر عاطفی و توانمندی ایگو در پیش‌بینی مصرف و عدم مصرف سیگار در بیماران مبتلابه سرطان. فصلنامه علمی-پژوهشی روان‌شناسی سلامت. 7 (4)، 19-7.
خسروی، رحمت‌الله و جهانگیری، مهدی. (1399). تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودکارآمدی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان. دو فصلنامه مطالعات و برنامه درسی آموزش عالی. 10(19)، 87-65.
رحیمی احمدآبادی، سمیه؛ عطاران، حمید و فتوت، اکرم. (1399). بررسی رابطه اختلالات شخصیت و بهره هوشی در مجرمین قتل عمد ارجاع شده به سازمان پزشکی قانونی خراسان رضوی در سال‌های 1398-1397. مجله روان‌شناسی و روان‌پزشکی شناخت. 7 (5)، 51-41.
رضا پور، مریم؛ معصوم، بابک؛ بنی مصطفوی، الهام و حسینی، سیدحمزه. (1397). اختلال وسواسی جبری به دنبال تروما به سر: گزارش سه مورد. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان. 20 (1)، 105-102.
زارعی، گیتی؛ رحیمیان بوگر، اسحق؛ معاضدیان، آمنه و جهان، علی. (1399). تغییرات سازمان شخصیت در بازه‌های زمانی مختلف درمان معطوف به انتقال در اختلالات شخصیت خوشه B. فصلنامه علمی پژوهشی روان‌شناسی کاربردی. 14(6)،473-493.
سلطانی عظمت، ابراهیم؛ محمدیان، ابوالفضل؛ عزیزی، سولماز؛ گلزار پور، مجید و یارمحمدی واصل، مصیب. (1396). آزمون مقایسه‌ای تروماهای کودکی در معتادان جنسی و افراد سالم. فصلنامه علوم اعصاب شفای خاتم. 5(2)، 51-43.
شریفی، ونداد؛ اسعدی، محمد؛ محمدی، محمدرضا؛ امینی، همایون؛ کاویانی، حسین؛ سمنانی، یوسف و همکاران. (1383). پایایی و قابلیت اجرای نسخۀ فارسی مصاحبۀ ساختار یافتۀ تشخیصی برای. (SCID) DSM-IV تازه‌های علوم شناختی. ۶ (۱ و ۲)، 22-10.
فهمیده، سمانه؛ پور حسین، رضا و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1397). نقش واسطه‌ای استحکام من در رابطه بین تحول من و سلامت روان در دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه تهران. فصلنامه علوم شناختی. 17(67)، 309-303.
کرمی حاجی خواجه لو، شبنم. (1395). بررسی نقش استحکام من در پیش‌بینی سلامت روان و عزت‌نفس. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تهران.
محمد پور، ابراهیم؛ حیدری، الناز و جمشیدی، سمانه. (1398). بررسی روند علاقه‌مندی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفه معلمی. فصلنامه توسعه حرفه‌ای معلم. 4(3)، 14-1.
محمدخانی، پروانه. (1389). مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلال‌های DSM-IV-TR، تهران: دانژه.
نبوی، سید صادق. (1399). پیش‌بینی سلامت روان دانشجو معلمان بر اساس متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی. فصلنامه پژوهش در تربیت معلم. 3(2)، 153-135.
References
Andersen, B., Lavoie, J.c., Dunkel, C. (2007). Individuation and parents as people: Measureement concerns re-garding two aspects of autonomy. Journal of Ado-lescence. 30 (5), 751-760.
American Psychiatric Association. (2013). Cautionary statement for forensic use of DSM-5. In Diagnostic and statistical manual of mental disorders.
Bell, M. d. (1995). Bell object relations and reality testing inventory (BORRTI): Manual Los Angele CA. Western Psychological Services.
Bonomi, A.E., Cannon, E.A., Anderson, M.L., Rivara, F.P., Thompson, R.S. (2008). Association between self-reported health and physical and/or sexual abuse experienced before age 18. Child Abuse Negl. 32(7), 693– 700.
Cohen, J.A., Bukstein, O., Walter, H., Benson, S.R., Chrisman, A., Farchione, T.R. (2010). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with posttraumatic stress disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 49(4), 414– 430.
Davis,S.F., Bremer, S.A., Anderson, B.J., Tramill, J.L. The interrelationships of ego strength, self- steem, death anxiety and gender in under graduate college students. J Gen Psychol 1983 Jan 1; 108(1),9-55.
Drummond, A., Philipp, M. C. (2017). Commentary: “misguided effort with elusive implications” and “a multi-lab pre-registered replication of the ego depletion effect”. Frontiers in Psychology. 8, 273.
Englert, C., Koroma, D., Bertrams, A., & Martarelli, C. S. (2019). Testing the validity of the attention control video: An eye-tracking approach of the ego depletion effect. Plos One. 14(1).
Huang, Z. H., Hou, C. L., Huang, Y. H., He, X. Y., Wang, Q. W., Chen, X., Wang, Z. L., Wang, S. B., & Jia, F. J. (2019). Individuals at high risk for psychosis experience more childhood trauma, life events and social support deficit in comparison to healthy controls. Psychiatry Research, 273, 296-302. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2019.01.060
Kelly, F.D. (2013). The assessment of object relations phenomena in adolescents: TAT and rorschach measures. London: Rutledge.
Kessler, R.C., Aguilar- Gaxiola,s., Alonso, T., Benjet, C., Bromet, E.J., Cardoso, G., & Florescu, S. (2017). Trauma and PTSD in the WHO world mental health surveys. European Journal of Psychotraumatology, 8(sup 5), 1353383. Doi.org/10.1080/20008198.2017.1353383
Krueger, R. F., Derringer, J., Markon, K. E., Watson, D., & Skodol, A. E. (2012). Initial construction of a maladaptive personality trait model and inventory for DSM-5. Psychological Medicine. 42(9),1879-1890.
Markstrom, C.A., Sabino, V.M., Turner, B.J., Berman, R.C. (1997). The psychosocial inventory of ego strengths: Development and validation of a new Eriksonian measure. Journal of Youth and Adolescence.
Mergler, M., Driessen, M., Havemann-Reinecke, U., Wedekind, D., Lüdecke, C., Ohlmeier, M., Chodzinski,C., Teuniben, S., Weirich, S., Kemper, U., Renner, W & Schafer, I. (2018). Differential relationships of PTSD and childhood trauma with the course of substance use disorders. Journal of Substance Abuse Treatment. 93, 57-63.
Moreno-Manso, J.M., García-Baamonde, M.E., Blázquez-Alonso, M., Guerrero-Barona, E., GodoyMerino, M.J. (2018). Empathy and coping strategies in youths subject to protection measures. Child Youth Serv Rev, 93, 100–107.
Novelo, M., von Gunten, A., Jardim, G. B. G., Spanemberg, L., de Lima Argimon, I. I., & Nogueira, E. L. (2018). Effects of childhood multiple maltreatment experiences on depression of socioeconomic disadvantaged elderly in Brazil. Child Abuse & Neglect, 79, 350-357. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.02.013
Russo, M., Mahon, K., Shanahan, M., Solon, C., Ramjas, E., Turpin, J., & Burdick, K. (2015). The association between childhood trauma and facial emotion recognition in adult with bipolar disorder. Psychiatry Research. 229, 771- 776.
Singh, N., & Anand, A. (2015). Ego-strenghth and self-concept among adolescents. Astudy on gender differences. International Journal of Indian Psychology. 3, 54-46.
Singh R. K. & Goritz A. S. (2018). Ego depletion does not interfere with working memory performance, 9. Stroop, J. R. (1935). Studies of interference in serial verbal reactions. Journal of Experimental Psychology. 18(6),643-662.
Xie, P., Wu, K., Zheng, Y., Guo, Y., Yang, Y., He, J., Ding, Y., & Peng, H. (2018). Prevalence of childhood trauma and correlations between childhood trauma, suicidal ideation, and social support in patients with depression, bipolar disorder, and schizophrenia in southern China. Journal of Affective Disorders. 228, 41-48. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.11.011
Zou, Z., Huang, Y., Wang, J., He, Y., Min, W., Chen, X., Wang, J., & Zhou, B. (2016). Association of childhood trauma and panic symptom severity in panic disorder: Exploring the mediating role of alexithymia. Journal of Affective Disorders. 206, 133-139.