منابع
اصلیآزاد، مسلم؛ منشئی، غلامرضا و قمرانی، امیر (۱۳۹۸). تأثیر درمان ذهنآگاهی بر تحمل ابهام و درآمیختگی فکر و عمل مبتلایان به اختلال وسواس بیاختیاری. فصلنامه سلامت روان کودک، ۶ (۱)، ۸۳-۹۴.
اعتمادی، سهیلا؛ پورشریفی، حمید؛ تاجری، بیوک؛ کلانتری، مهدی و هواسی، ناهید (1399). نقش تجارب آسیبزای جنسی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و افشاسازی در تبیین علائم جسمی دختران نوجوان آسیبدیده. فصلنامه روانشناسی سلامت، 9(35)، 68-51.
افشاری، افروز و امین، راضیه (1397). نقش تشخیصی رویدادهای استرسزا، تابآوری و ناگویی هیجانی در اعتیاد زنان. مطالعات روانشناختی، 14(2)، 109-124.
پورشهریاری، مهسیما؛ ولیپور، مورینا و حسینیان، سیمین (1396). تأثیر آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر مشکلات رفتاری کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک، 4(4)، 1-23.
جیمزسادوک، بنجامین؛ آلکوتسادوک، ویرجینیا و روئیز، پدرو (2015). خلاصة روانپزشکی: علوم رفتاری و روانپزشکی بالینی. ترجمه فرزین رضاعی (1397). تهران: ارجمند.
خرمی، فرهاد؛ بستان، نبی؛ یوسفی لبنی، جواد و مرادی، سیدیحیی (1398). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر تابآوری دانش آموزان. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، ۴ (۳۲)، ۶۱-۷۵.
دبرا، بوردیک (2014). راهنمای آموزش مهارتهای ذهنآگاهی به کودکان و نوجوانان. ترجمه غلامرضا منشئی، مسلم اصلیآزاد، لاله حسینی، پریناز طیبی نایینی. (1396). اصفهان: نشر دانشگاه آزاد اسلامی.
درهرج، محمد؛ حسنی، جعفر و مرادی، علیرضا (1396). اختلال استرس پس از سانحه کودکان و نوجوانان (راهنمای تشخیص و درمان). تهران: آکادمیک.
دمهری، فرنگیس؛ عزیزی، مهدیه و برغون، ریحانه. (۱۳۹۹). بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و کاهش نشانههای درد در کودکان دارای بیماریهای مزمن. فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 15(۵۶)، ۳۷-۴۶.
سنبلی، سهیلا؛ فرهنگی، عبدالحسین و تیزدست، طاهر (1395). مقایسه اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان ذهنآگاهی بر کاهش علائم و بهبود تحریکپذیری و تمرکز جانبازان شیمیایی مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه استان تهران. روانشناسی نظامی، 7(26)، 51-74.
شریفپور، شایسته؛ منشئی، غلامرضا و سجادیان، ایلناز (1397). بررسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور بر افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان مبتلا به سرطان در مرحله شیمیدرمانی. مجله علوم پزشکی جندی شاپور، 17(5)، 557-545.
شریفی، ونداد؛ اسعدی، محمد؛ محمدی، محمدرضا؛ امینی، همایون؛ کاویانی، حسین و سمنانی، یوسف (1383). پایایی و قابلیت اجرای نسخة فارسی مصاحبة ساختار یافتة تشخیصی برای (DSM-IVSCID). تازههای علوم شناختی. 6(1 و 2)، 10-22.
صدریدمیرچی، اسماعیل؛ محمدی، نسیم و بدلپور، زینب (1396). اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی و رضایت از زندگی جانبازان. فصلنامه روانشناسی نظامی، 8(32)، 31-41.
فراهانی، حجتاله؛ آقامحمدی، سمیه؛ عابدی، احمد و کاظمی، زینب (1392). مبانی کاربردی طرحهای مورد منفرد در پژوهشهای علوم رفتاری و پزشکی. تهران: روانشناسی و هنر.
فرهادی، مریم و پسندیده، محمدمهدی (1399). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی ((MBSR بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی و افزایش خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. روانشناسی بالینی و شخصیت، 15(2)، 7-15.
گنجی، مهدی. (1394). راهنمای کامل تغییرات و نکات ضروری DSM-5. تهران: ساوالان.
مطلق، ماریا؛ علاقبندراد، جواد؛ شهریور، زهرا؛ عربگل، فریبا و صاحبی، محمدعلی (1384). نیمرخ علائم و عوامل خطرساز اختلال استرس پس از سانحه در کودکان و نوجوانان زلزلهزده بم. تازههای علوم شناختی، ۱۷ (۳)، ۶۵-۷۰.
نوفرستی، اعظم و حسنآبادی، حمیدرضا (1397). تحلیل دادهها در طرحهای آزمایشی تک آزمودنی. نشریه رویش روانشناسی. 7(۱۲)، ۲۹۱-۳۰۶.
نهنگ، علیاکبر؛ موسوی نجفی، فهیمه و محمدی، رؤیا (1399). تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر خودنظمبخشی هیجانی و تابآوری روانشناختی کودکان بدسرپرست. فصلنامه سلامت روان کودک، ۷ (۱)، ۱۰۶-۱۱۷.
هاشمی، سهیلا؛ اکبری، عباس؛ عباسی اصل، رؤیا و اردشیری آلاشتی، رؤیا (1397). ساختار عاملی و کفایت روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تابآوری (RS-14). فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 13(51)، 272-251.
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
Ardesch, S. (2015). Does Mindfulness makes less anxious? M.A thesis of clinical psychology. Leiden University.
Azad-Marzabadi, E., Amiri, S., & Moghtadaei, K. (2018). Comparison of Mindfulness Based Therapy and Pharmacotherapy on Trauma Related Symptoms.
Trauma Monthly, 23(6), 12-37.
https://doi.org/10.5812/ traumamon.55969.
Boyd, J. E., Lanius, R. A., & McKinnon, M. C. (2018). Mindfulness-based treatments for posttraumatic stress disorder: A review of the treatment literature and neurobiological evidence.
Journal of Psychiatry & Neuroscience, 43(1), 7–25.
https://doi.org/10.1503/jpn.170021.
Bethell, C., Gombojav, N., Solloway, M., & Wissow, L. (2016). Adverse childhood experiences, resilience and mindfulness-based approaches: common denominator issues for children with emotional, mental, or behavioral problems.
Child and Adolescent Psychiatric Clinics, 25(2), 139-156. https://doi.org/
10.1016/j.chc.2015.12.001.
Bigdeli, I., Najafy, M., & Rostami, M. (2013). The Relation of Attachment Styles, Emotion Regulation, and Resilience to Well-being among Students of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 13(9), 721-729. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2694-en.html.
Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82. https://doi.org/10.1002/da.10113.
Daigneault, I., Dion, J., Hébert, M., & Bourgeois, C. (2016). Mindfulness as mediator and moderator of post-traumatic symptomatology in adolescence following childhood sexual abuse or assault.
Mindfulness, 7(6), 1306-1315.
https://doi.org/10.1007/s12671-016-0571-3
Dehestani, M. (2015). The Effectiveness of Learning to Decrease Mindfulness-Based Stress on Depression, Anxiety and Stress of Girl Students. Thought and Behavior in Clinical Psychology, 4(10), 56-47.
Devries, K. M., & Meinck, F. (2018). Sexual violence against children and adolescents in South Africa: making the invisible visible. The Lancet Global Health, 6(4), 367-368. https://doi.org/10.1016/S2214-109X(18)30106-2.
Donnelly, C. L., & Amaya-Jackson, L. (2002). Post-traumatic stress disorder in children and adolescents.
Pediatric Drugs, 4(3), 159-170. https://doi.org/
10.2165/00128072-200204030-00003.
Eoh, Y., Jeong, A., Cha, S. Y., & Kim, N. H. (2019). How Resilience Affects Post-Traumatic Stress Symptoms: The Mediating Role of Acceptance. Korean Journal of Clinical Psychology, 38(3), 308-317. https://doi.org/10.15842/kjcp.2019.38.3.004.
Foa, E. B., Johnson, K. M., Feeny, N. C., & Treadwell, K. R. (2001). The Child PTSD Symptom Scale: A preliminary examination of its psychometric properties. Journal of clinical child psychology, 30(3), 376-384. http://doi.org/10.1207/S15374424JCCP3003-9.
Foa, E. B., Asnaani, A., Zang, Y., Capaldi, S., & Yeh, R. (2018). Psychometrics of the Child PTSD Symptom Scale for DSM-5 for trauma-exposed children and adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 47(1), 38-46. https://doi.org/10.1080/15374416.2017.1350962
Fortuna, L. R., Porche, M. V., & Padilla, A. (2018). A treatment development study of a cognitive and mindfulness‐based therapy for adolescents with co‐occurring post‐traumatic stress and substance use disorder. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 91(1), 42-62. https://doi.org/10.1111/papt.12143.
Hicks, L. M., & Dayton, C. J. (2019). Mindfulness and trauma symptoms predict child abuse potential in risk-exposed, men and women during pregnancy. Child abuse & neglect, 90(1), 43-51. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2019.01.018.
Hiemdal, O., Aune, T., Reinfjell, T., Stiles, T. C. & Friborg, O. (2007). Resilience as a predictor of depressive symptoms: A correlation study with young adolescents. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 12(1), 91-104. https://doi.org/10.1177/1359104507071062.
Hiller, R. M., Meiser-Stedman, R., Fearon, P., Lobo, S., MacKinnon, A., Fraser, A., & Halligan, S. L. (2016). Changes in the prevalence and symptom severity of child PTSD in the year following trauma: A meta-analytic study. Journal of Child Psychology Psychiatry, 57(8), 884-898. https://doi.org/10.1111/jcpp.12566
Hwang, W. J., Lee, T. Y., Lim, K. O., Bae, D., Kwak, S., Park, H. Y., & Kwon, J. S. (2018). The effects of four days of intensive mindfulness meditation training (Templestay program) on resilience to stress: a randomized controlled trial. Psychology, health & medicine, 23(5), 497-504. https://doi.org/10.1080/13548506.2017.1363400.
Kabat-Zinn J. (1996). 'Mindfulness Meditation: What it is, what it isn’t, And Its Role in Health Care and Medicine'. In Haruli Y., Ishii Y., and Suzuki M. Comparitive and Psychological Study on Meditation, Eburon, Netherlands, 161-169.
Kratzer, L., Heinz, P., Pfitzer, F., Padberg, F., Jobst, A., & Schennach, R. (2018). Mindfulness and pathological dissociation fully mediate the association of childhood abuse and PTSD symptomatology. European Journal of Trauma & Dissociation, 2(1), 5-10. https://doi.org/10.1016/j.ejtd.2017.06.004.
Lane, J. D., & Gast, D. L. (2014). Visual analysis in single case experimental design studies: Brief review and guidelines. Neuropsychological rehabilitation, 24(3-4), 445-463. https://doi.org/10.1080/09602011.2013.815636.
Rachamim, L., Mirochnik, I., Helpman, L., Nacasch, N., & Yadin, E. (2015). Prolonged exposure therapy for toddlers with traumas following medical procedures. Cognitive and Behavioral Practice, 22(2), 240-252. https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2014.01.006.
Ramasubramanian, S. (2017). Mindfulness, stress coping and everyday resilience among emerging youth in a university setting: a mixed methods approach.
International Journal of adolescence and youth, 22(3), 308-321.
https://doi.org/10.1080/02673843.2016.1175361.
Rauch, S. L., Shin, L. M., & Phelps, E. A. (2006). Neurocircuitry models of posttraumatic stress disorder and extinction: human neuroimaging research—past, present, and future.
Biological psychiatry,
60(4), 376-382.
https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2006.06.004.
Semple, R., Reid, E., & Miller, L. (2005). Treating anxiety with mindfulness: An open trial of mindfulness training for anxious children. Journal of Cognitive Psychotherapy, 19(4), 379-391. https://doi.org/10.1891/jcop.2005.19.4.379.
Spitzer, R. L., Williams, J. B., Gibbon, M., & First, M. B. (1992). The structured clinical interview for DSM-III-R (SCID): I: history, rationale, and description. Archives of general psychiatry, 49(8), 624-629. doi:10.1001/archpsyc.1992.01820080032005.
Sunbul, Z. A., & Guneri, O. Y. (2019). The relationship between mindfulness and resilience: The mediating role of self-compassion and emotion regulation in a sample of underprivileged Turkish adolescents. Personality and Individual Differences, 139(3), 337-342. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.12.009.
Tran, G. Q., & Haaga, D. A. (2002). Coping responses and alcohol outcome expectancies in alcohol abusing and nonabusing social phobics. Cognitive Therapy and Research, 26(1), 1-17. https://doi.org/10.1023/A:1013803803192.
Tubbert, S. J. (2016). Resiliency in emergency nurses. Journal of emergency nursing, 42(1), 47-52. https://doi.org/10.1016/j.jen.2015.05.016.
Wang, K., & Kong, F. (2020). Linking trait mindfulness to life satisfaction in adolescents: The mediating role of resilience and self-esteem. Child Indicators Research, 13(1), 321-335. https://doi.org/10.1007/s12187-019-096998-4.
استناد به این مقاله: کریمی، سمیره.، متقی، شکوفه.، مرادی، افسانه. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنآگاهی در بهبود تابآوری و کاهش علائم بالینی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ناشی از آزارجنسی: مطالعه تک آزمودنی،
مطالعات روان شناسی بالینی، 12(46)، 93-130.
DOI: 10.22054/JCPS.2022.62332.2606
Clinical Psychology Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.