نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
3 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
4 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده
صدابیزاری نوعی اختلال عصبی-رفتاری است که باعث واکنشهای فیزیکی و احساسی شدید نسبت به صداهای خاص میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر انزوای اجتماعی و حساسیت اضطرابی نوجوانان دختر مبتلا به صدابیزاری انجام شد. طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر سنین 12 تا 18 ساله مبتلا به صدابیزاری شهر اردبیل در سال 1403 بودند که از میان آنان، 30 نفر به شیوه نمونهگیری هدفمند گزینش و به شیوه تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای درمان شناختی-رفتاری را دریافتکرد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. هر دو گروه، در سه مرحله قبل از اجرای مداخله، پس از پایان مداخله و در مرحله پیگیری به پرسشنامه صدابیزاری (وو و همکاران، 2014)، پرسشنامه انزوای اجتماعی (چلپی و امیرکافی ، 1383) و پرسشنامه حساسیت اضطرابی (ریس و پترسون، 1985) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان شناختی-رفتاری موجب کاهش انزوای اجتماعی و حساسیت اضطرابی در مراحل پسآزمون و پیگیری گروه آزمایش تاثیر معنیدار داشته است (01/0>p). نتیجه این مطالعه نشان داد که درمان شناختی-رفتای موجب بهبود انزوای اجتماعی و کاهش حساسیت اضطرابی نوجوانان دختر مبتلا به صدا-بیزاری شدهاست. روانشناسان و روانپزشکان میتوانند برای بهبود انزوای اجتماعی و حساسیت اضطرابی نوجوانان دختر مبتلا به صدابیزاری از این مداخله استفاده نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effectiveness of cognitive-behavioral therapy on social isolation and anxiety sensitivity of adolescent girls with misophonia
نویسندگان [English]
- Fereshteh Pourmohseni Koluri 1
- Seyedeh Khadijeh Seyed Mousavi 2
- Azra Ghaffari 3
- Somayyeh Taklavi 4
1 Payame noor University
2 Ph.D. Student in Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
4 Assistant Professor, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
چکیده [English]
Misophonia is a neurobehavioral disorder that causes strong physical and emotional reactions to certain sounds. The purpose of this research was the effectiveness of cognitive-behavioral therapy on social isolation and anxiety sensitivity of adolescent girls with misophonia. It was a semi-experimental research design of pre-test-post-test and follow-up with a unmatched control group. The statistical population of the study included all girles students aged 12 to 18 years old with misophonia in Ardabil city in 2024. The size of the statistical sample was 30 people from the mentioned statistical population who were selected by purposeful sampling and randomly placed in two experimental and control groups. For the experimental group, 8 sessions of 60 minutes of cognitive-behavioral therapy were performed, and the control group did not receive therapy. In this research, Misophonia Questionnaire (MQ), social isolation questionnaire (SIQ) and Anxiety Sensitivity Index (ASI) were used to collect data. For the statistical analysis of the obtained data, the analysis of variance test with repeated measurements was used. The results showed that cognitive-behavioral therapy had a significant effect on social isolation and anxiety sensitivity in the post-test and follow-up stages. The findings of this research provide useful information regarding cognitive-behavioral therapy, Psychologists and psychiatrists can use this intervention to improve social isolation and anxiety sensitivity of girls with misophonia.
کلیدواژهها [English]
- cognitive-behavioral therapy
- social isolation
- anxiety sensitivity
- misophonia