نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران mohamad.hemmati1363@yahoo.com
2 دانشیار، دکترای روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران saba-javad psy 2@yahoo.com
3 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران amini-daryoush@yahoo.com
چکیده
زمینه: با توجه به اینکه درمان دارویی برای هراس اجتماعی استفاده میشود، لذا از روش آموزش گروهی مدیریت استرس و شناخت درمانی گروهی به منظور کاهش هراس اجتماعی استفاده شد.
هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس و شناخت درمانی گروهی بر هراس اجتماعی دانشجویان است.
روش: این پژوهش مطالعه شبه تجربی است، جامعه پژوهش در این تحقیق دانشجویان پسر رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامیهمدان بودند. نمونهای به حجم 45 نفر از جامعه پژوهش انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه آموزش گروهی مدیریت استرس، شناخت درمانی گروهی و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه اجتناب، فشار و ناراحتی واتسون و فرند بود. پرسشنامه اجتناب و فشار و ناراحتی به عنوان پیشآزمون و پسآزمون اجرا گردید گروههای آموزش مدیریت استرس و شناخت درمانی گروهی 10 جلسه ساختار یافته 5/1 ساعته در هر هفته شرکت کردند، ولی گروه گواه هیچ درمانی را دریافت نکردند. برای تحلیل توصیفی دادهها از مشخصههای آماری نظیر میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شده است.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیشآزمون بین میانگین نمرات سه گروه در پسآزمون تفاوت معناداری وجود داشت.
(0050/0> p ، 18/139= (1,41)F). همچنین بررسی میانگینهای تعدیل شده نشان از اثر بخش بودن آموزش گروهی مدیریت استرس نسبت به شناخت درمانی گروهی داشت ونشانههای دو گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در پسآزمون کاهش بیشتری را نشان داد.
نتیجهگیری: نتایج یافتهها نشان داد که آموزش گروهی مدیریت استرس و شناخت درمانی گروهی در کاهش علائم هراس اجتماعی مؤثر میباشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing the Efficacy of Group Training of Stress Management and Cognitive Group Therapy on Students Social Phobia
نویسندگان [English]
- Akbar Hemmati-Sābet 1
- Javād Khal’atbari 2
- Dāryūsh Amini 3
1 Master in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Tonekābon Branch; email: mohamad.hemmati1363@yahoo.com
2 Associate Professor, PhD in Psychology, Islamic Azad University, Tonekabon Branch; email: saba-javadpsy2@yahoo.com
3 PhD Candidate in Psychology, Islamic Azad University, Tonekabon Branch; email: amini-daryoush@yahoo.com
چکیده [English]
Background: Since medical treatment is used in social phobia disorder, group training of stress managementand cognitive group therapy is used for the purpose of reducing students’ social phobia.
Objectives: The purpose of this study is to compare the effectiveness of group training of stress managementand group cognitive therapy in reducing students’ social phobia.
Method: As a quasi –experimental study, this study has been conducted to compare the effectiveness of group training on stress management and cognitive group therapy concerning university student's social phobia. The research community in this study was the boy students of accounting in Islamic Azad University of Hamadan. A sample including 45 people were selected from the research community and were put randomly in three groups of group training of stress management, cognitive group therapy and control group. The data gathering tools in this study was Watson & Fred stress and avoidance questionnaire. Stress and avoidance questionnaire was used for the pretest and posttest; group training of stress management and cognitive group therapy held ten 1.5-hour sessions per week, with control group receiving no therapy. For the descriptive analysis of data, statistical indicators like mean, standard deviation and in deductive statistic, covariance analysis were used.
Results: The result of ANCOVA showed that after adjusting for pretest there was a significant difference between the three group means (F(1,41)=18/139, p<0.0005). Also the investigation of the adjusted means suggested that group training of stress management is more effective than cognitive group therapy; symptoms of the two experimental groups showed a greater reduction in post-test in comparison with those of the control group.
Conclusion: The research results showed that group training of stress managementand group cognitive therapy are both effective in reducing students’ social phobia.
کلیدواژهها [English]
- : group training of stress management
- cognitive group therapy
- students’ social phobia