نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه خوارزمی تهران
2 دانشیار دانشگاه خوارزمی تهران
3 دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهران
4 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد شهرکرد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان خودمتمایزسازی بر ابراز وجود دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی تهران بوده است این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است. از میان دانشجویان دختر سال اول در مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه 10 نفره، یک گروه به عنوان گروه آزمایش و یک گروه به عنوان گروه کنترل، جایگزین شدند. آموزش خودمتمایزسازی به مدت 8 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید. گروه کنترل، هیچ مداخلهای دریافت نکرد.دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل آماری شدند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان خود متمایز سازی بر افزایش میزان ابراز وجود موثر بوده است (01/0 P<). به طور کلی می توان به این نتیجه رسید که درمان خودمتمایزسازی میزان ابراز وجود شرکت کنندگان را افزایش می دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Self-Differentiation Therapy on Assertiveness of Female Students of Allameh Tabataba’i University
نویسندگان [English]
- Fahimeh Pirsaghi 1
- Ali Mohammad Nazari 2
- Mehrdad Hajihassani 3
- Hassan Nad-Alipour 4
1 PhD Candidate of Counseling, Kharazmi University
2 Associate Professor, Kharazmi University
3 PhD Candidate in Counseling
4 PhD Candidate in Education Management
چکیده [English]
The present study aims to study the effectiveness of selfdifferentiation therapy on assertiveness of female students of Allameh
Tabataba’i University. The research employed a semi-experimental
design with pre-test and post-test. Using convenience sampling
method, 20 subjects were selected from among first-year
undergraduate female students of the Faculty of Psychology and
Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University. The sample
populated was randomly assigned into two groups, namely experiment
and control groups, each consisting of 10 people. The experiment
group received 8 sessions of self-differentiation therapy. The control
group received no intervention. The data was analyzed using
Covariance analysis. The results showed that self-differentiation
therapy was effective on improvement of assertiveness (P<0.01).
Generally, it can be concluded that self-differentiation therapy helped
to increase the level of assertiveness of the participants.
کلیدواژهها [English]
- self-differentiation
- Assertiveness
- Student