نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار روانشناسی دانشگاه شاهد،
چکیده
فوبیای اجتماعی که در DSM 5 به اضطراب اجتماعی تغییر نام داده است، سبب ناتوانی شدید فرد در برقراری ارتباطات اجتماعی و احساس شرمندگی و عدم تمایل به حضور در موقعیتهای اجتماعی خاص میشود. بنابراین به کارگیری یک روش درمانی مؤثر در مورد آن بسیار حائز اهمیت است. اگرچه روشهای درمانی نمایشمحور برای درمان این اختلال توصیه شدهاند اما کاربرد این روشها به صورت بالینی در پژوهشها به چشم نمیخورد. بنابراین مهمترین هدف پژوهش حاضر، آزمون اثربخشی سایکودراما به عنوان یک روش درمانی نمایشمحور در درمان اضطراب اجتماعی بود. پژوهش حاضر یک پژوهش تجربی از نوع موردپژوهیست که از طرح AB استفاده کرده است. درمانجو، یک پسربچهی ده سالهی مبتلا به اضطراب اجتماعی و آزمونی که برای برآورد میزان و نوع اضطراب درمانجو به کار گرفته شد، آزمون اضطراب کودکان اسپنس بود. نتایج مشاهده توسط درمانگر و مادر درمانجو، نشاندهندهی کاهش قابل توجه نشانههای اضطراب اجتماعی درمانجو بود. همچنین مقایسهی نمرات درمانجو در آزمون اضطراب کودکان اسپنس در پیشآزمون و پسآزمون، بیانگر کاهش قابل ملاحظهی میزان اضطراب اجتماعی او بود. با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان گفت که سایکودراما، روش درمانی مناسب و مؤثری در درمان اضطراب اجتماعی است اما با توجه به اینکه پژوهش حاضر یک موردپژوهی است، به سختی میتوان نتایج آن را تعمیم داد. لذا پیشنهاد پژوهشگر حاضر، انجام پژوهشهای بیشتری با هدف آزمون اثربخشی سایکودراما در درمان اختلال مذکور است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Clinical Evaluation of Psychodrama’s Effectiveness in Treatment of Social Anxiety: A Case Study
نویسنده [English]
- Mehdi Pourrezaian
PhD in clinical psychology, Assistant Professor, Shahed University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Social phobia that has been renamed social anxiety disorder in the DSM 5, causes severe disability of person in social communication and a sense of shame and reluctance to participate in certain social situations. So using an effective therapy for it, is very important. Although the theater-based therapies to treat this disorder have been recommended, their clinical application of these methods not be seen. So the main aim of this research was testing the effectiveness of psychodrama as a theater-based therapy in treatment of social anxiety. The present research is an experimental case study research that has used AB method. The client was a ten-year-old boy with social anxiety. To estimate the amount and type of client’s anxiety, the Spence children’s anxiety scale was used. The results of therapist and client’s mother observation, showed a significant decline in the social anxiety’s symptoms. Also, the comparison of client’s scores of Spence children’s anxiety scale in the pretest and posttest represents a substantial reduction in the level of his social anxiety. According to the research’s findings, we can say that psychodrama is an appropriate and effective therapy in treatment of social anxiety, but given that this study is a case study, its results can hardly be generalized. So the recommendation of the present researchers is doing more researches to testing the effectiveness of psychodrama in treatment of the mentioned disorders.
کلیدواژهها [English]
- psychodrama
- Anxiety
- Social anxiety
- separation anxiety
- DSM 5