نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی
2 استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
اضطراب جدایی پریشانی کودک است هنگامی که او در تجربه جدایی و یا پیشبینی جدایی از سرپرست خود میباشد. تشخیص اختلال اضطراب جدایی[1]در دوران کودکی از نظر خطر سلامت روان در سراسر عمر قابل توجه است. هدف پژوهشگر از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی روش تنآرامی گروهی بر کاهش علائم اختلال اضطراب جدایی دانشآموزان پایه اول ابتدایی بود. به همین منظور از طرح پژوهش شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. یک ماه بعد از پایان جلسات مداخله، مرحلهی پیگیری انجام شد. جامعه تحقیق را دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی مبتلا به اختلال اضطراب جدایی شهر سمنان تشکیل دادند. اعضای نمونه شامل 24 نفر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس پنجمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) دارای اختلال اضطراب جدایی تشخیص داده شدند و پس از کسب رضایت والدین برای شرکت در جلسات تنآرامی گروهی به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. سپس مداخلهی تنآرامی گروهی که براساس تئوری آرمیدگی جکوبسون و به شکلی بازیگونه تدوین شده بود در ده جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل واریانس آمیخته دو طرفه استفاده شد. یافتهها حاکی از این بود که درمان تنآرامی گروهی بر کاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی دانشآموزان مقطع ابتدایی در دو گروه آزمایش و گواه اثربخش است. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که مداخلهی تنآرامی گروهی در بهبود نشانههای اضطراب جدایی دانشآموزان موثر است. بنابراین، به منظور مقابله با اختلال اضطراب جدایی کودکان، درمان تنآرامی گروهی پیشنهاد میشود.
[1]. Separation Anxiety Disorder (SAD)
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of group relaxation method on separation anxiety disorder students
نویسندگان [English]
- Zeinab Tashakori 1
- Farangis Kazemi 2
- Janet Hashemi Azar 2
چکیده [English]
Separation anxiety disorder usually happened, when the children has the experience or anticipate separation from their parents. Diagnosis of SAD in childhood is very important to protect child from an injury on mental health. The purpose of this research was to investigate the effect of group relaxation on reduction of SAD on children with separation anxiety disorder symptoms. For this purpose, the researchers used the quasi-experimental design pretest-posttest model with control group. A month after the intervention sessions, follow-up sessions were conducted. The statistical population consisted of all first grade girls with separation anxiety disorder in Semnan. The sample members consisted of 24 patients with purposive sampling method based on the fifth edition of the diagnostic statistical manual of mental disorders (DSM-5) were diagnosed with separation anxiety disorder, and after obtaining parental consent to participate in the meetings of the group relaxation were randomly assigned to experimental and control groups. Then, group Jacobson relaxation intervention in form of the game during 10 sessions were used for experimental group in order to analyze the data, descriptive statistics methods such as mean and standard deviation and for hypothesis experiment, the two-way ( ANOVA) (SPANOVA) test was used. Results showed that between the effect of relaxation therapy on decreasing symptoms of separation anxiety disorder elementary students there was significant differences between experimental and control groups, and reduction anxiety was more in the experimental group. According to the findings, it can be concluded that the group relaxation intervention in improving symptoms of separation anxiety in children is effective. Therefore, in order to deal with separation anxiety disorder in children is suggested.
کلیدواژهها [English]
- separation anxiety
- group relaxation
- students