نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد
2 .دانشیار روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
3 .دانشیار روانشناسی دانشگاهفردوسی مشهد
چکیده
اختلالهای اضطرابی، اختلالهای شایع روانی هستند که کودکان تجربه میکنند به گونهای که تحول شناختی، اجتماعی و هیجانی کودک را مختل میکنند. شیوع بالا و ایجاد پیامدهای منفی درازمدت بر تحول کودکان، نیاز به درمان موثر را برجسته میکند.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش برنامه درمانگری کندال بر بهبود نظم جویی شناختی هیجان کودکان مبتلا به اختلالهای اضطرابی انجام شد. این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. بر اساس نمونه گیری هدفمند 22 دانش آموز دختر و پسر با تشخیص اختلالهای اضطرابی در دامنه سنی 8 – 13 سال انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی قرار داده شدند. ارزیابی با استفاده از مقیاس اضطراب چند بعدی MASC، فرم والد و معلم آچنباخ، مقیاس نظم جویی شناختی هیجان فرم کودکان انجام شد. گروه آزمایش در 16 جلسه درمان انفرادی شرکت کردند و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. دادهها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و به روش تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری تحلیل گردید. تحلیل نتایج نشان داد که میانگین نمرات راهبردهای ناسازگارانه نظم جویی شناختی هیجان در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون، نسبت به گروه کنترل به طور معنا داری کاهش یافت (P
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Coping Cat Program on improving Emotion Cognitive Regulation among Children with Anxiety Disorders
نویسندگان [English]
- zahra alizadeh birjandi 1
- ali mashhadi 2
- zahra tabibi 3
1 دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد
2 .دانشیار روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
3 .دانشیار روانشناسی دانشگاهفردوسی مشهد
چکیده [English]
Anxiety disorders are the most popular symptoms among children. It affects cognitive, emotional and social developmental of children. High prevalence and negative outcomes cause to establish effective treatment.This study aimed to evaluate the efficacy of Kendal treatment program (COPING CAT Program) on improvement of cognitive emotion regulation of anxious children.This is a Quasi-Experimental study with pretest-posttest and control group. The control and experimental groups are selected by purposive sampling (N=22, age= 8-13).The evaluation implemented using multidimensional anxiety scale (MASC) , Child Behavior Checklist (CBCL), Teacher Report Form (TRF) and Cognitive Emotion Regulation (CERQ-K).The experiment was applied during 16 sessions individually. SPSS-18 software and descriptive statistics and covariate analysis method were used to analyze the data. Covariance analysis revealed that the overall mean non-adaptive cognitive coping strategies scores in the experimental group compared to the control group was significantly lower (p < /em><0.05). The finding showed that the experimental group compared with the control group, the scores of adaptive cognitive coping strategies showed a significant increase (p < /em><0.05). Coping Cat treatment program was effective on improvement of cognitive emotion regulation of anxious children. Findings of this research can be clinical applications to care and treatment of children with anxiety disorders.
کلیدواژهها [English]
- Children Anxiety Disorders
- Coping Cat Program
- cognitive emotion regulation