نویسندگان
1 استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
3 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
4 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز
چکیده
حد والایی از روابط انسانی که جنبههای شناختی، هیجانی و انگیزشی را در خود جای میدهد، میتواند بازنمایی از عشق باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی معنادرمانی به شیوه هوتزل بر حالات شخصیتی، ضربه عشق و دوسوگرایی به جنس مقابل در دانشجویان دختر با شکست عاطفی بود. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی از نوع پیش و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر با شکست عاطفی دانشگاه مازندران بود. 28 نفر از دانشجویان (14 نفر گروه آزمایش و 14 نفر گروه کنترل) به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه، ضربه عشق (LTI)، دوسوگرایی نسبت به جنس مقابل (ASI)، تحلیل رفتار متقابل (حالات شخصیتی) و پروتکل معنادرمانی هوتزل (2002) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره نشان داد که معنادرمانی بر حالات شخصیتی، ضربه عشق و دوسوگرایی به جنس مقابل در دانشجویان دختر با شکست عاطفی اثربخش است. بر این اساس، استفاده از مبانی معنادرمانی در جهت بهبود وضعیت روانشناختی افراد با تجربه شکست عاطفی قابل توصیه است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Logo-therapy in the Hutzel Method on Personality State, Love Trauma and Attitudes to the Opposite Sex in Female Students with Emotional Breakdown Experience
نویسندگان [English]
- Mansooreh Nikoogoftar 1
- Alireza Sangani 2
- Anis Ahmadi 3
- Nahid Ramak 4
2 others
چکیده [English]
The high level of human relationships, that cognitively, emotionally, and motivationally relates to, can be the representation of love. The aim of this study was the efficacy of logo-therapy in the Hutzel method on personality state, love trauma and attitudes to the opposite sex in the female students with emotional breakdown experience. The study design of pre-test - post-test control group was carried out. The statistical population included all female students with emotional breakdown experience in University of Mazandran. The sampling was selected by targeted sampling method, that sample size included of 28 students (14 in the experimental group and 14 in the control group) was selected. To measure was used questionnaires: Ambivalent Sexism Inventory, Love Trauma Inventory and questionnaire of interpersonal analysis (personality states) and also the Hutzel's logotherapy Method (2002). For data analysis, multivariate analysis of covariance was used. The results indicated that logo-therapy has an effect on personality states, love trauma and attitudes to the opposite in the female students with emotional breakdown. It is recommended to use the principles of logo-therapy in order to improve the situation of people with emotional breakdown. It is recommended to use the principles of logo-therapy in order to improve the status of people with emotional failure.
کلیدواژهها [English]
- Logo-therapy
- Personality state
- Love Trauma
- Attitudes to the opposite emotional breakdown