نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده
اختلال اضطراب فراگیر، شایعترین اختلال اضطرابی است که نگرانی شدید، معیار تشخیصی اصلی برای این اختلال است. هدف پژوهش حاضر بررسی ارزیابی کارایی طرحواره درمانی هیجانی بر سوگیری تفسیر(تفسیر مربوط به خود، تفسیر مربوط به دیگران) مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر دانشگاه رازی در سال تحصیلی 97-1396 بود. به منظور اجرای اجرای پژوهش آزمون غربالگری انجام شد، ابتدا دانشجویان دختر، پرسشنامه نگرانی پنسیلوانیا را تکمیل نمودند، سپس بین آنهایی که نمره بالاتر از 47 را در این پرسشنامه کسب کرده بودند، مصاحبه بالینی ساختار یافته بر اساس DSM-IV-TR به عمل آمد که 30 دانشجو تشخیص اختلال اضطراب فراگیر را دریافت کردند. سپس 26 دانشجو که ملاکهای لازم برای ورود به پژوهش را داشتند، به طور تصادفی انتخاب و دو گروه 13 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامههای اضطراب فراگیر اسپیتز و همکاران (2006)، نگرانی ایالت پنسیلوانیا(PSWQ) می و همکاران(1990) و سوگیری تعبیر باتلر و متیوز(1983) بود. گروه آزمایش طی 9 جلسه، یک و نیم ساعته(هفتهای یک جلسه) به صورت گروهی تحت مداخله طرحواره درمانی هیجانی قرار گرفت. در پایان مداخله، پسآزمون و سه ماه بعد از مداخله، پیگیری بر روی دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. تحلیل دادههای خام با استفاده از spss29 و اجرای آزمونهای توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره صورت گرفت. در گروه آزمایش کاهش معنیداری در سوگیری تفسیر مربوط به خود و دیگران بعد از مداخله مشاهده شد(001/0>P). این نتایج در مرحله پیگیری حفظ شد. باتوجه به نتایج حاصله، مداخله طرحواره درمانی هیجانی برای کاهش میزان سوگیری تفسیر در مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر توصیه میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluating the Effectiveness of Emotional Schema Therapy on Interpretation Bias (Self-Interpretation, Interpretation of Others) in Patients with Generalized Anxiety Disorder
نویسندگان [English]
- khodamorad momeni 1
- farnaz radmehr 2
1 Department psychology-university razi-kermanshah
2 Department psychology-university razi-kermanshah
چکیده [English]
Pervasive anxiety disorder is the most common anxiety disorder, which is a serious concern, the main diagnostic criterion for this disorder. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of emotional schema therapy on the interpretation bias (self-explanation, interpretation of others) of patients with generalized anxiety disorder. The present study was a pilot study with a pretest-post-test and follow up with the control group. The statistical population of this study was all female students with generalized anxiety disorder in Razi University in the academic year of 2017-18. In order to implement the research, screening tests were performed. At first, girls completed Pennsylvania's worries questionnaire, then, among those who scored above 47 in this questionnaire, a structured clinical interview based on DSM-IV-TR Thirty students were diagnosed with generalized anxiety disorder. Then, 26 students who had the necessary criteria for entering the research were randomly selected and two groups of 13 subjects were tested and tested. The tools used in the general anxiety inventory were Spitz et al. (2006), Pennsylvania State Concern (PSWQ) May et al. (1990), and the bias between Butler and Matthews (1983). The experimental group received emotional schema therapy in 9 sessions, one and a half hours (weekly one session). At the end of the intervention, post-test and three months after the intervention, follow-up was done on two groups of experiment and control. Raw data analysis was performed using SPSS29 and descriptive and inferential tests such as multivariate and single-variable covariance analysis.
In the experimental group, there was a significant decrease in the bias of their own interpretation and others after the intervention (P <0.001). These results were maintained at the follow-up stage.
: According to the results, emotional schema therapy intervention is recommended to reduce the rate of interpretation bias in patients with generalized anxiety disorder.
کلیدواژهها [English]
- "Emotional Therapy Schema"
- "Interpretation Bias"
- "Self-Interpretation"
- "Interpretation of Others"
- "General Anxiety"