نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
4 استادیار گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده
توجه به عواطف پرستاران در بیمارستانها، علاوهبر افزایش بهزیستی پرستاران، موجب بهبود رابطهی پرستار-بیمار شده و عملکرد بیمارستانها را از نظر سازمانی ارتقا میدهد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش شفقتبهخود مبتنیبر توجهآگاهی بر ابعاد کیفیت زندگی حرفهای (استرس تروماتیک ثانوی، فرسودگی شغلی، و رضایت ناشی از شفقت) در دانشجویان پرستاری بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشجویان پرستاری سال سوم و چهارم دانشگاه علومپزشکی همدان بودند. بعد از توزیع پرسشنامه کیفیت زندگی حرفهای (استام، 2010) بین 150 نفر، غربالگری انجام شد و از میان کسانی که دارای نمره پائین در کیفیت زندگی حرفهای بودند و تمایل به شرکت جلسات آموزشی داشتند، 46 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای گروه آزمایش 8 جلسهی 1.5 ساعته آموزش شفقتبهخود مبتنیبر توجهآگاهی اجرا گردید. سپس از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد و در نهایت به دلیل افت آزمودنی داده های مربوط به 38 نفر (19 نفر گروه آزمایش و 19 نفر گروه گواه) با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد آموزش شفقتبهخود مبتنیبر توجهآگاهی بر کاهش استرس تروماتیک ثانوی (001/0> p، 76/22= F ). و فرسودگی (002/0> p، 70/11= F ) شغلی، و نیز افزایش رضایت ناشی از شفقت (001/0> p، 35/30= F ) تأثیر معناداری داشته است. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، میتوان از آموزش شفقتبهخود مبتنیبر توجهآگاهی برای کاهش مؤثر استرس تروماتیک ثانوی و فرسودگی شغلی و افزایش رضایت ناشی از شفقت پرستاران استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Impact of Mindful Self-Compassion on Aspects of Professional Quality of Life among Nurses
نویسندگان [English]
- Fatemeh Darvehi 1
- Mohamadreza Zoghi paidar 2
- Mosayeb Yarmohammadi vasel 3
- Behzad Imani 4
1 Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
3 Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
4 Department of Operating room, Faculty of Paramedicine, Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
چکیده [English]
Paying attention to the nurse’s affects at hospitals can cause development in well-being in addition to enhancement of patient-nurse relationship. It also increase the job performance. Current study aimed to explore the effect of Mindful Self-Compassion (MSC) training on aspects of professional quality of life in nursing students. A quasi-experimental research method was adopted using a pretest-posttest with control group design. Research participants included 46 nursing student in medical science university of Hamedan. After contribution of professional quality of life questionnaires (Stamm,2010) among 150 people, 46 people who got medium or less score in professional quality of life questionnaire and were tendency to attend 8 session training class, placed in experiment and control group randomly. Experiment group was trained MSC in 8 sessions and each session was 1.5 hour. After that post-test was contributed in both groups. At last Analyze of Covariance was used for data analysis of 38 people because sample group had a decrease. Results showed that MSC training had significant effect on decrease of secondary traumatic stress (F=22/76, p<0/001) and burnout (F=11/70, P<0/002), and also on increase of compassion satisfaction (F=30.35, P<0.001). According to results of current study, MSC training can be used for decrease of secondary traumatic stress and burnout and increase of compassion satisfaction in nursing students.
کلیدواژهها [English]
- Mindful Self-Compassion
- professional quality of life
- secondary traumatic stress
- burnout
- compassion satisfaction
- nurses