مقاله پژوهشی
اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر تعدیل طرحواره‌های ناسازگار اولیه و کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی

فرزاد قادری؛ مهرداد کلانتری؛ حسینعلی مهرابی

دوره 6، شماره 24 ، آذر 1395، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22054/jcps.2016.6512

چکیده
  هدف پژوهش تعیین اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر تعدیل طرحواره‌های ناسازگار اولیه و کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) در دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی و همراه با گروه کنترل و ارزیابی به صورت پیش آزمون- پس آزمون بود. بدین منظور 20 نفراز دانشجویان پسر دارای علایم اختلال اضطراب اجتماعی از دانشگاه اصفهان به شیوه داوطلبانه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی بالینی تأثیر سایکودراما در درمان اضطراب اجتماعی (موردپژوهی)

مهدی پوررضائیان

دوره 6، شماره 24 ، آذر 1395، صفحه 29-46

https://doi.org/10.22054/jcps.2016.6513

چکیده
  فوبیای اجتماعی که در DSM 5 به اضطراب اجتماعی تغییر نام داده است، سبب ناتوانی شدید فرد در برقراری ارتباطات اجتماعی و احساس شرمندگی و عدم تمایل به حضور در موقعیت­های اجتماعی خاص می­شود. بنابراین به کارگیری یک روش درمانی مؤثر در مورد آن بسیار حائز اهمیت است. اگرچه روش­های درمانی نمایش­محور برای درمان این اختلال توصیه شده­اند اما ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل تدوینی شناختی-فراشناختی-رفتاری بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی

افسانه شهبازی‌راد؛ عزت‌اله قدم‌پور؛ فیروزه غضنفری؛ خدامراد مومنی

دوره 6، شماره 24 ، آذر 1395، صفحه 47-61

https://doi.org/10.22054/jcps.2016.6514

چکیده
  این پژوهش برای تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل شناختی-فراشناختی-رفتاری بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی صورت گرفت. روش پژوهش شبه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری این پژوهش کلیه بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز خصوصی و عمومی سطح شهر کرمانشاه در سال 1394 بود، که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
انسان به منزله مساله‌ای زبانی (دیدگاه مولانا محمد بلخی رومی درباره نقش زبان در تعیین وضعیت روانی و رفتار انسان)

حسین اسکندری؛ منصوره اعلمی نیا

دوره 6، شماره 24 ، آذر 1395، صفحه 63-97

https://doi.org/10.22054/jcps.2016.6515

چکیده
  نظریه‌های مطرح در حوزه روان‌شناسی هریک بنابر پیش‌فرض‌های فلسفی خود، در تبیین رفتار و ماهیت روان انسان بر عوامل متفاوتی تاکید داشته‌اند. در این میان برخی عمدتاً بر جهان عینی و بیرونی تمرکز و تاکید کرده و عوامل برون ذهنی را عوامل اساسی شکل دهنده رفتار انسان به شمار می‌آورند و برخی معتقدند انسان در جهان ذهنی و خصوصی تجربیات خویش زندگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه سوگیری توجه و سبک‌های پردازش هیجانی در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، مبتلا به بدریخت‌انگاری و غیرمبتلا

سید ابوالقاسم مهری‌نژاد؛ اعظم فرح بیجاری؛ مهسا نوروزی نرگسی

دوره 6، شماره 24 ، آذر 1395، صفحه 99-114

https://doi.org/10.22054/jcps.2016.6516

چکیده
  پژوهش­های روان­شناختی ادعا می‌کند سوگیری توجه و تحریف در پردازش هیجانی از عوامل تداوم دهنده بسیاری از اختلالات روانی است از این میان اختلال اضطراب فراگیر و اختلال بدریخت انگاری دو نمونه از اختلالات هیجانی شایع­ هستند که بخش عظیمی از افراد جامعه از آن رنج می­برند. هدف پژوهش حاضر مقایسه سوگیری توجه و سبک‌های پردازش هیجانی در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدل ساختاری خود- دلسوزی و بهزیستی روان‌شناختی با میانجی عزت‌نفس و تصویر بدنی در دانشجویان دختر دانشگاه شیراز

کامران شیوندی؛ ابراهیم نعیمی؛ محمدرضا فرشاد

دوره 6، شماره 24 ، آذر 1395، صفحه 115-133

https://doi.org/10.22054/jcps.2016.6526

چکیده
  ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی افراد جامعه، از اهداف مهم هر کشور است. پژوهش حاضر باهدف تدوین مدل ساختاری خود- دلسوزی و بهزیستی روان‌شناختی با میانجی عزت‌نفس و تصویر بدنی در دانشجویان دختر دانشگاه شیراز انجام شد. جامعه‌ی پژوهش حاضر دانشجویان دختر دانشگاه شیراز بودند، به این منظور 280 دانشجو با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مرحله‌ای انتخاب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر روش درمان تن‌آرامی گروهی بر کاهش اختلال اضطراب جدایی دانش‌آموزان

زینب تشکری؛ فرنگیس کاظمی؛ ژانت هاشمی آذر

دوره 6، شماره 24 ، آذر 1395، صفحه 135-152

https://doi.org/10.22054/jcps.2016.6532

چکیده
  اضطراب جدایی پریشانی کودک است هنگامی که او در تجربه جدایی و یا پیش­بینی جدایی از سرپرست خود می­باشد. تشخیص اختلال اضطراب جدایی[1]در دوران کودکی از نظر خطر سلامت روان در سراسر عمر قابل توجه است. هدف پژوهشگر از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی روش تن­آرامی گروهی بر کاهش علائم اختلال اضطراب جدایی دانش­آموزان پایه اول ابتدایی بود. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی برنامه درمانگری کندال بر بهبود نظم جویی شناختی هیجانی کودکان مبتلا به اختلال‏های اضطرابی

زهرا علیزاده بیرجندی؛ علی مشهدی؛ زهرا طبیبی

دوره 6، شماره 24 ، آذر 1395، صفحه 153-173

https://doi.org/10.22054/jcps.2016.6533

چکیده
  اختلال‏های اضطرابی، اختلال‏های شایع روانی هستند که کودکان تجربه می‏کنند به گونه­ای که تحول شناختی، اجتماعی و هیجانی کودک را مختل می­کنند. شیوع بالا و ایجاد پیامدهای منفی درازمدت بر تحول کودکان، نیاز به درمان موثر را برجسته می‏کند.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش برنامه درمانگری کندال بر بهبود نظم جویی شناختی هیجان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ساختار عاملی و هنجاریابی نسخه فارسی مقیاس اضطراب امتحان کودکان

احمد احمدی قوزلوجه؛ فرشته باعزت

دوره 6، شماره 24 ، آذر 1395، صفحه 175-191

https://doi.org/10.22054/jcps.2016.7002

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی و هنجاریابی نسخه فارسی مقیاس اضطراب کودکان ورن و بنسون انجام شد.416 نفر (210 پسر و 206 دختر) از دانش­آموزان مقطع سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 91-1390 به روش خوشه ای چندمرحله ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت کنندگان نسخه فارسی مقیاس اضطراب کودکان ورن و بنسون را پر کردند. برای تجزیه ...  بیشتر