آرش سلیمی؛ تورج هاشمی نصرت آباد؛ زینب خانجانی
چکیده
چکیدههدف از پژوهش حاضر برسی رابطه استحکام من و روابط بافتی با رفتارهای خودآسیبرسان نوجوانان با میانجیگری تنظیم هیجان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی_همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش تمام دانش آموزان پسر دوره متوسطهی دوم شهر تبریز در سال تحصیلی99_1398 بودند که از بین آنها تعداد 190نفر به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ...
بیشتر
چکیدههدف از پژوهش حاضر برسی رابطه استحکام من و روابط بافتی با رفتارهای خودآسیبرسان نوجوانان با میانجیگری تنظیم هیجان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی_همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش تمام دانش آموزان پسر دوره متوسطهی دوم شهر تبریز در سال تحصیلی99_1398 بودند که از بین آنها تعداد 190نفر به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس استحکام من محمد علی بشارت(1386)، پرسشنامهی خودآسیبرسانی سانسون و همکاران(1998)، پرسشنامهی جوعاطفی خانواده محمود نو درگاه فرد(1373)، پرسشنامه ادراک از ارتباط با همسالان چو و چانگ(2012)، مقیاس پیوند با مدرسه سرنکویچ و جوردانو(1992)، و پرسشنامه تنظیم هیجان گرا س و جان(2003) استفاده شد و دادهها با استفاده ازروش تحلیل مسیرمورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل دادهها نشان داد که استحکام من و روابط بافتی با رفتارهای خودآسیب رسان نوجوانان ارتباط معنی دار دارد. یعنی افزایش استحکام من و بهبود روابط بافتی میتواند رفتارهای خودآسیبرسانی در نوجوانان را به میزان چشمگیری کاهش دهد. و همچنین تنظیم هیجان میتواند رابطه استحکام من و روابط بافتی با رفتارهای خودآسیب رسان نوجوانان را میانجیگری کند. نتایج بهدست آمده نشان میدهد استحکام من بالا موجب میشود که نوجوانان ظرفیت تحمل خود را در برابر ناکامیها و ناملایمتیها افزایش دهند. همچنین روابط بافتی ایمن و سالم به عنوان یک عامل حفاظتی از نوجوانان در برابر رفتارهای خودآسیبرسان محافظت میکند
منصور بیرامی؛ تورج هاشمی نصرت آباد؛ خلیل اسماعیل پور؛ علی شیری
چکیده
اعتیاد اینترنتی یک معضل شایع است که بسیاری از جوامع امروزی را درگیر خود ساخته است. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر کاهش وابستگی به اینترنت و آسیبپذیری روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) در دانشآموزان دارای نشانههای اعتیاد اینترنتی بود. این پژوهش نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون ...
بیشتر
اعتیاد اینترنتی یک معضل شایع است که بسیاری از جوامع امروزی را درگیر خود ساخته است. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی بر کاهش وابستگی به اینترنت و آسیبپذیری روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) در دانشآموزان دارای نشانههای اعتیاد اینترنتی بود. این پژوهش نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دارای نشانههای اعتیاد اینترنتی هنرستانهای دولتی شهر تبریز در سال تحصیلی99-1398 بود. برای به-دست آوردن نمونه از میان نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهر تبریز، یک ناحیه و سپس یک هنرستان پسرانه به صورت تصادفی انتخاب شد و در ادامه دانشآموزان دارای ملاکهای ورود به پژوهش با روش غربالگری و از طریق آزمون تشخیصی 20 گویهای اعتیاد به اینترنت یانگ انتخاب و از میان آنان تعداد 40 نفر در گروههای 20 نفره در 2 گروه آزمایشی و گواه به شیوه هدفمند جایگزین شدند. گروه آزمایشی در طی هشت هفته درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی دریافت کرد و در این مدت گروه گواه هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از آزمون تشخیصی 20 گویهای اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس لویباند استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدست آمده از مقایسه پس-آزمون دو گروه با کنترل پیشآزمون نشان داد که نمرات وابستگی به اینترنت و آسیبپذیری روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) گروه آزمایش و گواه تفاوت معنیداری دارند (01/0>p). نتایج حاکی از این بود که درمان مبتنی بر کارآمدی هیجانی موجب کاهش علائم وابستگی به اینترنت و آسیبپذیری روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) در دانشآموزان دارای نشانههـای اعتیاد اینترنتی میشود.
منصور بیرامی؛ تورج هاشمی نصرت آباد؛ رحیم بدری گرگری؛ سولماز دبیری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان قربانی قلدری با توجه به نقش جهتگیری اهداف اجتماعی بود.طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه شامل دانشآموزان دختر قربانی قلدری در مدرسه بود که در پایه هفتم و هشتم دوره اول مقطع متوسطه مشغول ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان قربانی قلدری با توجه به نقش جهتگیری اهداف اجتماعی بود.طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه شامل دانشآموزان دختر قربانی قلدری در مدرسه بود که در پایه هفتم و هشتم دوره اول مقطع متوسطه مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 96 دانشآموز قربانی قلدری بود که با توجه به نوع جهت گیری اجتماعی به طور تصادفی در گروههای آزمایش وکنترل منسوب شدند (گروه آزمایش= 48 نفر، گروه کنترل= 48 نفر). برای جمعآوری دادهها از مقیاس قربانی قلدری کالیفرنیا، جهت گیری اهداف پیشرفت اجتماعی و سازگاری اجتماعی استفاده شد. آموزش کفایت اجتماعی برای گروه آزمایش در 12 جلسه به مدت شش هفته ارائه گردید و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری دو راهه نشان داد که آموزش کفایت اجتماعی بر افزایش سازگاری دانشآموزان قربانی قلدری اثربخش است و این افزایش در گروههای تبحری اجتماعی و عملکردگرایی اجتماعی بود اما در افزایش سازگاری اجتماعی گروه عملکردگریزی اجتماعی تأثیری دیده نشد. در مجموع نتایج حاکی از آن است که میتوان ازآموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر برای افزایش سازگاری دانشآموزان قربانی قلدری استفاده کرد.