شهروز نعمتی؛ رقیه جامعی؛ محمد جعفری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامهی بخشایشگری بر رفتارهای دلجویی، پیوند با مدرسه و بهزیستی تحصیلی دختران قربانی قلدری انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و دارای گروه کنترل با پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر شهر تبریز که در پایههای هشتم، نهم و دهم ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامهی بخشایشگری بر رفتارهای دلجویی، پیوند با مدرسه و بهزیستی تحصیلی دختران قربانی قلدری انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و دارای گروه کنترل با پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر شهر تبریز که در پایههای هشتم، نهم و دهم و در سال 1402 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میداد. 60 نفر از بین این دانشآموزان با روش نمونهگیری هدفمند وارد این پژوهش شدند. نمونهها بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش برنامه بخشایشگری (30 نفر) و گروه گواه (30 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض 15 جلسه برنامه بخشایشگری قرار گرفت. ابزارهای پژوهش مقیاس رفتارهای دلجویی رنجاناتان و تودروف (2010)، پیوند با مدرسه براون و ایوانز (2002)، مقیاس بهزیستی تحصیلی پیترینن، سوینی و پیالتو (2014) و مقیاس قربانی قلدری کالیفرنیای فلیکس و همکاران (2011) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره آمیخته تحلیل تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد برنامه بخشایشگری بر رفتارهای دلجویی، پیوند با مدرسه و بهزیستی تحصیلی اثرگذار است (05/0>p) و این اثر در مرحله پیگیری نیز حفظ گردید.نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده، با توجه به سودمندی برنامه بخشایشگری، میتوان از این برنامه به جهت ارتقای رفتارهای دلجویی، پیوند با مدرسه و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دختر قربانی قلدری استفاده نمود.
منصور بیرامی؛ تورج هاشمی نصرت آباد؛ رحیم بدری گرگری؛ سولماز دبیری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان قربانی قلدری با توجه به نقش جهتگیری اهداف اجتماعی بود.طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه شامل دانشآموزان دختر قربانی قلدری در مدرسه بود که در پایه هفتم و هشتم دوره اول مقطع متوسطه مشغول ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان قربانی قلدری با توجه به نقش جهتگیری اهداف اجتماعی بود.طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه شامل دانشآموزان دختر قربانی قلدری در مدرسه بود که در پایه هفتم و هشتم دوره اول مقطع متوسطه مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 96 دانشآموز قربانی قلدری بود که با توجه به نوع جهت گیری اجتماعی به طور تصادفی در گروههای آزمایش وکنترل منسوب شدند (گروه آزمایش= 48 نفر، گروه کنترل= 48 نفر). برای جمعآوری دادهها از مقیاس قربانی قلدری کالیفرنیا، جهت گیری اهداف پیشرفت اجتماعی و سازگاری اجتماعی استفاده شد. آموزش کفایت اجتماعی برای گروه آزمایش در 12 جلسه به مدت شش هفته ارائه گردید و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری دو راهه نشان داد که آموزش کفایت اجتماعی بر افزایش سازگاری دانشآموزان قربانی قلدری اثربخش است و این افزایش در گروههای تبحری اجتماعی و عملکردگرایی اجتماعی بود اما در افزایش سازگاری اجتماعی گروه عملکردگریزی اجتماعی تأثیری دیده نشد. در مجموع نتایج حاکی از آن است که میتوان ازآموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر برای افزایش سازگاری دانشآموزان قربانی قلدری استفاده کرد.