علیرضا اقایوسفی؛ مرتضی ترخان؛ اعظم فرمانی
چکیده
متون دینی- اخلاقی و همچنین پژوهشهای روانشناختی اخیر بر نقش صبر در ارتقای سلامت روان تأکید فراوان کردهاند. در پژوهش حاضر مدلی ارائهشده است که در این مدل، نقش واسطهای مؤلفههای صبر در ارتباط میان پنج عامل بزرگ شخصیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مورد بررسی قرارگرفته است. بنابراین هدف این پژوهش تعیین نقش پنج عامل بزرگ شخصیت ...
بیشتر
متون دینی- اخلاقی و همچنین پژوهشهای روانشناختی اخیر بر نقش صبر در ارتقای سلامت روان تأکید فراوان کردهاند. در پژوهش حاضر مدلی ارائهشده است که در این مدل، نقش واسطهای مؤلفههای صبر در ارتباط میان پنج عامل بزرگ شخصیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مورد بررسی قرارگرفته است. بنابراین هدف این پژوهش تعیین نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با واسطهگری مؤلفههای صبر بوده است. جامعهی آماری پژوهش کلیهی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور شیراز که در نیمسال دوم سال تحصیلی 94- 93 مشغول تحصیل بودند را شامل میشود. از میان این افراد، تعداد 296 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند و با تکمیل فرم کوتاه پرسشنامهی پنج عامل بزرگ شخصیت، مقیاس صبر و پرسشنامهی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در این پژوهش شرکت کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که پنج عامل بزرگ شخصیت به غیر از عامل گشودگی در تجربه توانستند بهصورت مستقیم مؤلفههای صبر و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان را پیشبینی نمایند. همچنین عوامل توافق پذیری (09/0 =β؛ 0001/0 P<)، وظیفه گرایی (04/0 =β؛ 0001/0 P<) و روان نژندگرایی (04/0- =β؛ 001/0 P<) بهصورت غیرمستقیم راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان را پیشبینی نمودند و در این میان، مؤلفههای متعالی شدن و استقامت نقش واسطهای را ایفا کردند. راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان نیز توسط عوامل وظیفه گرایی (07/0- =β؛ 0001/0 P<) و روان نژندگرایی (09/0=β؛ 0001/0 P<) بهصورت غیرمستقیم پیشبینی شد و مؤلفهی رضایت صبر نقش واسطهای نشان داد. از یافتههای این پژوهش میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که مؤلفههای صبر میتواند بهعنوان متغیر واسطهای تأثیر ویژگیهای شخصیتی منفی (مانند، روان نژندگرایی) بر راهبردهای تنظیم هیجان را تعدیل و اثرات ویژگیهای شخصیتی مثبت (مانند، توافق پذیری و وظیفه گرایی) بر این راهبردها را تقویت نماید. بنابراین به روانشناسان پیشنهاد میشود که بهمنظور افزایش توانایی مراجعان در تنظیم هیجانات خویش از راهبردهای آموزشی صبر استفاده کنند.
زبیر صمیمی؛ جعفر حسنی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش حافظه کاری هیجانی در راهبردهای تنطیم شناختی هیجان نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه بود. برای این منظور، 5 نفر نوجوان (3 دختر و 2 پسر) از یکی از مراکز نگهداری کودکان کار در شهر کرج با استفاده از ابزارهای تشخیصی (مصاحبه بالینی ساختاریافته و مقیاس تأثیر رویداد (ویس و مارمر، 1997) و بهصورت داوطلبانه ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش حافظه کاری هیجانی در راهبردهای تنطیم شناختی هیجان نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه بود. برای این منظور، 5 نفر نوجوان (3 دختر و 2 پسر) از یکی از مراکز نگهداری کودکان کار در شهر کرج با استفاده از ابزارهای تشخیصی (مصاحبه بالینی ساختاریافته و مقیاس تأثیر رویداد (ویس و مارمر، 1997) و بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند. افراد انتخابشده بهصورت انفرادی، طی 20 جلسه تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند و همه افراد در سه مرحله (قبل از آموزش، پس از آموزش و 2 ماه پیگیری) بهوسیلهی پرسشنامه راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان ارزیابی شدند. برای تجزیه تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی استفاده شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها بیانگر این بود که آموزش حافظه کاری هیجانی منجر به بهبود راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان در مؤلفه تمرکز مجدد بر برنامهریزی و ارزیابی مجدد مثبت در آزمودنیها و همچنین کاهش راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان در مؤلفههای ملامت خویشتن، ملامت دیگران و فاجعهسازی آزمودنیها از مرحله پیشآزمون تا پسآزمون و پیگیری شده است. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت آموزش حافظه کاری هیجانی، گزینه مناسبی برای بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه میباشد.