Mohammad Goodarzi؛ Mehrnaz Mohammadi Moghadam؛ Soheil Redaei
چکیده
Introduction and Objectives: Covid-19 pandemic in 2020 and the use of quarantine to prevent it have increased psychological reactions like depression, anxiety and stress in the general population. Hence, the need to identify variables that can affect these psychological reactions is felt more than ever. The aim of this study was to predict the rate of depression, stress and anxiety during quarantine based on psychological flexibility, dysfunctional attitude and coping styles.MethodThe research design was descriptive-correlational and the statistical population included all students who were active ...
بیشتر
Introduction and Objectives: Covid-19 pandemic in 2020 and the use of quarantine to prevent it have increased psychological reactions like depression, anxiety and stress in the general population. Hence, the need to identify variables that can affect these psychological reactions is felt more than ever. The aim of this study was to predict the rate of depression, stress and anxiety during quarantine based on psychological flexibility, dysfunctional attitude and coping styles.MethodThe research design was descriptive-correlational and the statistical population included all students who were active in the social media. A total of 501 students accessed the call for completion of questionnaires on online media, including Instagram, completed prepared questionnaires in the Google Form format.Measures included the Depression, Anxiety, and Stress Questionnaire (DASS-21, 1995), the Revised Dysfunctional Attitude Scale (DAS-26, 1978), the Acceptance and Practice Questionnaire (AAQ-II, 2005), and the Lazarus and Folkman Coping Strategies Questionnaire (CSQ, 1984).ResultsPsychological inflexibility, dysfunctional attitudes, and maladaptive coping strategies predicted depression, anxiety, and stress in a positive way, but problem-oriented coping strategies only showed an inverse relationship with depression. In regression analyzes, the variable of psychological inflexibility had the greatest effect on explaining depression, anxiety and stress.Discussion and ConclusionIt can be concluded that teaching psychological flexibility and cognitive reconstruction can be useful in reducing depression, anxiety and stress during the quarantine. Teaching problem-solving strategies can also have positive effects on reducing depression.Keywords: Cognitive Dysfunction, Coping Skills, Corona Virus, Pandemics, Psychological Flexibility, Psychological Stress, Social Distance
علی فرنام؛ احمد برجعلی؛ فرامرز سهرابی؛ محمدرضا فلسفی نژاد
دوره 4، شماره 16 ، آذر 1393، ، صفحه 79-99
چکیده
مقدمه:این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مدل پیشگیری از بازگشت بر پایه ذهنآگاهی (MBRP) در پیشگیری از بازگشت و افزایش مهارتهای مقابلهای در افراد وابسته به مواد افیونی انجام شده است. روش: در یک طرح شبه آزمایشی 24 نفر مراجع با تشخیص اختلال سوء مصرف مواد افیونی که دوره سمزدایی را با موفقیت به پایان رسانده بودند، با روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
مقدمه:این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مدل پیشگیری از بازگشت بر پایه ذهنآگاهی (MBRP) در پیشگیری از بازگشت و افزایش مهارتهای مقابلهای در افراد وابسته به مواد افیونی انجام شده است. روش: در یک طرح شبه آزمایشی 24 نفر مراجع با تشخیص اختلال سوء مصرف مواد افیونی که دوره سمزدایی را با موفقیت به پایان رسانده بودند، با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در دو گروه آزمایشی و گواه ( هر گروه 12 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت هشت هفته و هر هفته یک جلسه گروهی تحت آموزش قرار گرفتند و گروه گواه در طول این مدت هیچ درمانی دریافت نکردند. آزمودنیهای پژوهش توسط پرسشنامه مهارتهای مقابلهای با سوء مصرف الکل (که برای سوء مصرف مواد نیز کارایی بالایی دارد) و نیز آزمایش مورفین پیش از شروع درمان، تصادفی در طی درمان، پس از درمان و پس از اتمام مرحله پیگیری سه ماهه، مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تجزیه و تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA)، تجزیه و تحلیل کواریانس تک متغیری (ANCOVA) و خیدو استفاده شد. یافتهها: نتایج آزمونهای تجزیه و تحلیل کواریانس چند متغیری و تجزیه و تحلیل کواریانس تک متغیری نشان داد که تفاوت معنیداری بین دو گروه در افزایش مهارتهای مقابلهای در مرحله پس آزمون و پیگیری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون خیدو نشان داد که تفاوت معنیداری بین فراوانی بازگشت در دو گروه وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش مدل پیشگیری از بازگشت بر پایه ذهنآگاهی (MBRP) در پیشگیری از بازگشت به اعتیاد و افزایش مهارتهای مقابلهای مؤثر است