جنان نوین؛ هادی بهرامی احسان
چکیده
این پژوهش، بهمنظور اعتبار بسته آموزشی طراحیشده مبتنی بر آموزههای دینی –روانشناختی بر کنترل پرخاشگری و مهارتهای ارتباطی طراحی و اجرا گردید. روش، نیمه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه تحقیق شامل تمام زنان متأهل ساکن منطقه یازده و دوازده تهران که حداقل یک سال و حداکثر پانزده سال از زندگی زناشویی ...
بیشتر
این پژوهش، بهمنظور اعتبار بسته آموزشی طراحیشده مبتنی بر آموزههای دینی –روانشناختی بر کنترل پرخاشگری و مهارتهای ارتباطی طراحی و اجرا گردید. روش، نیمه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه تحقیق شامل تمام زنان متأهل ساکن منطقه یازده و دوازده تهران که حداقل یک سال و حداکثر پانزده سال از زندگی زناشویی آنها گذشته باشد و پایینترین نمره را در مهارتهای ارتباطی و بالاترین نمره را در پرخاشگری گرفته بودند، است. نمونه شامل 36 زن متأهل در منطقه 11 و 12 تهران است که با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. بعد از گرفتن پیشآزمون از هر دو گروه، گروه آزمایش طی هفت جلسه دوساعته تحت آموزش بسته آموزشی قرار گرفت. پس از پایان آموزش، مجدداً از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. مقیاسهای مهارتهای ارتباطی بین فردی، پرخاشگری (آرنولد اچ باس و پری، 1992) قبل و بعد از مداخله در دو گروه اجرا گردید. بهمنظور مقایسه نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش بسته آموزشی تدوین شده باعث ارتقا مهارتهای ارتباطی و کاهش پرخاشگری میشود. بر اساس شواهد این پژوهش میتوان از این بسته آموزشی برای بهبود مهارتهای ارتباطی و کاهش پرخاشگری، استفاده کرد.