فریده سادات حسینی؛ یاسر امیدوار؛ نرجس عباسی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش کارکردهای اجرایی به عنوان عامل شناختی/ عصبشناختی و افکار خود آیند منفی به عنوان عامل شناختی/ روانشناختی در دشواری در تنظیم هیجان نوجوانان است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطهی دوره اول شهر بوشهر که در سال تحصیلی 94 – 95 مشغول به تحصیل بودند. از بین این دانشآموزان تعداد ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش کارکردهای اجرایی به عنوان عامل شناختی/ عصبشناختی و افکار خود آیند منفی به عنوان عامل شناختی/ روانشناختی در دشواری در تنظیم هیجان نوجوانان است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطهی دوره اول شهر بوشهر که در سال تحصیلی 94 – 95 مشغول به تحصیل بودند. از بین این دانشآموزان تعداد 128 نفر (دامنه سنی آنها حداقل 12 و حداکثر 16 بود) از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان، پرسشنامه افکار خود آیند منفی و نرمافزارهای کامپیوتری ویسکانسین، استروپ و عملکرد مداوم جهت سنجش کارکردهای اجرایی استفاده شد. برای تحلیل دادههای این پژوهش نیز از روش آماری رگرسیون همزمان و گامبهگام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از بین مؤلفههای کارکردهای اجرایی، بازداری شناختی پیشبینی کننده فقدان آگاهی هیجانی بود و همچنین از بین مؤلفههای افکار خود آیند منفی ناسازگاری شخصی پیشبینی کننده تمام ابعاد شامل عدم پذیرش پاسخ هیجانی، دشواری در رفتار هدفمند، فقدان آگاهی هیجانی، دسترسی محدود به راهبردها و عدم وضوح هیجانی است و همچنین خود پنداشت منفی پیشبینی کننده فقدان آگاهی هیجانی است. نتایج پژوهش حاضر، نقش افکار خود آیند منفی و کارکردهای اجرایی را در دشواریهای تنظیم هیجانی نوجوانان را برجسته میکند، لذا یافتههای این پژوهش میتواند کاربردهای بالینی داشته و در برنامههای آموزشی مربوط به تنظیم و کنترل هیجان مؤثر واقع شود.
سعید اعظمی؛ سیاوش طالع پسند؛ مرتظی نظیفی؛ اسحاق رحیمیان بوگر
چکیده
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی به عنوان یک اختلال عصبی- رشدی، علاوه بر نشانههای رفتاری خاص با نقص در کارکردهای شناختی همراه است. پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی دو رویکرد توانبخشی شناختی- حرکتی و دارو درمانی در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شد. این یک مطالعه نیمه آزمایشی با ...
بیشتر
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی به عنوان یک اختلال عصبی- رشدی، علاوه بر نشانههای رفتاری خاص با نقص در کارکردهای شناختی همراه است. پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی دو رویکرد توانبخشی شناختی- حرکتی و دارو درمانی در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شد. این یک مطالعه نیمه آزمایشی با سنجشهای پسآزمون و پیگیری بود که در یک طرح یکسر کور سه گروه را باهم مقایسه میکرد. 48 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی به شیوه نمونهگیری ملاکی انتخاب و بر اساس شدت اختلال همتا شده و به طور تصادفی به سه گروه توانبخشی شناختی- حرکتی (16 نفر)، دارو درمانی (16 نفر) و کنترل فعال (16 نفر) گمارده شدند. تمام شرکتکنندگان توسط فرم کوتاه سه خردآزمونی هوش وکسلر کودکان- تجدیدنظرشده و آزمونهای رنگ-واژه استروپ، برج لندن و رمزنویسی وکسلر مورد آزمون قرارگرفتند و والدین آنها، این کودکان را با پرسشنامه علائم مرضی کودک-4 (CSI-4) رتبهبندی نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل ورایانس چند متغیری و آزمونهای تی وابسته با تصحیح بن فرونی به عنوان آزمونهای تعقیبی، تحلیل شدند. توانبخشی شناختی حرکتی به طور معناداری منجر به تغییرات موثر و پایدار در عملکرد آزمودنیها در مولفههای کارکرد اجرایی اعمّ از بازداری پاسخ، برنامهریزی و سرعت پردازش شد و تنها در مولفه سرعت پردازش، تغییرات ایجاده شده در مرحله پیگیری افت معنادار به سطوح پایینتر را نشان داد. بعلاوه، با وجود عملکرد بهتر کودکان گروه توانبخشی شناختی- حرکتی نسبت به گروه دارودرمانی، تغییرات ایجاد شده به لحاظ آماری معنادار نبود. به طور کلی این یافتهها بیانگر آن بود که توانبخشی شناختی- حرکتی رویکرد اثربخشی در درمان اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی است و میتوان از آن به عنوان یک فندرمانی مکمل دارودرمانی استفاده کرد.