نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز

2 دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز

3 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز

4 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه زاهدان

چکیده

فراشناخت یک مفهوم چندوجهی است که دربرگیرنده‌ی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل می‌کنند. هدف این پژوهش بررسی مقایسه¬ی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب‌شناختی در دانش آموزان مبتلابه نشانگان اختلال اضطراب امتحان بادانش آموزان عادی بود. روش: در این مطالعه علی- مقایسه‌ای، تعداد 670 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر تبریز به‌صورت تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه‌ی اضطراب امتحان اسپیس برگر پاسخ دادند. سپس تعداد 100 دانش آموز که مبتلا به اختلال اضطراب امتحان بودند انتخاب و با 100 دانش آموز عادی همتا شدند. همچنین آنها علاوه بر اطلاعات دموگرافیک، به پرسش نامه های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت و نگرانی پنسلوانیا پاسخ دادند. داده ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمرات دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان و عادی در مؤلفه های های باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب شناختی تفاوت معناداری وجود داشت (P<0.01). بحث و نتیجه گیری: باورهای فراشناختی عوامل موثری در سلامت روانی دانش آموزان است؛ و می توان با تغییر فراشناخت هایی که شیوه تفکر منفی و ناسازگارانه و همچنین باورهای منفی عمومی را زیاد می کنند، سلامت روانی دانش آموزان را بهبود بخشید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparing the Metacognitive Beliefs and Pathological Worry in the Students with Test Anxiety Disorder Syndrome and Normal Students

نویسندگان [English]

  • Mansour Bayrami 1
  • Yazdan Movahedi 2
  • Reza Mohammad Zadegan 3
  • Reza Sepahvand 4

1 Professor of Psychology, Department of psychology Tabriz University, Tabriz, Iran

2 PhD Student of Cognitive Neuroscience, Department of psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran

3 M.A General Psychology, Department of psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran

4 M.A General Psychology, Department of psychology, Zahedan University, Zahedan, Iran

چکیده [English]

Metacognition is a multidimensional concept entailing knowledge, processes and the strategies which assess, monitor, or control cognition. This study sets out to draw a comparison between metacognitive beliefs and pathological worry in the students with test anxiety syndrome and normal students.
In this causal-comparative study, 670 individuals were selected from the senior high school students in Tabriz by means of multistep cluster random sampling method and responded to Spellberger Test Anxiety Scale. Then, 100 students with test anxiety disorder were selected and matched with 100 normal students. Moreover, they responded not only to demographic questions but also to Wells & Cartwright Scale of Metacognitive Beliefs, and Pennsylvania Worry Scale. The data were analyzed by means of multivariate variance analysis. The results suggest that there is a significant difference between the scores of students with test anxiety disorder and normal students as to the components of metacognitive beliefs and pathological worry. Metacognitive beliefs serve as effective factors in students' mental health, and one could make an improvement in their mental health by altering the metacognitions which develop negative and incompatible attitudes and general negative beliefs. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metacognitive beliefs
  • Pathological Worry
  • Test anxiety
ابوالقاسمی، عباس (1381). اثربخشی دو روش درمانی آموزش ایمن‌سازی در مقابل استرس و حساسیت‌زدایی منظم در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دوم دبیرستان شهرستان اهواز. مجله‌ی روان‌شناسی، 8(3)، 59-50.
ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد (1384). آزمون‌های روان‌شناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان.
شیرین زاده دستگیری، صمد (1385). مقایسه باورهای فراشناختی و مسئولیت‌پذیری در بیماران دچار اختلال وسواسی-اجباری، اضطراب منتشر و افراد بهنجار. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز.
محمودی عالمی، قهرمان. (1379). بررسی تأثیر قاطعیت درمانی بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های دولتی شهرستان قائم‌شهر سال 1378. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ ابوالقاسمی، عباس؛ نجاریان، بهمن؛ شکر کن، حسین. (1379). بررسی میزان همه‌گیرشناسی اضطراب امتحان بر رابطه خودکارآمدی و جایگاه مهار آن با توجه به متغیر هوش. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. سال هفتم، دوره سوم، شماره 1 و 2. ص 72-55.
Artino, Jr. A. R. (2008). Learning online: understanding academic success from a self- Regulated learning perspective, Unpublished Doctoral Dissertation, Connecticut University.
Barlow, D. (2002). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic. (2nd Ed). New York: Guilford Press.
Borkovec, T. D., & Roemer, L. (1995). Perceived functions of worry among generalized anxiety disorder subjects: Distraction from more emotionally distressing topics? Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 26, 25-30.
Borkovec, T. D., Robinson, E., Pruzinsky, T., & DePree, J. A. (1983). Preliminary exploration of worry: Some characteristics and processes. Behaviour Research and Therapy, 21, 9-16.
Cartwright . Hatton, S. , & Wells, A. (1997). Beliefs about worry and intrusions: The metacognitions questionnaire. Journal of Anxiety Disorders. 11: 279 . 315.
Covin, R., Ouimet, A. J., Seeds, P. M., & Dozois, D. J. A. (2008). A meta-analysis of CBT for pathological worry among clients with GAD. Journal of Anxiety Disorders, 22, 108-116.
Davey, G. L. , & Wells, A. (2006). worry and its psychological disorders. John Wiley & Sons, Ltd, England.. Wells, A. (2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. Jhon Wiley & Sons. LTD.
Davis, W., & Lysaker, L., (2005). Cognitive behavioral therapy and functional and meta-cognitive outcomes in schizophrenia: A single case study. Cognitive and Behavioral Practice, 12 (4), 468-478.
Ellis, D. M. , & Hudson, J. L. (2010). The metacognitive model of generalization anxiety disorder in children and adolescents, Clin Child Fam Psycho Rev, 13: 151-163.
Everson, H.T., Smodlaka, I. & Tobias, S. (1994). Exploring the relationship of test anxiety and metacognition on reading test performance: A cognitive analysis. Anxiety, Stress, and Coping, 7 (1), 85-96.
Jong-Meyer, R. D., Beck, B., & Riede, K. (2009). Relationships between rumination, worry, intolerance of uncertainty and meta-cognitive beliefs. Personality and Individual Differences, 46, 547-551.
Kaplan, A. (2008). Clarifying metacognition, self-regulation and selfregulated learning: What the purpose? Educational Psychology Review, 20, 477-484.
Keieth, N., & Frese, M. (2005). Self-regulation in error management training: Emotion Control and Meta-cognition as Mediators of Performance Effects. Journal of Applied Psychology, 90, 677-691.
Knouse, L. E. (2008). AD/HD, Meta memory, and Self- Regulation in context, unpublished Doctoral Dissertation, faculty of The Graduate school, Greensboro University.
Matthews, G., Hillyard, E.J., & Campell , S.E. (1999). Meta-cognition and maladaptive coping as components of test anxiety. Clinical Psychology and Psychotherapy, 6, 111-126.
Roussis, p. , & wells, A. (2008). Psychological factors predicting stress symptoms. Metacognition, Thought control and varieties of worry, Anxiety, Stress & Coping, 21 (3), 213- 225.
Rygh, J. L., & Anderson, W. C. (2004). Treating generalized anxiety disorder: Evidence-based, tools and techniques. New York: Guilford Press.
Spada, M. M. , Georgiou, G. A. , & Wells, A. (2010). The relationship among metacognition, attention al control, and state anxiety. Cognitive Behavior Therapy, 39 (1), 64 . 71.
Speilberger, C.D. (1980). Preliminary Professional Manual for the Test Anxiety Inventory, Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press.
Spielberger, C.D., & Vagg, P.R. (1995). Book: Test anxiety: Theory, assessment and treatment, Washangton DC, US: Taylor and Francis.
Stober, J., & Esser, K. (2002). Effective of emotive- rational therapy in treatment of test anxiety. Journal of Rational- Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 20(5), 465- 479.
Tan,s. Moulding, R. , Nedeljkovic, M. , & Kyrios, M. (2010). Metacognitive, Cognitive and Developmental predictors of Generalized Anxiety disorder symptoms, Clinical Psychologist, 14 (3), 84- 89.
Thiede, K.W., Anderson, M, A., & Thrriault, D. (2003). Accuracy of meta-cognitive monitoring affects of learning of text. Journal of Educational Psychology Association, 95(1), 66-73.
Wells, A. (1995). Metacognition and worry: A cognitive model of generalized anxiety disorder. Behavioral and cognitive psychotherapy. 23: 301-320.
Wells, A. (2005). The metacognitive model of G. A. D: Assessment of meta-worry  and  Relationship  with  DSM-IV  Generalized  Anxiety Disorder, Cognitive therapy and Research,29 (1), 107-121
Wells, A. (2010). Metacognitive Therapy for anxiety and depression Cognitive behavioral therapy book reviews, 6 (1): 1-4.
Wells, A. , & Carter, K. (2010). Further tests of a cognitive model of generalized anxiety disorder: Metacognition and worry in GAD, panic disorder, Social phobia, depression and non-patients. Behavioral therapy. 32: 85-102
Wells, A. , & Papageorgiou, C. (1995). Worry and the incubation of intrusive images following stress. Behavior al Research and therapy. 33: 579-583.
Wells, A. Certwright-Hatton, S. (2004). A short form of metacognitons  uestionnaire. Behaviour Research and therapy, 42(40): 385-396.
Yaris, S. (2010). The mediating role of Meta Cognition on the relationship among depression / Anxiety/ Negative impact of life experiences and smoking dependence. Unpublished, M. S Dissertation.