نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز
2 دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز
3 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز
4 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه زاهدان
چکیده
فراشناخت یک مفهوم چندوجهی است که دربرگیرندهی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل میکنند. هدف این پژوهش بررسی مقایسه¬ی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیبشناختی در دانش آموزان مبتلابه نشانگان اختلال اضطراب امتحان بادانش آموزان عادی بود. روش: در این مطالعه علی- مقایسهای، تعداد 670 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر تبریز بهصورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیس برگر پاسخ دادند. سپس تعداد 100 دانش آموز که مبتلا به اختلال اضطراب امتحان بودند انتخاب و با 100 دانش آموز عادی همتا شدند. همچنین آنها علاوه بر اطلاعات دموگرافیک، به پرسش نامه های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت و نگرانی پنسلوانیا پاسخ دادند. داده ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمرات دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان و عادی در مؤلفه های های باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب شناختی تفاوت معناداری وجود داشت (P<0.01). بحث و نتیجه گیری: باورهای فراشناختی عوامل موثری در سلامت روانی دانش آموزان است؛ و می توان با تغییر فراشناخت هایی که شیوه تفکر منفی و ناسازگارانه و همچنین باورهای منفی عمومی را زیاد می کنند، سلامت روانی دانش آموزان را بهبود بخشید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing the Metacognitive Beliefs and Pathological Worry in the Students with Test Anxiety Disorder Syndrome and Normal Students
نویسندگان [English]
- Mansour Bayrami 1
- Yazdan Movahedi 2
- Reza Mohammad Zadegan 3
- Reza Sepahvand 4
1 Professor of Psychology, Department of psychology Tabriz University, Tabriz, Iran
2 PhD Student of Cognitive Neuroscience, Department of psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
3 M.A General Psychology, Department of psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
4 M.A General Psychology, Department of psychology, Zahedan University, Zahedan, Iran
چکیده [English]
Metacognition is a multidimensional concept entailing knowledge, processes and the strategies which assess, monitor, or control cognition. This study sets out to draw a comparison between metacognitive beliefs and pathological worry in the students with test anxiety syndrome and normal students.
In this causal-comparative study, 670 individuals were selected from the senior high school students in Tabriz by means of multistep cluster random sampling method and responded to Spellberger Test Anxiety Scale. Then, 100 students with test anxiety disorder were selected and matched with 100 normal students. Moreover, they responded not only to demographic questions but also to Wells & Cartwright Scale of Metacognitive Beliefs, and Pennsylvania Worry Scale. The data were analyzed by means of multivariate variance analysis. The results suggest that there is a significant difference between the scores of students with test anxiety disorder and normal students as to the components of metacognitive beliefs and pathological worry. Metacognitive beliefs serve as effective factors in students' mental health, and one could make an improvement in their mental health by altering the metacognitions which develop negative and incompatible attitudes and general negative beliefs.
کلیدواژهها [English]
- Metacognitive beliefs
- Pathological Worry
- Test anxiety