مقاله پژوهشی
پیش‌بینی افسردگی بر اساس مؤلفه‌های کمال‌گرایی: نقش میانجی خود انتقادی

علی‌محمد رضایی؛ فائزه جهان

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، صفحه 1-18

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش مستقیم مؤلفه‌های کمال‌گرایی با افسردگی و همچنین نقش غیرمستقیم این مؤلفه‌ها با میانجی‌گری خود انتقادی با افسردگی بود. به این منظور تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و به ابزارهای تحقیق شامل مقیاس کمال‌گرایی، مقیاس خود انتقادی و پرسشنامه افسردگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی اثر یکپارچگی حسی و تمرینات تفکر فضایی در بهبود هوش غیر کلامی کودکان مبتلابه اختلال یادگیری

زهره توکلی؛ فرهاد جمهری؛ آدیس کراسکیان موجمباری

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، صفحه 19-33

چکیده
  اختلال یادگیری اگر قبل ازدبستان شناسایی شود قابل پیشگیری است درغیراین صورت صدمات جبران ناپذیری ببارمی آورد. یکپارچگی حسی به معنی دریافت و پردازش اطلاعات هفت حس (حرکت، لامسه، فشار، بینایی، شنوایی، چشایی و بویایی) می باشد. دراختلال یادگیری اطلاعات حسی با دقت پردازش نمی شود بنابراین با هماهنگ کردن چشم و دست و کنترل حرکتی و... می توان گروهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان‌شناختی گروهی بر درمان اختلال افسردگی

احمد عابدی؛ حمیدرضا عریضی؛ مریم شریفی

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، صفحه 35-61

چکیده
  در دهه­های اخیر، متخصصان به بررسی اثربخشی مداخلات روان‌شناختی متعدد بر درمان اختلال افسردگی پرداخته‌اند. بسیاری از این مداخلات به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه و زمان به‌صورت گروهی اجرا شده‌اند و تغییرات معناداری را در افراد تحت درمان، نسبت به گروه کنترل گزارش نموده‌اند.بااین‌حال، میزان تأثیر دقیق آن‌ها مشخص نیست. ازاین‌رو، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی اثربخشی درمان‌های روان‌شناختی و دارویی در درمان اختلال وسواس فکری-عملی: یک فرا تحلیل

علی طیرانی راد؛ نورعلی فرخی؛ اسماعیل خیرجو؛ نفیسه صریحی

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، صفحه 63-79

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان‌های شناختی-رفتاری، مواجهه و پیشگیری از پاسخ و دارویی در درمان اختلال وسواس فکری-عملی با استفاده از روش فرا تحلیل و همچنین مقایسه کارایی این روش‌ها در درمان اختلال وسواس فکری-عملی بود. برای انتخاب پژوهش­های مورد نیاز از روش مرور ساختاریافته بهره گرفته شد. بدین ترتیب 28 مطالعه، مشتمل بر رساله‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هنجاریابی پرسشنامه احساس شکست و ارتباطش با ناامیدی و افسردگی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی

مهدیه ترصفی؛ سید محمد کلانتر کوشه کلانتر کوشه؛ دیوید لستر

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، صفحه 81-98

چکیده
  نظریه جایگاه اجتماعی نظریه‌ای در مورد افسردگی و رفتارهای منجر به خودکشی است. الگوی نظریه مذکور احساس شکست و احساس ناکامی در حیوانات است؛ که درنهایت منجر به افسردگی آنان می‌شود. بر این اساس، گیلبرت و آلن (1998) پرسشنامه‌ای را برای سنجش احساس شکست ابداع نموده‌اند. پژوهش حاضر به‌منظور هنجاریابی اکتشافی پرسشنامه احساس شکست و بررسی روایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس بر افزایش سرسختی و خودکنترلی زنان افسرده

الهام آب نیکی؛ عباس ابوالقاسمی؛ معصومه عباسی؛ رقیه معزز؛ راضیه جلالی

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، صفحه 99-118

چکیده
  هدف این پژوهش، تعیین تأثیر مداخله گروهی شناختی رفتاری مدیریت استرس بر افزایش سرسختی و خودکنترلی زنان افسرده بود. این پژوهش به شیوه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه بیماران زن متأهل مراجعه‌کننده به کلینیک روان‌پزشکی شهر تهران در سال 1392 بودند. نمونه پژوهش 30 بیمار افسرده بود که از میان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پیش‌بینی تاب‌آوری روان‌شناختی بر اساس میزان پایبندی مذهبی در زنان متأهل

آتوسا کلانترهرمزی؛ سکینه عسلی طالکوئی؛ قاسم مرادی لیاولی

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، صفحه 119-138

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی تاب‌آوری روان‌شناختی زنان متأهل منطقه‌ی 9 شهر تهران بر اساس میزان پایبندی مذهبی، ناپایبندی مذهبی و دوسوگرایی مذهبی در آنان است. نمونه‌ای مشتمل بر 150 نفر از زنان متأهل که به مراکز فرهنگی و مشاوره‌ی منطقه‌ی 9 در سال 1393 مراجعه کرده بودند به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و دو پرسشنامه‌ی پایبندی مذهبی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه‌ی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب‌شناختی در دانش‌آموزان مبتلابه نشانگان اختلال اضطراب امتحان و عادی

منصور بیرامی؛ یزدان موحدی؛ رضا محمدزادگان؛ رضا سپهوند

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، صفحه 139-153

چکیده
  فراشناخت یک مفهوم چندوجهی است که دربرگیرنده‌ی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل می‌کنند. هدف این پژوهش بررسی مقایسه¬ی باورهای فراشناختی و نگرانی آسیب‌شناختی در دانش آموزان مبتلابه نشانگان اختلال اضطراب امتحان بادانش آموزان عادی بود. روش: در این مطالعه علی- مقایسه‌ای، تعداد 670 نفر از دانش آموزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
روایت‌هاچگونه واقعیت را می‌سازند؟

حسین اسکندری

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، صفحه 155-182

چکیده
  هدف پژوهش حاضر پاسخگویی به این مسائلهاست که روایت چگونه شکل می‌گیرد؛ چگونه کار‌ می‌کند؛چگونه وضعیت سلامت و بیماری را توضیح می‌دهد و چگونه و براساس چه مکانیزمی قادر به پیش‌بینی و کنترل وضعیت انسانی‌می‌شود و در پایان هدف پاسخگویی به این پرسش است که چگونه روایت واقعیت را می‌سازد.پژوهش حاضر در چارچوب تحلیلی نظری و بر اساس بررسی استدلالی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه "Coping cat" در کاهش اضطراب کودکان 10-8 ساله مبتلا به اضطراب

فیروزه ضرغامی؛ لیلا حیدری نسب؛ محمدرضا شعیری؛ زهرا شهریور

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، صفحه 183-202

چکیده
  پژوهش حاضر  با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر برنامه "Coping cat" در کاهش علائم اضطراب کودکان 10-8 ساله ایرانی مبتلا به اضطراب صورت گرفته است.  این پژوهش، بر اساس یک طرح نیمه­آزمایشی با پیش­آزمون-پس­آزمون و گروه کنترل انجام شده است. 20 کودک 8 تا 10 ساله با تشخیص اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی، و یا اضطراب اجتماعی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر واقعیت‌درمانی بر کاهش سهل‌انگاری تحصیلی دانش‌آموزان

فرشاد محسن زاده؛ زهرا جهان بخشی؛ حسین کشاورزافشار

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، صفحه 203-220

چکیده
  سهل‌انگاری تحصیلی یکی از مشکلات شایع و از موانع مهم پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان  به شمار می‌رود، به طوری که در مطالعات مختلف نشان داده شده است که 50 تا 95 درصد افراد در انجام تکالیف درسی سهل‌انگاری می‌کنند. علیرغم مشکلات و پیامدهای منفی که سهل‌انگاری تحصیلی دربردارد، تلاش‌های مداخله‌ای اندکی در جهت مقابله با آن به انجام رسیده ...  بیشتر