نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار رشته مشاوره دانشگاه خوارزمی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
2 دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
3 استادیار مرکز تحقیقات علوم رفتاری،دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)،تهران،ایران
چکیده
سهلانگاری تحصیلی یکی از مشکلات شایع و از موانع مهم پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به شمار میرود، به طوری که در مطالعات مختلف نشان داده شده است که 50 تا 95 درصد افراد در انجام تکالیف درسی سهلانگاری میکنند. علیرغم مشکلات و پیامدهای منفی که سهلانگاری تحصیلی دربردارد، تلاشهای مداخلهای اندکی در جهت مقابله با آن به انجام رسیده است و دامنة گزینههای مداخلهای در دسترس متخصصان مشاوره بسیار محدود میباشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک گزینه مداخلهای، یعنی واقعیتدرمانی بر کاهش سهلانگاری تحصیلی بوده است. برای تحقق این هدف، از بین دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان با میزان بالای سهلانگاری تحصیلی که در مطالعة مقدماتی شناسائی شده بودند60 نفر به طور تصادفی انتخاب ،و در گروههای کنترل و آزمایش گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض مداخله واقعیتدرمانی که بر اساس رویه WDEP انجام شد قرار گرفت، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. نتایج:تجزیه و تحلیل دادهها و مقایسه میانگین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه با استفاده از آزمون t گروههای مستقل نشان داد که نمرات سهلانگاری تحصیلی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از نمرات گروه کنترل کاهش یافته است. این یافته حاکی از این است که واقعیتدرمانی را میتوان به عنوان یک گزینه جدی مداخلهای برای کاهش سهلانگاری تحصیلی به کار بست. نهایتاً، تلویحات یافتهها برای معلمان و والدین مورد بحث قرار گرفته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Reality Therapy on Students' Academic Procrastination
نویسندگان [English]
- Farshad Mohsenzadeh 1
- Zahra Jahanbakhshi 2
- Hossein Keshavarz Afshar 3
1 Assistant Professor and Member of Faculty of Psychology and Educational Science, Kharazmi University
2 PhD candidate of Counseling at Allameh Tabataba'i University
3 Assistant of Professor of Behavioral Sciences Research Center, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]
Academic procrastination is a common problem and hindrance to students' academic achievement, such that diverse studies have suggested that 50 to 95% of people have procrastinated in doing their assignments. Despite the negative problems and consequences it brings about, few interventional efforts have been made to tackle it, and counseling specialists have few interventional options.
This study seeks to examine the impact of an interventional option, namely reality therapy, on reduced academic procrastination.
To this end, 60 individuals were randomly selected from among the male high school freshmen with high levels of academic procrastination identified in the initial study and divided into two experiment and control groups. The former was exposed to reality therapy provided by means of WDEP, while the latter underwent no intervention.
An analysis of the data and comparison of difference in means of pretest and posttest scores achieved by the both groups using a t-test on each group separately indicated that academic procrastination scores in the experiment group have significantly reduced to the extent more than the control group.
The research finding shows that reality therapy could be adopted as a serious interventional option for the purpose of decreasing academic procrastination. Finally, implications for teachers and parents were discussed.
کلیدواژهها [English]
- Academic Procrastination
- Reality Therapy
- students