نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران (نویسنده مسئول). ایمیل: rzarbakhsh@yahoo.com

3 استادیار گروه روانشناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران

چکیده

مقاله حاضر با هدف اثربخشی آموزش شفقت به خود در تحمل ناکامی و کنترل عواطف نوجوانان بدسرپرست مرکز شبه‌خانواده بهزیستی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه ‌های مجزا است. جامعه آماری، کلیه نوجوانان 13-19ساله تحت سرپرستی بهزیستی تهران در سال1402بودند. جهت تعیین نمونه 40 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. جهت سنجش تحمل ناکامی از پرسشنامه هارینگتون(2005) و جهت سنجش کنترل عواطف از پرسشنامه کنترل عواطف ویلیامز و همکاران(1997) استفاده شد. قبل از اجرای مداخله از هر دو گروه پیش‌آزمون تحمل ناکامی و کنترل عواطف به عمل آمد. گروه آزمایش آموزش شفقت به خود را از طریق پروتکل آموزشی در 8 جلسه دریافت کرد و گروه گواه هیچگونه مداخله آموزشی دریافت نکرد. پس از اجرای مداخله در مرحله پس‌آزمون، هر دو گروه مجددا ابزارهای مرحله پیش‌آزمون را پاسخ دادند و 45 روز بعد مجددا در بین هر دو گروه ابزارها اجرا شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد: آموزش شفقت به خود در افزایش تحمل ناکامی و همچنین کنترل عواطف اثربخش بوده و بعد از 45 روز تحمل ناکامی نوجوانان همچنان پایدار بوده است(05/0>p). باتوجه به اثربخشی آموزش شفقت به خود در افزایش تحمل ناکامی و کنترل عواطف نوجوانان؛ پیشنهاد می-شود در مراکز حمایتی نظیر شبه‌خانواده بهزیستی به بهره‌گیری از این روش‌ برای بهبود وضعیت عاطفی و تحمل ناکامی نوجوانان بهره گرفته‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Self- Compassion Treatment on the Tolerance of Failure and Emotions Control among Poor Parenting Adolescents of Family Analogous Centers of Tehran

نویسندگان [English]

  • Zahra EffatDoost Sani 1
  • M.R Zarbakhsh Bahri 2
  • Alireza Homayouni 3

1 Ph.D candidate in educational psychology, Social sciences faculty, Tonekabon branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran

2 Associate Professor, Psychology group, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran (Corresponding Author). E-mail: rzarbakhsh@yahoo.com

3 Assistance Professor, Department of Psychology, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargaz, Iran

چکیده [English]

The present article was done with the aim to investigate the effectiveness of self- compassion treatment on the tolerance of failure and emotions control among poor parenting Adolescents of Tehran family analogous centers. The method of present research was quasi-experimental by the design of pre- posttest in separated groups. The statistical population consisted of all adolescents between the ages of 13 to 19 who were under supervision of Tehran welfare organization in 2023. The sample case was consisted of 40 adolescents who were voluntarily participating in the study and were selected and categorized into two experimental and control groups. The Harrington’s (2005) questionnaire was applied to measure adolescents’ tolerance of failure, also their emotions control was evaluated through Williams et al (1997) questionnaire. Both groups took part in the pretests of tolerance of failure and emotions control prior to the treatment. Self- compassion treatment was presented within 8 sessions through an educational protocol for the experimental group, however the control group had no educational treatment session. Then, after these treatment sessions, both groups re-answered to the same questionnaires of pre- test level, the process was repeatedly done after 45 days. The obtained data was analyzed through Mixed Variance Analysis. The Results demonstrated that self-compassion treatment was effective on the tolerance of failure and the emotions control increase, meanwhile the effectiveness of tolerance of failure was stable up to 45 days later(p<0.05). According to the effectiveness of self-compassion treatment on the increase of adolescents’ tolerance of failure and emotions control, it was suggested to apply this method in the family analogous supportive centers, in order to improve adolescents’ emotional status and tolerance of failure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Compassion
  • Tolerance of Failure
  • Emotions Control
  • Welfare Family Analogous Center
  • Adolescents
آهنگرنسب، علی، عزیزی، مهدیه و سعیدمنش، محسن. (1402). اثربخشی توان­بخشی شناختی بر اعتیاد به اینترنت، بازداری شناختی و کنترل عواطف در نوجوانان درگیر با اعتیاد به اینترنت. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان­درمانی، 14(53)، 149-125.
ابوالقاسمی، سمیه، ابوالقاسمی، عباس، کافی ماسوله، موسی و سلطانی شال، رضا. (1399). تأثیر آموزش مهارت­های حل مسئله و تصمیم­گیری بر کنترل عواطف زنان دارای تعارض زناشویی. زن و مطالعات خانواده، 49 (13)، 45-29.
ابوطالبی، حمید، یزدچی، نفیسه و اسمخانی اکبری­نژاد، هادی. (1401). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر اضطراب مرگ و کیفیت زندگی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 32 (1)، 101-92.
اکبرپور، مرتضی، شریفیان قاضی جهانی، مریم و اسمخانی اکبرنژاد، هادی. (1400). مقایسه اثربخشی شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با درمان متمرکز بر شفقت بر تاب­آوری و بهزیستی روانشناختی افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس. نشریه علوم اعصاب شفای خاتم، 9(4)، 70-60.
ﺑﮕﻴﺎن ﻛﻮﻟﻪ ﻣﺮز، ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻮاد، درﺗﺎج، ﻓﺮﻳﺒﺮز و ﻣﻬﺪی ﻣﺤﻤﺪ اﻣﻴﻨﻲ. (1391). ﻣﻘﺎﻳﺴﻪی ﻧﺎﮔﻮﻳﻲ ﺧﻠﻘﻲ و ﻛﻨﺘﺮل ﻋﻮاﻃﻒ در ﻣﺎدران داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ و ﺑﺪون ﻧﺎﺗﻮاﻧﻲ ﻳﺎدﮔﻴﺮی. ﻣﺠﻠﻪی ﻧﺎﺗﻮاﻧﻲﻫﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی، 2(3).
بهجتی اردکانی، فاطمه السادات. (1397). تأثیر آموزش شفقت به خود بر عواطف، قضاوت اخلاقی و وجدان دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهرستان اردکان. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد اردکان.
جعفری، سالم و آیت اللهی، سیده زهرا. (1401). مقایسه اثربخشی بخشش درمانی و شفقت درمانی بر تحمل ناکامی و تاب آوری نوجوانان دختر. نخستین همایش ملی مطالعات علوم روان­شناختی و رفتاری با محوریت سبک زندگی و سلامت روان در پسا کرونا، شیراز، 15-1.
حکاکی، فاطمه؛ بخشانی، نورمحمد و فردین، محمدعلی. (1402). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کنترل عواطف، عقاید غیرمنطقی و نشخوار فکری در بین بیماران دارای دیابت نوع دو. فصلنامه مطالعات روان­شناختی نوجوانان و جوانان، 4(4)، 56-45.
داوودی مقدم، مهسا، سعیدمنش، محسن و چوب­فروش­زاده، آزاده. (1399). اثربخشی درمان خودشفقتی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر عواطف منفی دختران نوجوان بدسرپرست و بی­سرپرست. فصلنامه مددکاری اجتماعی، 9(3 پیاپی 33)، صص: 38-31.
دهرویه، شهربانو، دهرویه، زهرا و دهقان، حمیدرضا. (1400). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر کنترل عواطف و عزت نفس دانش آموزان دختر مبتلا به چاقی. هشتمین همایش ملی تازه­های روانشناسی مثبت، بندرعباس، صص: 10-1
رحیمی، نسیم و افشاری نیا، کریم. (1396). پیش بینی سرسختی روان­شناختی بر اساس میزان تمایزیافتگی و تحمل ناکامی در سالمندان. مجله روانشناسی پیری، 3(2)، صص: 127-136.
رمضانی، فرشته. (1399). اثربخشی آموزش مهارت حل مساله بر هیجان خواهی و سازگاری اجتماعی نوجوانان ساکن مراکز شبه خانواده بهزیستی شهر مشهد. پایان­نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی شاندیز.
شاه­سیاه، نسیم، رضاپور میرصالح، یاسر و صافی، محمدهادی. (1399). الگوی روابط ساختاری ذهن آگاهی، خودتعیین­گری، شفقت به خود و ناگویی هیجانی در دانش­آموزان دختر دارای سابقه خودزنی. فصلنامه پژوهش­های نوین روان­شناختی، 15(60)، 169-150.
عابدی، زهرا و بخشی، احمد. (1400). تاثیر آموزش بازسازی شناختی بر عاطفه مثبت و منفی و تحمل ناکامی مادران دارای کودک بیش­فعال. فصلنامه مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری، 3(7)، 32-23.
عباس­زاده، بهاره. (1400). اثربخشی درمان یکپارچه فراتشخیصی بر تحریک­پذیری و رفتارهای مخرب نوجوانان بی­سرپرست و بد سرپرست: نقش میانجی نظم جویی هیجان و سوگیری در پردازش اطلاعات. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد.
عقیلی، سیدمجتبی، مهین زعیم، سالومه و محمدزاده، رجبعلی. (1400). اثربخشی آموزش خوددلسوزی بر آشفتگی روان­شناختی، تحمل ناکامی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان دختر تک سرپرست. ماهنامه پیشرفت های نوین در روان­شناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 4(34)، 13-1.
غفاریان، حدیثه و خیاطان، فلور. (1399). تأثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر کنترل عواطف دانش­آموزان دختر دوره اول دبیرستان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 39، 214-194.
فیضی، علی. (1397). روان­درمانی مبتنی بر توجه آگاهی و شفقت. دوره جامع کارگاه تخصصی، تهران.
قائیان، میترا، بنیسی، پریناز و زمردی، سعیده. (1401). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر سبک زندگی، مدیریت خشم و شفقت به خود در دانشجویان دانشگاه تهران غرب. فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی، 4(2)، 154-146.
قربان شمسی، هلیا. (1399). اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر ابراز وجود و اعتماد به نفس نوجوانان دختر بد سرپرست/ بی سرپرست. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی اسلامی، دانشگاه پیام نور، واحد رامسر.
کمراتی، مریم، زنگنه مطلق، فیروزه و پیرانی، ذبیح. (1401). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و ذهن­آگاهی بر کنترل عواطف نوجوانان دارای رفتارهای خودآسیب­رسان. مجله علوم روان­شناختی، 21(120)، 2486-2474.
گیلبرت، پاول. (1395). درمان متمرکز بر شفقت. ترجمه: مهرنوش اثباتی، علی فیضی، چاپ دوم، انتشارات ابن سینا.
محمودی، علی. (1400). مقایسه انعطاف­پذیری روان­شناختی، تکانشگری و تاب­آوری در نوجوانان بدسرپرست و عادی شهر ایلام. پایان­نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی باختر ایلام.
مختارزاده بنه خلخال، مریم، شفیع­آبادی، عبدالله، حیدری، حسن و داوودی، حسین. (1400). تعیین اثربخشی درمان وجودی بر مهارتهای فراشناختی و احساس تنهایی و تحمل ناکامی دانشجویان روانشناسی دوره کارشناسی. مجله مطالعات ناتوانی، 118 (11)، 9-1.
مصطفایی، نفسیه. (1400). رابطه صمیمیت زناشویی و کنترل عواطف با دلزدگی زناشویی زنان متاهل. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشگاه پیام نور.
نبوی، فرزانه. (1399). اثربخشی قصه­درمانی بر ادراک شایستگی و مهارتهای اجتماعی کودکان پسر بی­سرپرست و بدسرپرست. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود.
AbbasZadeh, B. (2022). The integrated meta-diagnostic treatment on exitibility and destructive behaviors of poor and non-parenting adolescence: The mediating role of emotion regulation and bias in information processing. M.A. thesis in Clinical Psychology, Mashhad: Ferdosi University [In Persian]
Abedi, Z. & Bakhshi, A. (2022). The effectiveness of cognitive rebuilding on positive and negative emotions with tolerance of failure among mothers with ADHD children. The Journal of Cognitive Sciences Studies and Researches, 3(7), 23-32, www.jobssar.ir [In Persian]
Abolqasemi, S., Abolqasemi, A., Kafi Masouleh, M. & SoltaniShal, R. (2020). The effectiveness of Problem solving and decision making skills on affective Control of women with marital conflict. Women and Family Studies, 49(13), 29-45 [In Persian]
Aboutalebi. H., Yazdchi, N. & Smkhani Akbarinejhad, H. (2022). Effectiveness of compassion-focused therapy on death anxiety and quality of life among women with multiple sclerosis. MEDICAL SCIENCES, 32(1):92-101[In Persian].
AhangarNasab, A., Azizi, M. & SaeedManesh, M. (2024). The effectiveness of cognitive empowerment on Internet addiction, cognitive inhibition and emotion control. The Journal of counseling culture and psychotherapy, 14(53), 125-149, DOI: 10.22054/QCCPC.2022.69439.2987, [In Persian]
Akbarpor, M., Sharifiyan Ghazijahani, M., Smkhani akbarinejhad, H. (2021). Comparison of the Effectiveness of Min Dfulness- Based Cognitive Therapy with Compassion- Focused Therapy on Resilience and Psychological Well- Being of Subjects with Multiple Sclerosis. Shefaye Khatam, 9(4), 60-70 [In Persian].
Aqili, S.M., Mihan Zaeim, S. & MohammadZadeh, R.A. (2022). The effectiveness of self-compassion on psychological disorder, tolerance of failure amd sense of belonging to school among single- parentheaded female students. Latest Successes in Psychology, Educational Sciences and Educational System, 4(34), 1-13, www.jonapte.ir [In Persian]
Begiyan ColehMarz, M.J., Dortaj, F., MohammadAmini, M. (2013). Comparing the ataxia and emotion control among the mothers of students with and withouth disabilities. The Journal of Learning Disabilities, 2(2), 6-24, DOI: jld-2-2-91-11-1, [In Persian]
Behjati Ardakani, F. (2019). The effectiveness of self- compassion on emotions, moral judgement and female students’ counsiousness in highschools of Ardakan. M.A. Thesis in counsultation and guidance, Islamic Azad University of Ardakan [In Persian]
Conway, T.l. (2020). Self-Compassion Helps Preserve Emotional Well-Being When Experiencing Failure by Promoting More Adaptive Causal Attributions. A thesis submitted to the Faculty of Graduate Studies of the University of Manitoba in partial fulfilment of the requirements of the degree of DOCTOR OF PHILOSOPHY, Department of Psychology University of Manitoba Winnipeg.
Davoudi Moqaddam, M., SaeedManesh, M. & ChubForoushZadeh, A. (2021). The Effectiveness of self- compassion therapy on mindfulness on emotion control of female adolescence with poor and non-parenting. The Journal of Social Supporting, 9(3 CN.33), 31-38, https://sid.ir/paper/964414/fa [In Persian]
Dehraviyeh, Sh., Dehraviyeh, Z. & Dehqan, H.R. (2022). The effectiveness of compassion-based therapy on emotion control and self-esteem of female students with obesity. The eighth National conference of Positive Psycho New Events, BandarAbbas: 1-10, https://civilica.com/doc/1432890 [In Persian]
Ferrari, M., Hunt, C., Harrysunker, A., Abbott, M.J., Beath, A.P. & Einstein, D.A. (2019). Self-Compassion Interventions and Psychosocial Outcomes: a Meta-Analysis of RCTs. Mindfulness, 10, 1455-1473.
Feyzi, A. (2019). Psycho Therapy based on awareness attention and compassion. Tehran: The comprehensive Professional workshop [In Persian]
Gilbert, P. (2017). Compassion based therapy. Translated by: Esbati, M. & Feyzi, A. Secon Edition, Ibn Sina Publications (Original work published 2017) [In Persian].
Gilbert, P. (2010). Compassion focused therapy: distinctive features. Hove: Routledge.
Gilbert, P. (2009). Introducing Compassion Focused Therapy. Adv psychiatr treat, 15: 199–208.
Gilbert, P. (2007). The evolution of shame as a marker for relationship security. The self-conscious emotions: Theory and research: 283-309.
Gilbert, P., & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and self-criticism. Clinical Psychology and Psychotherapy, 13, 335 -.973.
Guan, F., Wu, Y., Ren, W., Zhang, P., Jing, P., Xu, Zh. et al. (2021). Self‑compassion and the Mitigation of Negative Affect in the Era of Social Distancing. Mindfulness. 12, 2184-2195. https://doi.org/10.1007/s12671-021-01674-w.
Hakkaki, F., Bakhshani, N.M. & Fardin, M.A. (2024). The effectiveness of acceptance and commitment therapy on emotion control, irrational beliefs and mental ruminationamong Diabetic people, type 2. The Journal of Psychological Studies of adolescence and adults, 4(4), 45-56, magiran.com/p2511631 [In Persian]
Harrington, N. (2011). Frustration intolerance: therapy issues and strategies. Journal of Rational-Emotive Cognitive-Behavior Therapy, 29, 4–16.
Harrington, N. (2005). The frustration discomfort scale: Development and psychometric properties. Clinical Psychology & Psychotherapy, 12(5), 374-387.
Jafari, S. & AyatAllahi, S.Z. (2023). Comparing the effecticeness of forgiveness therapy and compassion-based therapy on the tolerance of failure and the resilience of female adolescence. The first National Conference of Psycho- Behavioral Sciences Studies with the focus on life style and mental health after Crona Virus, Shiraz: 1-15, http://conf.zand.ac.ir/Events?eid=5 [In Persian]
Kamarati, M., Zangane Motlaq, F. & Pirani, Z. (2023). Comparing the effectiveness of acceptance and commitment therapy and mindfulness on emotion control of adolescence with harmful behaviors. The Journal of Psychhology Sciences, 21(120), 2474-2486, DOI: 10.52547/JPS.21.120.2469 [In Persian].
Mahmoudi, A. (2022). Comparing the psychological flexibility, impulsiveness and resilience among normal adolescence and adolescence with poor parenting of Ilam city. M.A. thesis in Psychology, Bakhtar Ilam Higher Education [In Persian].
McRae, K. & Gross, J. (2020). Emotion regulation. Journal of Emotion, 20(1), 1-9.
Mokhtarzadeh Boneh Khalkhal, M., Shafi Abadi, A., Heydari, H., Davoodi, H. (2021). The Effects of Existential Therapy on Metacognitive Skills, Loneliness, and Failure Tolerance in Undergraduate Psychology Students. MEJDS, 11, 118-118, URL: http://jdisabilstud.org/article-1-2620-fa.html [In Persian].
Mostafayi, N. (2021). The relationship between marital intimacy and emotion control with marital burnout of married women. M.A. Thesis in Psychology, PayameNoor University [In Persian].
Nabavi, F. (2021). The effectiveness story telling therapy on the perception of competency and social skills of poor and non paenting children. M.A. thesis, Islamic Azad University of Shahroud Branch [In Persian].
Neff, K., & Germer, C. (2022). The role of self-compassion in psychotherapy. World Psychiatry: Official Journal of the World Psychiatric Association (Wpa). 21: 58-59. PMID 35015346 DOI: 10.1002/wps.20925 
Neff, K.D. (2023). Self-compassion: Theory, Method, Research and Intervention. Annual Review of Psychology, 74, 193-218.
Oglodek, E.A. (2022). Alexithymia and emotional deficits related to posttraumatic stress disorder: An investigation of content and process disturbances. Case reports in psychiatry, Retrieved from: doi:10.1155/2022/7760988.
Qaeian, M., Benisi, P. & Zomorodi, S. (2023). The effectiveness of mindfulness training on life style, anger management and self- compassion among Tehran west university students. The Journal of Latest approaches in Educational Sciences, 4(2), 146-154, DOI: 10.22034/NAES.2022.331704.117 [In Persian]
Qaffarian & Khayyatan. (2021). The effectiveness of compassion- based therapy on emotion control of female students at first grade of high schools. The Journal of Pycho Educational Studies, 39, 194-214. DOI:10.22111/jeps.2020.5744 [In Persian]
QorbanShamsi, H. (2021). The effectiveness of stress reduction based on mindfulness on existence and self- confidence of female adolescence with poor ana non parenting. M.A. Thesis in Islamic psychology, PayamNoor University, Ramsar [In Persian]
Rahimi, N. & Afsharniya, K. (2018). Predicting the psychological stobbornness based on differentiation and tolerance of failure among eldrly people. The Journal of Elderliness, 3(2) 127-136, magiran.com/p1774783 [In Persian]
Ramezani, F. (2021). The effectiveness of problem- solving skill on sensation seeking and social adjustment of adolescence of Family Analogous Centers of Mashhad. M.A. thesis at Shandiz higher education [In Persian]
ShahSiyah, N., Rezapoor MirSaleh, Y. & Saafi, M.H. (2021). The model for constructive communication of mindfulness, self-determination, self-compassion and alexithymia among female high school students with self-assassination background. The Journal of Latest Psychology Researches, 15(60), 150-169, DOI:20.1001.1.27173852.1399.15.60.12.6 [In Persian]
Tao, J., He, K. & Xu, J. (2021). The mediating effect of self-compassion on the relationship between childhood maltreatment and depression. Journal of Affective Disorders, 291, 288-293. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.05.019.
Williams, K. E. Chambless, D. L & Ahrens, A. H. (1997). Are emotion frightening?  Anextension of the fear consept. Behaviour Research and therapy, 35(4), 239-245