نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران (نویسنده مسئول). ایمیل: rzarbakhsh@yahoo.com

3 استادیار گروه روانشناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران

چکیده

مقاله حاضر با هدف اثربخشی آموزش شفقت به خود در تحمل ناکامی و کنترل عواطف نوجوانان بدسرپرست مرکز شبه‌خانواده بهزیستی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه ‌های مجزا است. جامعه آماری، کلیه نوجوانان 13-19ساله تحت سرپرستی بهزیستی تهران در سال1402بودند. جهت تعیین نمونه 40 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. جهت سنجش تحمل ناکامی از پرسشنامه هارینگتون(2005) و جهت سنجش کنترل عواطف از پرسشنامه کنترل عواطف ویلیامز و همکاران(1997) استفاده شد. قبل از اجرای مداخله از هر دو گروه پیش‌آزمون تحمل ناکامی و کنترل عواطف به عمل آمد. گروه آزمایش آموزش شفقت به خود را از طریق پروتکل آموزشی در 8 جلسه دریافت کرد و گروه گواه هیچگونه مداخله آموزشی دریافت نکرد. پس از اجرای مداخله در مرحله پس‌آزمون، هر دو گروه مجددا ابزارهای مرحله پیش‌آزمون را پاسخ دادند و 45 روز بعد مجددا در بین هر دو گروه ابزارها اجرا شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد: آموزش شفقت به خود در افزایش تحمل ناکامی و همچنین کنترل عواطف اثربخش بوده و بعد از 45 روز تحمل ناکامی نوجوانان همچنان پایدار بوده است(05/0>p). باتوجه به اثربخشی آموزش شفقت به خود در افزایش تحمل ناکامی و کنترل عواطف نوجوانان؛ پیشنهاد می-شود در مراکز حمایتی نظیر شبه‌خانواده بهزیستی به بهره‌گیری از این روش‌ برای بهبود وضعیت عاطفی و تحمل ناکامی نوجوانان بهره گرفته‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Self- Compassion Treatment on the Tolerance of Failure and Emotions Control among Poor Parenting Adolescents of Family Analogous Centers of Tehran

نویسندگان [English]

  • Zahra EffatDoost Sani 1
  • M.R Zarbakhsh Bahri 2
  • Alireza Homayouni 3

1 Ph.D candidate in educational psychology, Social sciences faculty, Tonekabon branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran

2 Associate Professor, Psychology group, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran (Corresponding Author). E-mail: rzarbakhsh@yahoo.com

3 Assistance Professor, Department of Psychology, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargaz, Iran

چکیده [English]

The present article was done with the aim to investigate the effectiveness of self- compassion treatment on the tolerance of failure and emotions control among poor parenting Adolescents of Tehran family analogous centers. The method of present research was quasi-experimental by the design of pre- posttest in separated groups. The statistical population consisted of all adolescents between the ages of 13 to 19 who were under supervision of Tehran welfare organization in 2023. The sample case was consisted of 40 adolescents who were voluntarily participating in the study and were selected and categorized into two experimental and control groups. The Harrington’s (2005) questionnaire was applied to measure adolescents’ tolerance of failure, also their emotions control was evaluated through Williams et al (1997) questionnaire. Both groups took part in the pretests of tolerance of failure and emotions control prior to the treatment. Self- compassion treatment was presented within 8 sessions through an educational protocol for the experimental group, however the control group had no educational treatment session. Then, after these treatment sessions, both groups re-answered to the same questionnaires of pre- test level, the process was repeatedly done after 45 days. The obtained data was analyzed through Mixed Variance Analysis. The Results demonstrated that self-compassion treatment was effective on the tolerance of failure and the emotions control increase, meanwhile the effectiveness of tolerance of failure was stable up to 45 days later(p<0.05). According to the effectiveness of self-compassion treatment on the increase of adolescents’ tolerance of failure and emotions control, it was suggested to apply this method in the family analogous supportive centers, in order to improve adolescents’ emotional status and tolerance of failure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Compassion
  • Tolerance of Failure
  • Emotions Control
  • Welfare Family Analogous Center
  • Adolescents