نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند email: a.karimi_t@yahoo.com

2 گروه روان شناسی بالینی، دانشیاروعضوهیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران majid.bahrainian@gmail.com

3 گروه روان شناسی وعلوم تربیتی ، دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران email: bghobari@ut.ac.ir

چکیده

زمینة مسأله: افسردگى و اضطراب از رایج ترین بیماری هاى روانى قرن بیست و یکم است  و باعث مراجعۀ افرادزیادی ازجمله زنان به متخصصان بهداشت روان می گردد. مدیتیشن به عنوان یکی از درمان هاى پیشرفتۀ امروزى به شمار می رود که مورد استفاده روان درمانگران و پزشکان است.
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله به روش مدیتیشن در کاهش افسردگی و اضطراب زنان دانشجو است.
روش: در این مطالعه100 نفراز زنان ردۀ سنی 18 تا 48 ساله به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند (50 نفرگروه آزمایش و50 نفرگروه کنترل). ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامۀ اضطراب زونگ و پرسشنامۀ افسردگی بک بود که بصورت پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت.
یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که مدیتیشن بردرمان وکاهش اضطراب وافسردگی زنان دانشجوتأثیرمعناداری دارد(001/0p<)  و بین زنانی که مدیتیشن انجام دادند با زنانی که مدیتیشن انجام ندادند از نظر میزان افسردگی واضطراب تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: مدیتیشن روشی مفید در درمان اضطراب وافسردگی زنان است. بنابر این، مفید است که این مداخله به عنوان یک دورة درمانی منسجم در کلینیک‌ها و مراکز درمانی توسط روان درمانگران به عنوان یک شیوه اثر بخش به کار گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An Investigation of the Impact of Meditation on Anxiety and Depression of Female Students

نویسندگان [English]

  • Afsaneh Karimi 1
  • Seyyed Abdolmajid Bahreinian 2
  • Baqer Ghobari Bonab 3

1 . MA Holder, Clinical Psychology, Islamic Azad University of Birjand; e-mail: a.karimi_t@yahoo.com

2 Faculty Member, Department of Clinical Psychology, Shahid Beheshti University; e-mail: majid.bahrainian@gmail.com

3 . Faculty Member, Department of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran; e-mail: bghobari@ut.ac.ir

چکیده [English]

The aim of this study is to investigate the impact of meditation on depression and anxiety of female students. In this quasi-experimental and application study, 100 women of 18 to 48 years of age were selected through available sampling method to represent the experimental group (50 subjects) and the control group (50 subjects). Zung Anxiety Scale and BDI were used to gather data in pre-test and post-test. The results showed that meditation method had significant impact on depression and anxiety of women (p<0/001). The women that received meditation method had lower levels of depression and anxiety. Meditation technique is useful in treating anxiety and depression in female women. Thus, it is necessary to use this intervention in clinics.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meditation
  • Anxiety
  • Depression
  • Female students
امانس، میشاییل ال. (2000). مراقبه درمانی، ترجمه: هاشمی (آرام)، جمشید، تهران، تجسم خلاق، 1388
بنسن، هربرت. (2007). آرامش بیکران، ترجمه : جمالیان ، سید رضا ،تهران ، نسل نواندیش.
دی وی، گراهام. (2008). آسیب شناسی روانی، ترجمه: مهدی گنجی، تهران، انتشارات ساوالان، 1369.
شاملو، سعید. (1389). بهداشت روانی، تهران، رشد.
هویت، جیمز. (1389). مراقبه، ترجمه: منوچهر شادان، تهران، انتشارات ققنوس.
 
 
منابع لاتین
Rippentrop EA, Altmaier EM, Chen JJ, Found EM, Keffala VJ., (2005). The relationship Between religion /Spirituality and physical health, and Pain in a chronic Pain Population. US National Library of Medicine National Institutes of Health.116(3):311-21.
Bae, J. H., Chang, H.K., (2006). The effect of MBSR-K program on emotional response of college students. The Korean Journal of Health Psychology 11, 637–688.
Beck, A.T., Stear, R.A., Garbin, M.G. (1988). Psychometric properties of the Beck Depression Inventory: twenty five years of evaluation. Clinical Psychology Review. 8(1): 77-100.
Beck, A. T., Word, C. H., Mendelson ,M., et al. (1967). An inventory for measuring depression. Archives of General Psychiatry. 4:561-71.
Beddoe, A.E., Murphy, O.M., (2004). Does mindfulness decrease stress and foster empathy among nursing students? Journal of  Nursing Education 43 (7), 305– 312.
Burnard, P., Rahim, H.T., Hayes, D., Deborah, E.,(2007). A descriptive study of Bruneian student nurses’ perceptions of stress. Nurse Education Today 27, 808–818.
Carell, B. J. (1978). Validity of the Zung Self-rating Scale. B J Psychiatry.133: 376-80.
Fountonlakis, K.N., Lacovedes, A., Samolis, S., et al. (2001). Reliability, validity and psychometric properties of the Greek translation of the Zung self rating Scale. BMC Psychiatry. 1-6.
Jain, S., Shapiro, S. L., Swanick, S., Roesch, S.C., Mills, P.J., Bell, I., Schwartz, G.E.R., (2007). A randomized controlled trial of mindfulness meditation versusrelaxation training: Effects on distress, positive stress of mind, rumination,and distraction. Annals of Behavioral Medicine 33 (1), 11–21.
Kathi Kemper, Sally Bulla, Deborah Krueger, Mary J Ott, Jane A McCool and Paula Gardiner. Nurses' experiences, expectations, and preferences for mind-body practices to reduce stress. Jan 2011, Vol. 11, No. 1: 26
Lee, S. H., Ahn, S. C., Lee, Y. J., Choi, T. K., Yook, K. H., Suh, S. Y., (2007). Effectiveness of a meditation-based stress management program as an adjunct to pharmacotherapy in patients with anxiety disorder. Journal of Psychosomatic Research 62, 189–195.
Paholpak S, Piyavhatkul N, Rangseekajee P, Krisanaprakornkit T, Arunpongpaisal S, Pajanasoontorn N, Virasiri S, Singkornard J, Rongbudsri S, Udomsri C, Chonprai C, Unprai P (2012).Breathing meditation by medical students at Khon Kaen University: effect on psychiatric symptoms, memory, intelligence and academic achievement. [Journal Article, Randomized Controlled Trial], J Med Assoc Thai; 95(3):461-9.
Paul, G., Elam, B., Verhulst, S. J. ( 2007). A longitudinal study of student’s perceptions of using deep breathing meditation to reduce testing stress. Teaching and learning in Medicine 19 (3), 287–292.
Randle, J., (2003). Bullying in the nursing profession. Journal of Advanced Nursing 43 (4), 395–401.
Rosenzweig, S., Reibel, D.K., Greeson, J. M., Brainard, G.C., Hojat, M., (2003). Mindfulness-based stress reduction lowers psychological distress in medical students. Teaching and Learning in Medicine 15 (2), 88–92.
Sadock Benjamin J., Sadock Virginia, A. (2007). Comprehensive textbook of psychiatry. USA: Lippincott Williams and Wilkins.
Won, J. S., Kim, J. H., (2002). Study on ego states in the view of transactional analysis, coping style and health states of nursing students. Journal of East-West Nursing Research Institute 7 (1), 68–81.