نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (نویسنده مسئول) yaghoubi.hassan@yahoo.com
2 دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
3 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
چکیده
پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی رفتار درمانی شناختی و روان درمانی معنوی- مذهبی بر کاهش میزان اضطراب پنهان دانشجویان پسر ساکن در خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است. این پژوهش از جمله پژوهشهای نیمه آزمایشی است. با اجرای آزمون اضطراب کتل به منظور غربالگری، از بین دانشجویان خوابگاهی که دارای اضطراب بودند تعداد 45 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به طور گمارش تصادفی در سه گروه به حکم گروه آزمایشی اول (مداخله رفتار درمانی شناختی)، گروه آزمایشی دوم (مداخله روان درمانی معنوی- مذهبی) و گروه کنترل قرار گرفتند. اعضای گروههای آزمایشی هر یک در دوازده جلسه مداخله درمانی به صورت گروهی دو ساعت در هفته شرکت کردند و در گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نشد. در پایان مداخله درمانی، هر سه گروه بار دیگر با آزمون یاد شده مورد سنجش قرار گرفتند. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دو شیوه درمانی در کاهش میزان اضطراب دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد، و هر دو شیوه درمانی به طور معنا داری (05/0 < P) در کاهش میزان اضطراب پنهان دانشجویان مؤثر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study of the Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy and Spiritual-Religious Psychotherapy on Covert Anxiety Reduction
نویسندگان [English]
- Hassan Yaqoubi 1
- Faramarz Sohrabi 2
- Ali Muhammadzadeh 3
1 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahid Madani University of Azarbaijan; e-mail: yaghoubi.hassan@yahoo.com
2 Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Allameh Tabataba'i University
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Payam-e Noor University
چکیده [English]
This semi-experimental research is an attempt to compare the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and spiritual-religious psychotherapy on reducing the covert anxiety level of male students residing in dormitory of Allameh Tabataba'i University. Using Cattels Anxiety Scale Questionnaire, 45 students with covert anxiety were randomly placed in three groups (cognitive-behavioral therapy, spiritual-religious psychotherapy and control). Members of the first two groups collectively received therapy for two hours each week (12 sessions). At the end of the therapeutic intervention, all of the three groups were assessed again. Data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA). Result showed no significant difference between the two therapeutic methods in reducing the anxiety level while both of them were significantly effective in reducing the students' level of covert anxiety.
کلیدواژهها [English]
- covert anxiety
- cognitive-behavioral therapy
- spiritual-religious psychotherapy
- Spirituality
- Religion