نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‏شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

2 استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

3 استادیار دانشگاه قم

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های فرزندپروری بر کاهش تنیدگی مادران در نمونه غیربالینی انجام شد. برای دست‌یابی به این هدف 250 مادر از میان مادران کودکان مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی به طور تصادفی از یک مدرسه دولتی انتخاب شدند و به کلیه گویه‌های شاخص تنیدگی والدین (PSI، ابیدین، 1990) پاسخ دادند و از میان آنان 80 مادر فزون‌تنیده انتخاب شدند که از میان گروه اخیر 38 مادر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از پایان دوره آموزش به مدت 8 جلسه به طور مجدد آزمون فوق در مورد مادران در گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید، پس از جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل آن‏ها با استفاده از نسخه شانزدهم نرم‌افزار آماری (SPSS) بر اساس مقایسه تفاوت میانگین دو گروه با استفاده از آزمون t همبسته نشان داد که شاخص تنیدگی مادران به واسطه مداخله کاهش معنادار یافته است. بنابراین می‌توان گفت که آموزش شیوه‌های فرزندپروری باعث کاهش معنادار تنیدگی مادران شده است

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The study of effectiveness of parental skills training on decreasing maternal stress

نویسندگان [English]

  • B. Ajilchi (M. S) 1
  • A. BorjAli (Ph. D) 2
  • M. Janbozorgi (Ph. D) 3

1

2

3

چکیده [English]

The objective of this research was to investigate the effect of parental skills training on decreasing maternal stress. So, 250 individuals were selected randomly among mothers whom their children were studying in an elementary school. They completed the parenting stress Index (PSI, Abidin, 1990), then 80 over stressed mother’s were selected among them and ultimately 38 mothers assigned randomly in two groups as experimental and control groups. After sessions training, pre- mentioned test were applied on Mothers in both group.Using depended T test to compare two groups, revealed that parental skills training can decrease maternal stress significantly (P< %5).

کلیدواژه‌ها [English]

  • maternal stress
  • prental skills training
  • elementry school students
استورا، جین، بنجامین. (1386-1991)؛ تنیدگی یا استرس بیماری جدید تمدن، ترجمه دادستان، پریرخ، چاپ دوم، تهران، انتشارات رشد.
جان بزرگی مسعود، نوری، ناهید. آگاه هریس، مژگان. (1387). آموزش قانون و رفتار اجتماعی به کودکان انتشارات ارجمند، چاپ اول.
دادستان پریرخ، احمدی ازغندی، علی و حسن آبادی حمید رضا. (1385). تنیدگی والدینی و سلامت عمومی: پژوهشی درباره رابطه تنیدگی حاصل از والدگری با سلامت عمومی در مادران پرستار و خانه‌دار دارای کودکان خردسال. فصلنامه روان‌شناسان ایرانی، شماره7: صفحات 184-171
زرگری نژاد، غزاله. (1383). بررسی اثر بخشی آموزش والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان ADHD (مطالعه موردی) پایان نامه کارشناسی ارشد، راهنما، انیستیتو روانپزشکی تهران.
 
 
منابع لاتین
Anastopoulos, A.D., Shelton, T.L., Dupaul, G.J. & Guevremont, D.C. (1993). Parent training for attention deficit hyperactivity disorder: its impact on parent functioning. Journal of abnormal psychology, 21, 581-596.
Besser, R.E. Falk ,H .Arias,I .Hammond,W.R.(2009).Parent Training Programs :insight for practitioners .U.S.A. Department of Health and Human Services.
Breismeister, M.J. & Schaefer, E.C. (2007). Hand boof of parent training, Helping parents prevent and solve problem behaviors. United states of America: john wiley & sons. Inc. third Edition.
Collins, W.A., Maccoby, E.E., Steinberg L., Hetherington, E.M. and Bornstein, M.H. (2000). Contemporary research on parenting: the case for nature and nature. American psychologist, 55, 218-32.
Creasey, G.L., & Jarvis, P.A. (2003). Relationships between parenting stress and developmental functioning aming 2- years- old. Journal of infant behaviour and development. 17, 423-429.
Ellis, A. (1993). Fundamental of rational- emotive therapy for the 1990. in windy Dryden & Larryk. Hill, Innovation in Rational- Emotive therapy, SAGEPUB.
French, V. (1995). History of Parenting: In Bornstein, M. (ed). Handbook of Parenting. Mash Wash, NJ. Lawrence Erlbaum.
Garber, J., Broafladt, N. and Weiss, B. (1995). Affect Regulation in depressed and non – depressed children and young adolescents. Development and psychopathology, 7, 93.
Goldberg, S. janus, M. Washington, j. simmons, R.J. Macklusky, I. Fowler, R.S. (1997). Prediction of preschool behavioral problems in healthy and pediatric samples. Developmental and behavioral pediatrics. 18, 304-13.
Heywood, C. (2001). A History of child hood in the west from mediaeval to modern times. Oxford: polity press. HM treasury (1991) tackling poverty and extending opportunity. London: HM treasury.
Hoghughi, M. & Long, N. (2004). Hand book of parenting : theory and research for practice. London: sage publication.
Johnson,M.A.Stone,S .Lou,C.Ling,J. Claassen,J. Austin,M.J.(2006). Assessing parent education programs for families involved with child welfare services :Evidence and Implications.
Kaitz, M. Maytal, H.(2005).Interaction between anxious mother and their infants :An integration of theory and research finding. journal of infant mental health.26(6);570-597.
Kwok, S., & wong, D. (1999). Mental health of mothers with young children in Hong Kong: the roles of parenting stress & parenting self efficacy. Journal of family psychology, 11, 38-52.
Markie- Dadds, C. & Sanders, M. (2006). Self – directed triple p (positive parenting program) for mothers with children at risk of developing conduct problems. Cambridge journal online.
Naerde, A., tanbs,K., Mathiesen, K.S., Dalgard, O.S., & Samuelsen.S.O. (2000). Symotoms of anxiety and depression among mothers of preschool children: effect of chronic strain related to children and child care- taking journal of affective. Disorders, 58, 181-199.
Ostberg, M. & Hage. Kull, B. (2000). A structural modding approach to the understanding of parenting stress journal of clinical child psychology 29, 615-625.
Potts, M. & short, R. (1999). Ever since adam & Eve-the Evoution of human sexuality Cambridge: Cambridge university press.
Rabiner, C.D. (2002). Stress and coping in parents of children with ADHD affection research up data, www. Help for add. Com/2002/ September.Htm
Rodgers, A.Y. (1998). Multiple sources of stress and parenting behavior in mothers with young children. Journal of children and youth services.
Sanders, M.R.et al. (2005). Prevention of child behavioral problems through universal implemention of a group behavioral family intervention. Prevsci- 14, 1-18.
Stanbor,z.(2006).Monit in psychology.American psychological Asspciation,30-31.
Streis ,R.Tercyak,p.(2004). Hand book of parenting theory and research practice SAGE publication in london,thousand oaks. New Delhi,first published.
Vangastel,w.Legerstee,j.s.Ferdinand,R.F.(2008).The role of perceived parenting in familial aggregation of anxiety disorders in children. journal of anxiety disorder.
Webster- Stratton, C. (1998). Mothers and fathers perception of child deviance: Roles of parent and child behaviors and parent adjustment. Journal of consulting and clinical psychology, 6, 909-915.