نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تهران.
2 دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی.
3 کارشناسی ارشد روانشناسی.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله و مدیریت خشم بر سبکهای تربیتی، پرخاشگری و شادکامی مربیان پیش دبستانی انجام گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تکگروهی است. برای این منظور ۴۸ نفر از مربیان زن پیشدبستانی شهر تهران به صورت در دسترس انتخاب شدند و مقیاس روشهای تربیتی معلمان، سیاهه احساس خصومت ردفورد - ویلیامز و سیاهه شادکامی آکسفورد را تکمیل کردند. سپس در معرض مداخله آموزش روش حل مسئله و مدیریت خشم قرار گرفتند.
یافتهها: نشان میدهند که شرکت در کارگاهها، به افزایش میانگین خردهمقیاس حل مسئله و کاهش میانگین دیگر خردهمقیاسهای سبکهای تربیتی گروه نمونه شده است. همچنین نتایج آزمون اثر بین آزمودنیها نشان داد پیشآزمون و پسآزمون در کلیه خردهمقیاسهای روشهای تربیتی تفاوت معناداری دارند. مقایسه اثربخشی آموزش ارائه شده در خردهمقیاسهای روشهای تربیتی نشان میدهد بالاترین اندازه اثر آن بر خردهمقیاس حل مسئله بوده است. همچنین در مرحله پسآزمون میانگین خصومت و شادکامی به طور معناداری کاهش و افزایش یافته است.
نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت برای افزایش شادکامی، کاهش خصومت و همچنین بهبود روشهای تربیتی میتوان از مداخلات مورد استفاده در پژوهش حاضر سود برد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Training Preschool Teachers for Problem-solving and Anger Management and its Effect on Teaching Style, Aggression and Happiness
نویسندگان [English]
- Mohsen Shokūhi Yektā 1
- Saeed Akbari-Zardkhāneh 2
- Fahimeh Qahvehchi 3
1 Associate Professor, University of Tehran
2 PhD Candidate in Assessment and Evaluation, Allameh Tabataba’i University
3 MA in Psychology
چکیده [English]
Objective: This paper aims to study the effectiveness of training the pre-school teachers for issues relating to problem solving and anger management, and its impact on their teaching style, aggression and happiness.
Method: The present study is of a quasi-experimental “pretest-posttest” single group design. 48 preschool teachers in Tehran were selected, and asked to complete the Teaching Style Questionnaire, Redford-Williams Hostility, and Oxford Happiness Inventory. The subjects were then exposed to problem-solving and anger management training.
Results: Test results for pre and post tests in all subscales of parenting styles showed significant differences. Comparison of the effect size for different subscales of teaching styles suggested that the highest effect size was for problem solving. Also hostility showed a significant decrease and happiness a significant increase in the posttest stage.
Conclusion: It is concluded that the interventions applied in the present study can be used to increase happiness, decrease hostility and improve the problem solving strategies accordingly.
کلیدواژهها [English]
- teaching problem solving
- Anger Management
- hostility
- Happiness
- teaching methods
- preschool teachers