نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه تهران.

2 دانشجوی دکتری سنجش و اندازه‌گیری دانشگاه علامه طباطبائی.

3 کارشناسی ارشد روان‌شناسی.

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله و مدیریت خشم بر سبک­های تربیتی، پرخاشگری و شادکامی مربیان پیش دبستانی انجام گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک­گروهی است. برای این منظور ۴۸ نفر از مربیان زن پیش­دبستانی شهر تهران به صورت در دسترس انتخاب شدند و مقیاس روش­های تربیتی معلمان، سیاهه احساس خصومت ردفورد - ویلیامز و سیاهه شادکامی آکسفورد را تکمیل کردند. سپس در معرض مداخله آموزش روش حل مسئله و مدیریت خشم قرار گرفتند.
یافته­ها: نشان می­دهند که شرکت در کارگاه­ها، به افزایش میانگین خرده‌مقیاس حل مسئله و کاهش میانگین دیگر خرده‌مقیاس­­های سبک­های تربیتی گروه نمونه شده است. هم‌چنین نتایج آزمون اثر بین آزمودنی­ها نشان داد پیش‌آزمون و پس‌آزمون در کلیه خرده‌مقیاس­های روش­های تربیتی تفاوت معناداری دارند. مقایسه اثربخشی آموزش ارائه­ شده در خرده‌مقیاس‌های روش‌های تربیتی نشان می­دهد بالاترین اندازه اثر آن بر خرده‌مقیاس حل مسئله بوده است. هم‌چنین در مرحله پس‌آزمون میانگین خصومت و شادکامی به طور معناداری کاهش و افزایش یافته است.
نتیجه­گیری: بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت برای افزایش شادکامی، کاهش خصومت و هم‌چنین بهبود روش­های تربیتی می­توان از مداخلات مورد استفاده در پژوهش حاضر سود برد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Training Preschool Teachers for Problem-solving and Anger Management and its Effect on Teaching Style, Aggression and Happiness

نویسندگان [English]

  • Mohsen Shokūhi Yektā 1
  • Saeed Akbari-Zardkhāneh 2
  • Fahimeh Qahvehchi 3

1 Associate Professor, University of Tehran

2 PhD Candidate in Assessment and Evaluation, Allameh Tabataba’i University

3 MA in Psychology

چکیده [English]

Objective: This paper aims to study the effectiveness of training the pre-school teachers for issues relating to problem solving and anger management, and its impact on their teaching style, aggression and happiness.
Method: The present study is of a quasi-experimental “pretest-posttest” single group design. 48 preschool teachers in Tehran were selected, and asked to complete the Teaching Style Questionnaire, Redford-Williams Hostility, and Oxford Happiness Inventory. The subjects were then exposed to problem-solving and anger management training.
Results: Test results for pre and post tests in all subscales of parenting styles showed significant differences. Comparison of the effect size for different subscales of teaching styles suggested that the highest effect size was for problem solving. Also hostility showed a significant decrease and happiness a significant increase in the posttest stage.
Conclusion: It is concluded that the interventions applied in the present study can be used to increase happiness, decrease hostility and improve the problem solving strategies accordingly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teaching problem solving
  • Anger Management
  • hostility
  • Happiness
  • teaching methods
  • preschool teachers
شکوهی یکتا، محسن و پرند، اکرم. (1387). آموزش حل مسئله به مادران و تأثیر آن بر روابط خانوادگی، فصلنامه خانواده پژوهی، سال چهارم، شماره13.
صالحی­خواه، علی. (1373). بررسی مقایسه­ای افسردگی در بین دانشجویان پزشکی و پرستاری. مجله دانشکده پرستاری و مامائی اصفهان، 2: ص 4 تا 8.
عابدی، محمدرضا؛ میر شاه جعفری، سید ابراهیم؛ لیاقتدار، محمد جواد. (1385). هنجاریابی پرسش­نامه شادکامی اکسفورد در دانشجویان دانشگاه­های اصفهان، مجله روان‌پزشکی و روان­شناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 12(2): 95-100.
علی پور، احمد؛ نوربالا، احمد­علی. (1378). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی اکسفورد در بین دانشجویان دانشگاه تهران، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال پنجم، شماره­های 1 و 2، 55- 64.
کرمی نوری، رضا؛ مکری، آذرخش؛ محمدی فر، محمد و یزدانی، اسماعیل. (1381). مطالعه عوامل مؤثر بر احساس شادی و بهزیستی در دانشجویان دانشگاه تهران، مجله روان شناسی و علوم تربیتی، 31(1):3-41.
کلینکه، کریس. (2009). مهارت­های زندگی. ترجمه شهرام محمد خانی (1388). چاپ هفتم. تهران: اسپند هنر.
مشهدی، حسین علی. (1386). بررسی و مقایسه استرس معلمان مدارس عادی و ناتوان پیش‌دبستانی شهر اصفهان، پایان­نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده، دانشگاه اصفهان.
نوروزی، وحیده. (1382). تأثیر سبک‌های رفتاری خانواده بر وضعیت روانی دانش‌آموزان و بر نگرش آنان با روابط انسانی در مدرسه. شماره6، سال دوم. ص31-55.
نویدی، احد (1387). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارت­های سازگاری پسران دوره متوسطه تهران. مجله روان‌پزشکی و روا نشناسی بالینی ایران، 14(4): 403-394.
 
منابع لاتین
Ainsworth, M. D. S. (1989). Attachments beyond infancy. American Psychologist, 44, 709-716.
American Psychological Association. (2004). Controlling anger-before it controls you [On Line]. Available: http://www.google.com.
Ann. P. (1992). An investigation of teacher focus of control. Principal leadership and job satisfaction Dissertation Abstracts International. vol.53. No.6.
Argyle, M., Martin, M., and Crossland, J. (1989). Happiness as a function of personality and social encounters. In J. P. Forgas, and J. M. Innes (Eds.), Recent Advances in Social Psychology: an international perspective (pp. 189–203). North Holland: Elsevier Science Publishers.
Barefoot, J. C. (1992). Developments in the measurement of hostility. In Friedman, H. S, Editor. Hostility, coping and health Washington DC: American Psychological Association. P:13-31.
Barnett, W. S. (2003). Low Wages, Low Quality, Solving the Real Preschool Teacher Crisis. National Institute for Early Education Research, Preschool Policy Facts.
Bar-On, R. (2001). Emotional intelligence and self- actualization. In J. Ciarrochi, J. P. Fogas, and J. D Mayer (Eds.), Emotional intelligence in everyday life. U.S.A: Taylor & Francis.
Clarke-Stewart, K. A., Vandell, D. L., Burchinal, M., O’Brien, M., & McCartney, K. (2002). Do regulable features of child-care homes affect children development? Early Childhood Research Quarterly, 17(1), 52–86.
Diener, E. (2000). Subjective well-being: the science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist.55:34-43.
Disgiruseppe, R. & Chip, T. (2003). Anger and today life. Journal of clinical psychology,10, 254.
Dodge, K. A., Pettit, G. S., & Bates, J. E., (1990). Socialization mediators of the relation between socioeconomic status and child conduct problems. Child Development, 65, 649-655.
French, J. N. & Rhoder. C. (1992). Teaching thinking skills and practice. New york Garland publishing.
Funkhouser, C., & Dennis, J. (1992). The effects of problem-solving software on problem-solving ability. Journal of Research on Computing in Education, 24(3),338-347.
Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2003). Self-reported depression in non- familial caregivers: Prevalence and associations with care-giver behavior in child care settings. Manuscript submitted for publication.
Iribarren, C., Sidney, S., Bild, D. E., Liu, K., Markovitz, J. H., Roswman, J. M. (2000). Association of Hostility with Coronary Artery Calcification of Young adults: The CARDIA Study. Journal of the American Medical Association. 23(19):2546-2551.
Johnson, D. J., Jaeger, E., Randolph, S. M., Cauce, A. M., Ward, J. & the NICHD Early Child Care Research Network. (2003). Studying the effects of early child care experiences on the development of children of color in the United States: Towards a more inclusive research agenda. Child Development, 1227–1244.
Lochman, J. E. ,Barry, T. D.,& Pardini, D. A. (2003). Anger control training for aggressive youth. In A. E. Kazdin, J. R. Weisz (Eds.), Evidence- based psycho-therapies for children and adolescents. New York: The Guilford Press.
Logan, B. B., & Leolrins, C. E. (1980). Family Control Nursing In community addition. Wiley publishing Co., California.
Mayer, R. (1983). Thinking, problem solving, cognition. New York: W. H. Freeman and Company.
Murphy, T. (2001). The Angry Child Regaining Control when your Child is Out of Control. Three Rivers Press: New York.
Pianta, R., Howes, C., Burchinal, M., Bryant, D., Clifford, R. & Early, D. (2005). Features of Pre-Kindergarten Programs, Classrooms, and Teachers: Do They Predict Observed Classroom Quality and Child–Teacher Interactions? Applied Developmental Science.Vol.9, No.3,144-159.
Schwartz, N. & Strach, F. (1991). Evaluating one's life: A judgment model of subjective.
Seligman,M. (2000). Authenic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize your Potential for lasting fulfillment. New York: Free Press.
White, K. J. & Kistner, J. (1992). The influence of teacher feedback on young children's peer preference and perception. Developmental Psychology,28(5),933 - 940.