نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار روانشناسی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی؛ دانشگاه بوعلی سینا همدان
2 کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان
3 استادیار روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر
چکیده
پژوهش حاضر در پی بررسی تاثیر درمان پذیرش و تعهد بر فرانگرانی، نگرانی اجتماعی و نگرانی سلامتی دانشجویان بود. پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد همدان به تعداد 15000 نفر در سال 1394 بود. نمونه این تحقیق مشتمل بر 30 دانشجو (20 دختر و 10 پسر) از جامعه مذکور بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. آزمودنی ها بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار سنجش این پژوهش، مقیاس افکار اضطرابی ولزبود. این ابزار سه مقیاس اضطراب اجتماعی، اضطراب فراگیر (فرانگرانی) و اضطراب سلامتی را میسنجد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در مداخله 8 جلسه 45 دقیقه ای به صورت انفرادی و هفتگی در مرکز پژوهشی منشور مهر اجرا شد. آزمودنیها قبل از درمان، و یک ماه پس از درمان به پرسشنامه پاسخ دادند. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.نتایج نشان داد، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش فرانگرانی و اضطراب اجتماعی می شود، اما نگرانی سلامتی کاهش پیدا نکرد. پیشنهاد می گردد، پژوهشگران مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و پروتکل مورد استفاده در این پژوهش را در سایر جوامع و گروههای سنی استفاده نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Reduction, Generalized Anxiety Disorder, Social Phobia and Health Anxiety in Students
نویسندگان [English]
- Hossein Mohagheghi 1
- Peyman Dousti 2
- Davoud Jafari 3
1 Assistant Professor of Psychology, Faculty of Social Sciences and Economics, Bu Ali Sina University.
2 M.A. in Educational Psychology, Department of Psychology, Azad Islamic University, Hamadan Branch
3 Assistant Professor of Psychology, Azad Malayer University
چکیده [English]
The aim of this study was to evaluate the effect of acceptance and commitment therapy on the meta-worry, social anxiety and concern for the students' health. This semi-experimental research design was pretest-posttest control group. Population contained 15000 students, studying in Azad University of Hamadan. The sample consisted of 30 students (20 girls and 10 boys) were selected from the community. A sample of purposive sampling method was used. The subjects were randomly divided into control and experimental groups. The research assessment tools were, the scale of Wales was anxious thoughts. This tool measures social anxiety, generalized anxiety and health anxiety. Acceptance and commitment therapy intervention, based on eight individual 45-minute sessions weekly by the author of the article, was conducted at the Research Center of the MANSHOR MEHR. The subjects responded to a questionnaire before treatment, and one month after treatment. In order to analyze the data, descriptive statistics and analysis of covariance were performed. The results showed that, acceptance and commitment therapy reduced decline generalized anxiety and social anxiety, but did not reduce health concerns. It is suggested, acceptance and commitment therapy intervention that the researchers used in the study protocol to use in other communities and age groups.
کلیدواژهها [English]
- Acceptance and Commitment therapy
- Generalized anxiety disorder
- social phobia
- Health anxiety