نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه شهیدبهشتی
2 استادیار روان شناسی دانشگاه شهیدبهشتی
3 استاد روان شناسی دانشگاه شهیدبهشتی
4 دانشیار روان شناسی دانشگاه شهیدبهشتی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی بسته آموزشی گوش دادن احترام آمیز بر ارتقای بهزیستی روان شناختی کودکان 5 و6 ساله صورت گرفت. به این منظور 42 زوج مادر و کودک به صورت در دسترس از یک مرکز پیش دبستانی در تهران انتخاب شدند و پس از اطمینان از نبود اختلالات روانی و رفتاری برای هیج یک از آنها (با استفاده از پرسشنامه سیاهه رفتاری کودکان و آزمون سیاهه اختلالات روانی برای مادران) به صورت تصادفی به دوگروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. کودکان هر دو گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری پرسشنامه بهزیستی روان شناختی کودکان را پاسخ گفتند و به مادران گروه آزمایش بسته آموزشی گوش دادن احترام آمیز ارائه شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چند متغیره-مختلط (درون گروهی و بین گروهی) استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که نمرات بهزیستی روان شناختی گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون تفاوت چندانی ندارد، اما پس از مداخله نمرات گروه آزمایش در پس آزمون به طور معناداری افزایش یافته و در پیگیری دوماهه نیز همچنان بالا بوده است. نتایج حاصل با استفاده از مبانی موجود در ادبیات مورد بحث قرار گرفته و پیشنهادات لازم برای مطالعات بعدی ارائه گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluating the Influence of “Listening to Children Respectfully” Package on Enhancing Children's Well-being
نویسندگان [English]
- Nazanin Abed 1
- Shahla Pakdaman 2
- Mohammad Ali Mazaheri 3
- Mahmoud Heidari 4
- Karineh Tahmassian 2
1 Ph.D. in Psychology, Shahid Beheshti University,
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
4 Associate Professor, Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to evaluate the influence of “listening to children respectfully” package on enhancing 5 and 6-year-old children’s well- being. 42 mother and child pairs were selected. They were initially tested with CBCL and SCL90 questionnaires to make sure none of them are suffering from behavioral or psychological disorders. They were accidentally divided to experiment and control groups. Children of both groups filled the children’s psychological well-being scale in 3 stages: pre-test, post-test and follow up, and the package was taught to mothers of experiment group in 6 sessions. Analytical method was MANOVA for analyzing data. Findings revealed that well- being scores of children in experimental group significantly increased after intervention for their mothers. The scores were still high after two-month follow up. Findings of this research were discussed considering previous research. Limitations of the study and suggestions for future research are also given.
کلیدواژهها [English]
- Psychological well-being
- Listening to Children Respectfully Package
- Children's Well-being Scale
- children
- Mother and child relationship