نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 استاد ممتاز گروه سنجش واندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی جامع ارتقای سلامت روان در مدارس دخترانه شهر تهران بود. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع آمیخته (کمّی- کیفی) است. جامعه آماری این پژوهش، شامل تمامی دانش آموزان مدارس دخترانه شهر تهران که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند، است. نمونهی این پژوهش متشکل از 150 نفر از دانش آموزان دختر شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار به کار گرفتهشده، پرسشنامه های سلامت عمومی، شخصیت نئو، سنجش خانواده، حمایت اجتماعی و عوامل آموزشی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که ویژگی شخصیتی (63/0) نسبت به سایر عوامل؛ روابط خانوادگی (43/0)، عوامل اجتماعی (37/0) و عوامل آموزشی (51/0) توانست واریانس بیشتری از سلامت روان در دانش آموزان را تبیین کند. روابط خانوادگی نقش تعیین کننده ای در سلامت روان دانش آموزان دارند و از میان عوامل خانوادگی، مؤلفه واکنش های عاطفی در خانواده با ضریب مسیر 75/0 توانست نقش مهم تری را ایفا کند. ضریب مسیر رفتار معلمان با سلامت روان دانش آموزان برابر با 59/0 و معنادار است. همچنین، ضریب مسیر کادر آموزشی مدرسه با سلامت روان دانش آموزان برابر با 51/0 و معنادار است. به عبارت دیگر، عوامل آموزشی اعم از رفتار معلمان و کادر آموزشی مدارس می توانند نقش مؤثری در ارتقای سلامت روان دانش آموزان داشته باشند. نتیجهگیری: بر اساس یافته های به دست آمده می توان پیشنهاد کرد با برگزاری کارگاه های آموزشی و برنامه های آموزشی مرتبط برای دانش آموزان (فراهم کردن جزوات)، ضمن روشن ساختن تأثیر عوامل مختلف بر سلامت روان آن ها، جهت رفع نقص های موجود در این زمینه قدم برداشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
comprehensive mental health promotion model in girls' schools in Tehran
نویسندگان [English]
- masoomeh parpanji 1
- ali delavar 2
- noorali farrokhi 3
1 M.A in Research, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Distinguished Professor, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Measurement and Assessment, Allameh Tabataba'i University, Tehran
چکیده [English]
The purpose of this study was to design a comprehensive mental health promotion model in girls' schools in Tehran. Method: The research method is a mixed (quantitative-qualitative) method. The statistical population of this study included all students of Tehran girls' schools who were studying in the academic year of 96-97. The sample consisted of 150 female students in Tehran who were selected by cluster random sampling method. The instruments used included General Health Questionnaire, Neo Characteristics, Family Valuation, Social Support, and Economic and Educational Factors. Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data. The findings showed that personality trait (0.63) was more than other factors, family relationships (0.43), social factors (0.37), and educational factors (0.51) could explain the variance of mental health in students. Family relationships play a decisive role in mental health of students. Among family factors, the component of emotional reactions in the family with a coefficient of 0.75 was able to play a more important role. There is a significant relationship between educational achievement and students' health at the level of 0.001. The coefficient of behavior of teachers with mental health of students is equal to 0.59 and significant. Also, the coefficient of school staffing path with mental health of students is equal to 0.51 and significant. educational factors such as the behavior of teachers and school staff can play an effective role in improving mental health of students. Also, out of a variety of personality traits, the extraversion feature is able to predict mental health of students with a coefficient of 0.46, as compared to other characteristics. B it can be suggested by holding workshops and related educational programs for students (providing leaflets), while clarifying the effect of different factors on their mental health, to address the deficiencies in walked this field.
کلیدواژهها [English]
- mental
- health
- creative
- behaviors
- girl students