روبن زاده شرمین؛ علیرضا عابدین
دوره 5، شماره 20 ، آذر 1394، ، صفحه 187-202
چکیده
از دست دادن عزیزی که فرد با او رابطه عمیقی داشته است بهمثابه سقوط در گودالی بیانتها، احساس ناخوشایندی است که میتواند باعث سوگ در فرد شود. این واکنشها بسته به چگونگی رخداد حادثه، اعتقادات اجتماعی، فرهنگی و بهطورکلی مضمون و معنای که مرگ از دید افراد دارد متفاوت است. یکی از گروههای آسیبپذیر در برابر فقدان، نوجوانان هستند. ...
بیشتر
از دست دادن عزیزی که فرد با او رابطه عمیقی داشته است بهمثابه سقوط در گودالی بیانتها، احساس ناخوشایندی است که میتواند باعث سوگ در فرد شود. این واکنشها بسته به چگونگی رخداد حادثه، اعتقادات اجتماعی، فرهنگی و بهطورکلی مضمون و معنای که مرگ از دید افراد دارد متفاوت است. یکی از گروههای آسیبپذیر در برابر فقدان، نوجوانان هستند. احساس تعلقداشتن در این دوره از اهمیت ویژهای برخوردار است. سوگ میتواند فرضیات شخص درباره جهان (انطباق معنوی)، ارتباط با دیگران و هویت شخصی (دنیایی درونی) را برهم زند. از اینرو انجام اقداماتی برای التیام زخمهای ناشی از فقدان، ضروری هست. در میان رویکردهای گوناگون بازیدرمانی، یکی از بهترین درمانها داغدیدگی برای نوجوانان است. بازیدرمانی، هوشیارسازی و کلامیساختن آن چیزی است که ناهشیار و غیرکلامی است. شندرمانی، نوعی از بازیدرمانی است که برای افراد فرصتی را فراهم میکند تا خود را خلاقانه و بهصورت غیرکلامی بیان کنند. با توجه به اینکه تفاوتهای فرهنگی در حل و فصل این فرآیند از اهمیت ویژهای برخوردار است، لازم است نظریات گوناگون حل فرآیند سوگ مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند تا پروتکل شن درمانی برای نمونه ایرانی حاصل شود. بدین منظور 25 نفر از افرادی که ظرف دو ماه تا دو سال گذشته یکی از بستگان درجه یک خود را ازدستداده بودند بهصورت در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای تجربه سوگ و فهرست صفات و آزمون محقق ساخته دستنوشته رؤیا و داستان زندگی من و شخص متوفی را تکمیل کردند. در نهایت از طریق ادغام دادههای حاصل از پرسشنامهها (آمار توصیفی و استنباطی) و نظریات مرتبط با حل فرآیند سوگ پروتکل مدون برای کاهش تجربه شدت سوگ تهیه گردید.
سمیه بابائی؛ علیرضا عابدین؛ شهریار شهیدی؛ محمود حیدری؛ فاطمه باقریان
دوره 5، شماره 17 ، دی 1393، ، صفحه 97-119
چکیده
مکتب روانپویشی به عوامل اجتماعی و فرهنگی حساس است و کاربرد آن در فرهنگهای مختلف آثار مختلفی را بجا میگذارد. به طوری که از سویی تطبیق و تناسب نظری و عملی این مکتب با فرهنگهای غیرغربی همواره بحثبرانگیز بودهاست. شناخت همخوانیها و عدم همخوانیهای نظری و کاربردی روانپویشی در ایران موضوع بررسی حاضر است. کاربستپذیری ...
بیشتر
مکتب روانپویشی به عوامل اجتماعی و فرهنگی حساس است و کاربرد آن در فرهنگهای مختلف آثار مختلفی را بجا میگذارد. به طوری که از سویی تطبیق و تناسب نظری و عملی این مکتب با فرهنگهای غیرغربی همواره بحثبرانگیز بودهاست. شناخت همخوانیها و عدم همخوانیهای نظری و کاربردی روانپویشی در ایران موضوع بررسی حاضر است. کاربستپذیری نظری، مقولههای اصلی نظرات متخصصان روانپویشی، شناخت تناسب این مکتب از جهت درمانی در چهارچوب تسهیلها، موانع، همخوانیها، عدم همخوانیها، تعدیلها و پیشنهادها رواندرمانگران و متخصصان روانپویشی در کاربرد این رویکرد با جمعیت ایرانی محور پژوهش در این بررسی است. مطابق روششناسی نظریه زمینهای کاربستپذیری روانپویشی در ایران در سه بخش کلی مرتبط با یکدیگر نشان داده است که سازوکارهای اجرائی همچون چرخههای معیوب سیستماتیک، تعدیلها، آمادهسازی و گزینش گرایشهای مناسب روانپویشی به عنوان یک میانجی ارتباطی، ویژگیهای بافتشناختی جامعه ایران را با حدود و ثغور نظری و درمانی روانپویشی پیوند میدهد. ساز و کارهای اجرائی مناسب و یا نامناسب در این حیطه احتمالاً میتواند از یک سو تعیین کننده نوع پیوند و کاربستپذیری روانپویشی در ایران باشد و از سوی دیگر منجر به بازتعریف مرزهای روانپویشی و همچنین تحولاتی در بافت ایران باشد. رویکرد روانپویشی گرچه مجال پرداخت عمیق به پویششناسی خاص در ایران را فراهم میآورد اما توجه و کاربست رویکردهای جدیدتر پویشی همچون "خود" دربرگیرنده، "خود" نامتمرکز و رویکرد میانه پیشنهادی فرهنگ اسلامی میتواند انعطاف، کاربستپذیری و دربرگیرندگی آن را در مواجهه با پویششناسی خاص ایران افزایش دهد.