علیرضا اقایوسفی؛ مرتضی ترخان؛ اعظم فرمانی
چکیده
متون دینی- اخلاقی و همچنین پژوهشهای روانشناختی اخیر بر نقش صبر در ارتقای سلامت روان تأکید فراوان کردهاند. در پژوهش حاضر مدلی ارائهشده است که در این مدل، نقش واسطهای مؤلفههای صبر در ارتباط میان پنج عامل بزرگ شخصیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مورد بررسی قرارگرفته است. بنابراین هدف این پژوهش تعیین نقش پنج عامل بزرگ شخصیت ...
بیشتر
متون دینی- اخلاقی و همچنین پژوهشهای روانشناختی اخیر بر نقش صبر در ارتقای سلامت روان تأکید فراوان کردهاند. در پژوهش حاضر مدلی ارائهشده است که در این مدل، نقش واسطهای مؤلفههای صبر در ارتباط میان پنج عامل بزرگ شخصیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مورد بررسی قرارگرفته است. بنابراین هدف این پژوهش تعیین نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با واسطهگری مؤلفههای صبر بوده است. جامعهی آماری پژوهش کلیهی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور شیراز که در نیمسال دوم سال تحصیلی 94- 93 مشغول تحصیل بودند را شامل میشود. از میان این افراد، تعداد 296 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند و با تکمیل فرم کوتاه پرسشنامهی پنج عامل بزرگ شخصیت، مقیاس صبر و پرسشنامهی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در این پژوهش شرکت کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که پنج عامل بزرگ شخصیت به غیر از عامل گشودگی در تجربه توانستند بهصورت مستقیم مؤلفههای صبر و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان را پیشبینی نمایند. همچنین عوامل توافق پذیری (09/0 =β؛ 0001/0 P<)، وظیفه گرایی (04/0 =β؛ 0001/0 P<) و روان نژندگرایی (04/0- =β؛ 001/0 P<) بهصورت غیرمستقیم راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان را پیشبینی نمودند و در این میان، مؤلفههای متعالی شدن و استقامت نقش واسطهای را ایفا کردند. راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان نیز توسط عوامل وظیفه گرایی (07/0- =β؛ 0001/0 P<) و روان نژندگرایی (09/0=β؛ 0001/0 P<) بهصورت غیرمستقیم پیشبینی شد و مؤلفهی رضایت صبر نقش واسطهای نشان داد. از یافتههای این پژوهش میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که مؤلفههای صبر میتواند بهعنوان متغیر واسطهای تأثیر ویژگیهای شخصیتی منفی (مانند، روان نژندگرایی) بر راهبردهای تنظیم هیجان را تعدیل و اثرات ویژگیهای شخصیتی مثبت (مانند، توافق پذیری و وظیفه گرایی) بر این راهبردها را تقویت نماید. بنابراین به روانشناسان پیشنهاد میشود که بهمنظور افزایش توانایی مراجعان در تنظیم هیجانات خویش از راهبردهای آموزشی صبر استفاده کنند.
مرتضی ترخان؛ مجید صفارینیا؛ پروانه خوشخلق سیما
دوره 3، شماره 9 ، دی 1391، ، صفحه 25-45
چکیده
زمینه: فشار خون بالا یکی از مهمترین اختلالات روانی- فیزیولوژیایی است که میتواند شادکامی، بهزیستی روانی و کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد و افراد را دچار حملات قلبی و تصلبشرائین نماید.
هدف: این مطالعه به منظور اثربخشی درمان گروهی مصونسازی در مقابل استرس (SIT) بر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و کیفیت زندگی زنان مبتلا به ...
بیشتر
زمینه: فشار خون بالا یکی از مهمترین اختلالات روانی- فیزیولوژیایی است که میتواند شادکامی، بهزیستی روانی و کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد و افراد را دچار حملات قلبی و تصلبشرائین نماید.
هدف: این مطالعه به منظور اثربخشی درمان گروهی مصونسازی در مقابل استرس (SIT) بر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و کیفیت زندگی زنان مبتلا به فشار خون بالا انجام شد.
روش پژوهش: این مطالعه به روش نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون – پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جهت نمونهگیری با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی و فشارسنج، 30 نفر از زنانی که کیفیت زندگی پایین و فشار خون سیستولیک بالای 130 و دیاستولیک بالای 90 داشتند، به طور تصادفی انتخاب و به طور داوطلبانه در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایشی 10 جلسه فنون SIT را آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از آموزش، مجدداً کیفیت زندگی و فشار خون هردو گروه مورد اندازهگیری قرار گرفت.
یافتهها: به منظور تجزیه و تحلیل دادهها برای فرضیه اول و دوم از تحلیل کوواریانس یک راهه و برای فرضیه سوم از آزمون t مقایسه میانگینهای مستقل با نمرات افتراقی استفاده شده است. F بدست آمده هم در فشار خون سیستولیک (09/3) و هم در فشار خون دیاستولیک (17/3) و t بدست آمده در کیفیت زندگی (30/3) معنادار بود.
نتیجهگیری: این پژوهش، اهمیت روش SIT را در کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و افزایش کیفیت زنان مبتلا به فشار خون بالا را نشان میدهد. این مطالعه نشان میدهد با آموزش SIT میتوان موجبات کاهش فشار خون بالا و افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به فشار خون بالا را فراهم ساخت.
سپیده برغندان؛ مرتضی ترخان؛ نیما قائمی خمامی
دوره 3، شماره 8 ، مهر 1391، ، صفحه 140-165
چکیده
زمینه : نوجوانی یکی از مراحل مهم تحول انسان به شمار میآید که با عوامل تنیدگی زای فراوانی همراه میباشد. این دوره معرف تغییر عمیقی است که کودک را از بزرگسال جدا ساخته و دگرگونیهای مختلفی در او به وجود میآورد. همه افراد در زندگی با چالشها و مشکلاتی مواجه میشوند، با این حال هرکس به شیوهی خود به مسایل پاسخ میدهد.
هدف: هدف از ...
بیشتر
زمینه : نوجوانی یکی از مراحل مهم تحول انسان به شمار میآید که با عوامل تنیدگی زای فراوانی همراه میباشد. این دوره معرف تغییر عمیقی است که کودک را از بزرگسال جدا ساخته و دگرگونیهای مختلفی در او به وجود میآورد. همه افراد در زندگی با چالشها و مشکلاتی مواجه میشوند، با این حال هرکس به شیوهی خود به مسایل پاسخ میدهد.
هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش آموزش مدیریت خشم بر سازگاری دانش آموزان میباشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیق نیمه آزمایشی با طرح دو گروهی پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل میباشد. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه سازگاری AISS ویژه دانش آموزان دبیرستانی بهره گیری شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر رشت میباشد که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که F مشاهده شده از نظر آماری معنی دار میباشد.
نتیجه گیری: بر اساس یافتهها، اجرای برنامه آموزش مدیریت خشم میتواند در بالا بردن سازگاری اجتماعی دانش آموزان مؤثر بوده و از شدت ناسازگاری آنان بکاهد.