نزهت الزمان مرادی؛ فریده سادات حسینی؛ سوران رجبی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی نوروفیدبک در ترکیب بازیهای شناختی بر بهبود انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 20 نفر از دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی به شیوه نمونهگیری هدفمند ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی نوروفیدبک در ترکیب بازیهای شناختی بر بهبود انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 20 نفر از دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی به شیوه نمونهگیری هدفمند در دو گروه آزمایش و کنترل تصادف گمارده شدند. گروه آزمایش 20 جلسه یک ساعته، هفتهای سه بار تحت آموزش نوروفیدبک در ترکیب با بازی شناختی رایانهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش عبارتاند بودند از: مقیاس تشخیصی اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی کودکان کانرز بزرگسالان (فرم والد و فرم معلم، 1960) و آزمون رایانهای ویسکانسین (1948). دادهها بهوسیلهی نرمافزار spss و با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس بیانگر تغییرات نمرات شرکتکنندگان از پیشآزمون به پسآزمون است. بهنحویکه آموزش نوروفیدبک در ترکیب با بازیهای شناختی باعث بهبود انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی شده است (05/0>P). میانگین اندازه اثر 20 جلسه آموزش نوروفیدبک در ترکیب با بازیهای شناختی بر بهبود انعطافپذیری شناختی 6/31 درصد بوده است.با توجه به یافتهها نوروفیدبک در ترکیب با بازیهای شناختی رایانهای، میتواند موجب بهبود انعطاف-پذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی شود.
روشنک خدابخش پیر کلانی؛ خاطره سادات تقوی؛ فریده راستگو
چکیده
چکیدهاز روش درمان شناختی و رفتاری و اجرای نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی برای درمان بیماری ها و اختلال ها استفاده می شود. این تحقیق با هدف مقایسه اثر بخشی روش های درمان شناختی رفتاری و نوروفیدبک بر افسردگی زنان بزرگسال شهر تهران انجام شد.این پژوهش ا زنوع نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش ...
بیشتر
چکیدهاز روش درمان شناختی و رفتاری و اجرای نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی برای درمان بیماری ها و اختلال ها استفاده می شود. این تحقیق با هدف مقایسه اثر بخشی روش های درمان شناختی رفتاری و نوروفیدبک بر افسردگی زنان بزرگسال شهر تهران انجام شد.این پژوهش ا زنوع نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش زنان مراجعه کننده به چهار کلینیک مشاوره سطح شهر تهران در تابستان و پاییز 1397بود که بر اساس مصاحبه روانپزشک و ملاک های تشخیصی اختلال افسردگیDSM V داشتند. انتخاب آزمودنی ها به طور داوطلبانه و جایگزینی آن ها در دو گروه تحت درمان نوروفیدبک و درمان شناختی – رفتاری به طور تصادفی بر مبنای جدول اعداد تصادفی انجام شد. شرکت کنندگان در سه گروه شامل گروه آزمایشی درمان با نوروفیدبک (15 نفر)، گروه درمان با پروتکل شناختی درمانی (15 نفر) و گروه شاهد (15 نفر) که از مداخله های درمانی بدون بهره بودند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه افسردگی،اضطرابواسترس لویبوندولویبوند (DASS) استفاده شد.داده های بدست آمده از تحقیق با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل واریانس و آزمونی تی وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در گروه درمان شناختی – رفتاری پس از مداخله ی درمانی میانگین افسردگی گروه درمان شناختی رفتاری 26 نمره کاهش (بهبودی گروه درمان) داشته است.گروه درمان نوروفیدبک پس از مداخله ی درمانی میانگین افسردگی گروه درمان نوروفیدبک 22 نمره کاهش (بهبودی گروه درمان) داشته است.نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی موثر در کاهش افسردگی قابلیت اجرایی در مراکز درمانی دارد. بنابراین روانشناسان می توانند برای کاهش افسردگی از روش درمانی نوروفیدبک استفاده نمایند. کلید واژه ها:روش درمان شناختی – رفتاری، نوروفیدبک، افسردگی مهاد، زنان بزرگسال
گلاویژ علیزاده؛ رسول کرد نوقابی؛ خسرو رشید؛ زلیخا قلیزاده
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکردهای اجرایی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی بود. روش مطالعه نیمه تجربی به صورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان در نیمسال دوم تحصیلی ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکردهای اجرایی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی بود. روش مطالعه نیمه تجربی به صورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دختر دانشگاه کردستان در نیمسال دوم تحصیلی 1395-1394 و روش نمونهگیری از نوع داوطلبانه بود. بدین صورت که ابتدا آزمون غربالگری افسردگی بک و فرسودگی تحصیلی ماسلاش در بین دانشجویان دختر 25- 19 ساله توزیع شد و سپس بر اساس نمرهی پرسشنامهها دانشجویانی که از متوسط نمرات در هر دو پرسشنامه برخوردار بودند انتخاب گردیده و از بین افرادی که شرایط ورود به پژوهش حاضر را داشتند 34 نفر برای مشارکت در پژوهش حاضر داوطلب شدند که به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش( 17 نفر) و کنترل(17 نفر) قرار گرفتند و به آزمونهای رایانهای دستهبندی کارتهای ویسکانسین و استروپ رنگ- واژه و آزمون فراخنای حروف ارقام پاسخ دادند. جلسات نوروفیدبک برای گروه آزمایش در آزمایشگاه روانشناسی دانشگاه کردستان و برای هر فرد طی یک دورهی آموزشی 10 جلسهای( هفتهای 2 بار و به مدت 45 دقیقه) انجام شد. پروتکل نوروفیدبک با استفاده از امواج آلفای بالا در ناحیهی پاریتال- اکسیپیتال)نقاطP3, PZ, P4, O1, 02) و به ویژه نقطهی PZانجام گرفت که پس از گذشت 3 جلسه دو نفر از اعضای گروه آزمایش از ادامهی همکاری انصراف دادند. پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار spss 18 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که روش نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکردهای اجرایی دانشجویان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی موثر بوده است ( 001/0> p). یافتههای این پژوهش نشان داد که نوروفیدبک با امواج آلفای بالا بر کارکردهای اجرایی دانشجویان با نشانگان فرسودگی تحصیلی و علایم افسردگی اثرگذار است و از طریق تغییراتی که در سطوح سلولی مغز ایجاد میکند منجر به بهبود عملکرد شناختی افراد میشود.