نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

3 استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

چکیده

هدف: تروماهای دوران کودکی ومشکلات رفتاری می‌توانند تأثیر عمیقی بر ویژگی‌های روان‌شناختی و سلامت روانی افراد در طول زندگی بگذارد. تروماهای کودکی و مشکلات رفتاری حاصله از آن به همراهی وقایع استرس آور زندگی می‌توانند دربروزشکل گیری افکار خودکشی در نوجوانی و جوانی مؤثر باشند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی افکار خودکشی بر اساس تروماهای کودکی و مشکلات رفتاری با میانجگیری وقایع استرس آور زندگی در نوجوانان دختر شهر خرم آباد انجام گرفت.
روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل 800 نفر از نوجوانان دختر با گروه سنی 14 تا 18 سال شهر خرم آباد بودند که بصورت نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل، پرسشنامه ترومای کودکی (CTQ)، مقیاس خودسنجی نوجوان (YSR)، مقیاس سنجش ایده پردازی افکار خودکشی (BSSI)، مقیاس میزان استرس تحصیلی (زاجاکووا)، مقیاس تبعیض جنسیتی (کلونوف و لندرین) و مقیاس میزان گرایش به مواد مخدر (موسوی و همکاران) بود. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار SPSS-19 و Amos-19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی به خوبی برازش شده است (RMSEA=0/08 P < 0/001). در این مدل تروماهای دوران کودکی با میانجی گری مشکلات رفتاری اثر غیر مستقیم و معناداری بر افکار خودکشی داشتند (P < 0/05، (β = 0/59 همچنین تروماهای کودکی با میانجگیری وقایع استرس آور بر افکار خودکشی (0/22= β)، مشکلات رفتاری با میانجی گری وقایع استرس آور بر افکار خودکشی (β=0/54)، وقایع استرس آور زندگی (β=  0/48)، و مشکلات رفتاری (β=0/46) نیزاثر مستقیم و معناداری بر افکار خودکشی داشتند (p < 0/05).
بحث و نتیجه‌گیری: افکار خودکشی می‌تواند تحت تأثیر تروماهای اولیه کودکی و مشکلات رفتاری حاصله از این تروماها با نقش میانجی گری وقایع استرس آور زندگی قراربگیرد. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به مسولین درشناسایی عوامل و فاکتورهای خطر خودکشی کمک کرده و متخصصان سلامت نیزدر جهت تدوین برنامه پیشگیری از خودکشی برای دانش آموزان می‌توانند از این پژوهش استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing Model of Suicidal Thoughts Based on Childhood Traumas in Adolescent Girls: The Mediating Role of Personality Problems, Stressful Life Events and Adolescent Characteristics

نویسندگان [English]

  • Zahra Alipanahian 1
  • Fateme Rezaei 2
  • Kourosh Amraei 3

1 MSc Student in Psychology, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

2 Associate Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

چکیده [English]

Objective: Childhood traumas and behavioral problems can have a profound effect on psychological characteristics and mental health of individuals throughout their lives. The aim of this study was to present a model for predicting suicidal thoughts based on childhood traumas and behavioral problems by mediating stressful life events in female adolescents in Khorramabad.
Research Methodology: The present study is a correlation of structural equation modeling. The statistical population of the study consisted of 800 female adolescents in the age group of 14 to 18 years old in Khorramabad city who were selected by multi-stage cluster sampling. The measurement tools included the Childhood Trauma Questionnaire (CTQ), Adolescent Self-Assessment Scale (YSR), Suicidal Ideation Scale (BSSI), Academic Stress Scale (Zajakova), Gender Discrimination Scale (Klonoff and Landrine) and Drug Tendency Scale (Mousavi et al.) Was. Data were analyzed using structural equation analysis (SEA) using SPSS-19 and AMOS-19 software.
Findings: The results showed that the proposed model was well-fitted (RMSEA=0.08 P < 0.001). In this model, childhood traumas had a significant indirect effect on suicidal thoughts through behavioral problems (P < 0.05, (β = 0.59). Additionally, childhood traumas had an effect on suicidal thoughts through stressful events (β = 0.22), behavioral problems had an effect on suicidal thoughts through stressful events (β = 0.54), life stress events (β = 0.48), and behavioral problems (β = 0.46) also had a significant direct effect on suicidal thoughts (P < 0.05).
Conclusion: Suicidal ideation can be affected by early childhood traumas and behavioral problems resulting from these traumas with the mediating role of stressful life events. The findings of this study can help the authorities to identify the risk factors and factors of suicide, and health professionals can use this research to develop a suicide prevention program for students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Suicidal thoughts
  • Childhood traumas
  • Behavioral Problems
  • Stressful life events