نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

3 استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

چکیده

هدف: تروماهای دوران کودکی ومشکلات رفتاری می‌توانند تأثیر عمیقی بر ویژگی‌های روان‌شناختی و سلامت روانی افراد در طول زندگی بگذارد. تروماهای کودکی و مشکلات رفتاری حاصله از آن به همراهی وقایع استرس آور زندگی می‌توانند دربروزشکل گیری افکار خودکشی در نوجوانی و جوانی مؤثر باشند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش بینی افکار خودکشی بر اساس تروماهای کودکی و مشکلات رفتاری با میانجگیری وقایع استرس آور زندگی در نوجوانان دختر شهر خرم آباد انجام گرفت.
روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل 800 نفر از نوجوانان دختر با گروه سنی 14 تا 18 سال شهر خرم آباد بودند که بصورت نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل، پرسشنامه ترومای کودکی (CTQ)، مقیاس خودسنجی نوجوان (YSR)، مقیاس سنجش ایده پردازی افکار خودکشی (BSSI)، مقیاس میزان استرس تحصیلی (زاجاکووا)، مقیاس تبعیض جنسیتی (کلونوف و لندرین) و مقیاس میزان گرایش به مواد مخدر (موسوی و همکاران) بود. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار SPSS-19 و Amos-19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی به خوبی برازش شده است (RMSEA=0/08 P < 0/001). در این مدل تروماهای دوران کودکی با میانجی گری مشکلات رفتاری اثر غیر مستقیم و معناداری بر افکار خودکشی داشتند (P < 0/05، (β = 0/59 همچنین تروماهای کودکی با میانجگیری وقایع استرس آور بر افکار خودکشی (0/22= β)، مشکلات رفتاری با میانجی گری وقایع استرس آور بر افکار خودکشی (β=0/54)، وقایع استرس آور زندگی (β=  0/48)، و مشکلات رفتاری (β=0/46) نیزاثر مستقیم و معناداری بر افکار خودکشی داشتند (p < 0/05).
بحث و نتیجه‌گیری: افکار خودکشی می‌تواند تحت تأثیر تروماهای اولیه کودکی و مشکلات رفتاری حاصله از این تروماها با نقش میانجی گری وقایع استرس آور زندگی قراربگیرد. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به مسولین درشناسایی عوامل و فاکتورهای خطر خودکشی کمک کرده و متخصصان سلامت نیزدر جهت تدوین برنامه پیشگیری از خودکشی برای دانش آموزان می‌توانند از این پژوهش استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing Model of Suicidal Thoughts Based on Childhood Traumas in Adolescent Girls: The Mediating Role of Personality Problems, Stressful Life Events and Adolescent Characteristics

نویسندگان [English]

  • Zahra Alipanahian 1
  • Fateme Rezaei 2
  • Kourosh Amraei 3

1 MSc Student in Psychology, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

2 Associate Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

چکیده [English]

Objective: Childhood traumas and behavioral problems can have a profound effect on psychological characteristics and mental health of individuals throughout their lives. The aim of this study was to present a model for predicting suicidal thoughts based on childhood traumas and behavioral problems by mediating stressful life events in female adolescents in Khorramabad.
Research Methodology: The present study is a correlation of structural equation modeling. The statistical population of the study consisted of 800 female adolescents in the age group of 14 to 18 years old in Khorramabad city who were selected by multi-stage cluster sampling. The measurement tools included the Childhood Trauma Questionnaire (CTQ), Adolescent Self-Assessment Scale (YSR), Suicidal Ideation Scale (BSSI), Academic Stress Scale (Zajakova), Gender Discrimination Scale (Klonoff and Landrine) and Drug Tendency Scale (Mousavi et al.) Was. Data were analyzed using structural equation analysis (SEA) using SPSS-19 and AMOS-19 software.
Findings: The results showed that the proposed model was well-fitted (RMSEA=0.08 P < 0.001). In this model, childhood traumas had a significant indirect effect on suicidal thoughts through behavioral problems (P < 0.05, (β = 0.59). Additionally, childhood traumas had an effect on suicidal thoughts through stressful events (β = 0.22), behavioral problems had an effect on suicidal thoughts through stressful events (β = 0.54), life stress events (β = 0.48), and behavioral problems (β = 0.46) also had a significant direct effect on suicidal thoughts (P < 0.05).
Conclusion: Suicidal ideation can be affected by early childhood traumas and behavioral problems resulting from these traumas with the mediating role of stressful life events. The findings of this study can help the authorities to identify the risk factors and factors of suicide, and health professionals can use this research to develop a suicide prevention program for students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Suicidal thoughts
  • Childhood traumas
  • Behavioral Problems
  • Stressful life events
ابراهیمی، ح.، دژکام، م.، و ثقه‌الاسلام. (2014). تروماهای دوران کودکی و اقدام به خودکشی در بزرگسالی. مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 19(4)، 275-282. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2090-fa.html
احمدی، ش.، باقری، ر.، رضایی، و خزاعی. (1401). پیش‌بینی نشانه‌های افسردگی دانش‌آموزان پسر براساس تروماهای دوران کودکی. مطالعات روان‌شناختی، 18(4)، 19-29. https://doi.org/10.22051/psy.2022.40788.2634
انیسی، ج.، فتحی آشتیانی، س.، سلطانی‌نژاد، ع.، عبدا...، و امیری. (1385). بررسی شیوع افکار خودکشی و عوامل مرتبط با آن در میان سربازان. طب نظامی، 8(2)، 113-118.
رضائیان، م.، اشرف گنجوی، ا.، وزیری‌نژاد، ر.، احمدی‌نیا، ح.، و صوراسرافیل، ا. (1402). همبستگی بین میزان خودکشی با شاخص‌های آدم‌کشی، صلح، امید به زندگی، توسعه انسانی و نابرابری جنسیتی در سال 2016 و مقایسه آن با سال 2019 در کشورهای مختلف: یک مطالعه اکولوژیک. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۲ (۱)، ۷۹-۱۰۲. http://dx.doi.org/10.52547/jrums.22.1.79
زرانی، و احمدی. (1400). خودکشی در فرهنگ ایرانی: یک مطالعه مروری نظام‌مند. نشریه علمی رویش روان‌شناسی، 10(9)، 205-216. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.2383353.1400.10.9.1.7
سیمبر، م.، گلعذار، س.، علیزاده، ش.، و حاجی‌فقها، م. (1396). عوامل خطر خودکشی نوجوانان در جهان: یک مرور روایتی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 16(12). https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.17353165.1396.16.12.2.6
شکری، ا.، کرمی‌نوری، ر.، فراهانی، م.، مرادی، ع.، و شهرآرای، م. (1389). آزمون ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه استرس تحصیلی. نشریه علوم رفتاری، 4 (14)، 283 – 277.
عظیمی، ا.، یزدخواستی، ف.، مراثی، م.، و ابراهیمی، ا. (2022). مقایسه اثربخشی روان‌درمانی مبتنی بر فرهنگ و درمان شناختی‌رفتاری بر افسردگی و افکار خودکشی باتوجه‌به نقش تعدیل‌گر نوروتروفیک مشتق‌شده از مغز در دختران نوجوان. تازه‌های علوم شناختی، 24(3)، 163-148. http://dx.doi.org/10.30514/icss.24.3.148
عنبری، م.، و بهرامی، ا. (1389). بررسی ارتباط باورهای فرهنگی با خودکشی (مورد مطالعه: شهرستان‌های کوهدشت و پلدختر). مطالعات امنیت اجتماعی، 21، 154-121. https://ecc.isc.ac/showJournal/1957/13008/140897
کاکابرایی، ک.، حبیبی عسگرآبادی، م.، و فدایی، ز. (1386). هنجاریابی مقیاس مشکلات رفتاری ایشنباخ (YSR): فرم خودگزارشگری 11 تا 18 سال کودک و نوجوان روی دانش‌آموزان مقطع متوسطه. پژوهش در سلامت روان‌شناختی، 1(4)، 66 – 50.
میری، م.، رضائیان، م.، و قاسمی، س. ع. (1401). مروری نظام‌مند بر میزان شیوع و علل خودکشی (افکار و اقدام) در دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 21(5)، 574-551. http://dx.doi.org/10.52547/jrums.21.5.551
یعقوبی هشجین، س. ف.، و الهی، ط. (1392). تأثیر تبعیض جنسیتی ادراک‌شده بر سلامت روان زنان. مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان، 11(3)، 7-26. https://doi.org/10.22051/jwsps.2014.1444
Achenbach, T. M. (1991). Integrative guide for the 1991 CBCL/4-18, YSR, and TRF profiles. (No Title).
Alter, S., Wilson, C., Sun, S., Harris, R. E., Wang, Z., Vitale, A., ... & Haghighi, F. (2021). The association of childhood trauma with sleep disturbances and risk of suicide in US veterans. Journal of psychiatric research136, 54-62.‌
Back, S. N., Flechsenhar, A., Bertsch, K., & Zettl, M. (2021). Childhood traumatic experiences and dimensional models of personality disorder in DSM-5 and ICD-11: Opportunities and challenges. Current Psychiatry Reports23, 1-10.‌
Basiru, T., Adereti, I., Umudi, O., Ezeokoli, A., Nwoye, I., & Hardy, O. J. (2024). Do Cigarette smoking and amphetamine use predict suicide behaviors among adolescents in Liberia? Findings from a national cross-sectional survey. International Journal of Mental Health and Addiction22(1), 199-215.
Beck, A., & Steer, R. (1991). Manual for the beck scale for suicide ideation 5th ed. San Antonio psychological publication5, 230-9.‌
Bernstein, D. P., Fink, L., Handelsman, L., Foote, J., Lovejoy, M., Wenzel, K., ... & Ruggiero, J. (1994). Initial reliability and validity of a new retrospective measure of child abuse and neglect. The American journal of psychiatry151(8), 1132-1136.‌
Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T., ... & Zule, W. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child abuse & neglect, 27(2), 169-190.
Brown, M., Worrell, C., & Pariante, C. M. (2021). Inflammation and early life stress: An updated review of childhood trauma and inflammatory markers in adulthood. Pharmacology Biochemistry and Behavior211, 173291.‌
Calvete, E., Orue, I., & Hankin, B. L. (2015). A longitudinal test of the vulnerability-stress model with early maladaptive schemas for depressive and social anxiety symptoms in adolescents. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 37, 85-99.‌
Cano, M. Á., Schwartz, S. J., MacKinnon, D. P., Keum, B. T., Prado, G., Marsiglia, F. F., ... & de Dios, M. A. (2021). Exposure to ethnic discrimination in social media and symptoms of anxiety and depression among Hispanic emerging adults: Examining the moderating role of gender. Journal of clinical psychology77(3), 571-586.‌
Cheng, F., Shi, L., Wang, S., Jin, Q., Xie, H., Wang, B., & Zhang, W. (2023). The relationship between childhood traumatic experience and suicidal tendency in non-suicidal self-injury behavior patients. BMC psychiatry23(1), 401.‌
Esfahani, M., Hashemi, Y., & Alavi, K. (2015). Psychometric assessment of beck scale for suicidal ideation (BSSI) in general population in Tehran. Medical journal of the Islamic Republic of Iran29, 268.‌
Estévez, A., Ozerinjauregi, N., Herrero-Fernández, D., & Jauregui, P. (2019). The mediator role of early maladaptive schemas between childhood sexual abuse and impulsive symptoms in female survivors of CSA. Journal of interpersonal violence34(4), 763-784.‌
Ezzedine, L., & Poyrazli, S. (2020). Perceived ethnic discrimination, race-related stress, and coping styles. International Journal of Educational Research Open, 1, 100017
Fijtman, A., Bücker, J., Strange, B. A., Martins, D. S., Passos, I. C., Hasse-Sousa, M., ... & Kauer-Sant'Anna, M. (2020). Emotional memory in bipolar disorder: Impact of multiple episodes and childhood trauma. Journal of Affective Disorders260, 206-213.‌
Goyal, R., Kakabadse, N., Kakabadse, A., & Talbot, D. (2023). Female board directors' resilience against gender discrimination. Gender, Work & Organization30(1), 197-222.‌
Hartas, D. (2023). Wellbeing, psychological distress and self-harm in late adolescence in the UK: the role of gender and personality traits. European Journal of Special Needs Education, 1-18.‌
Ihme, H., Olié, E., Courtet, P., El-Hage, W., Zendjidjian, X., Mazzola-Pomietto, P., ... & Belzeaux, R. (2022). Childhood trauma increases vulnerability to attempt suicide in adulthood through avoidant attachment. Comprehensive psychiatry117, 152333.‌
Im, Y., Oh, W.-O., & Suk, M. (2017). Risk factors for suicide ideation among adolescents: five-year national data analysis. Archives of psychiatric nursing, 31(3), 282-286.
Jaworska-Andryszewska, P., & Rybakowski, J. K. (2019). Childhood trauma in mood disorders: neurobiological mechanisms and implications for treatment. Pharmacological reports71(1), 112-120.‌
Kaya, Y., & Aydin, A. (2021). The mediating role of early maladaptive schemas in the relationship between attachment and mental health symptoms of university students. Journal of Adult Development28, 15-24.‌
Khatcherian, E., Zullino, D., De Leo, D., & Achab, S. (2022). Feelings of loneliness: Understanding the risk of suicidal ideation in adolescents with Internet addiction. A theoretical model to answer to a systematic literature review, without results. International journal of environmental research and public health19(4), 2012.‌
Kim, H., Jhon, M., Kim, J.-W., Kang, H.-J., Ryu, S., Kim, S.-Y., Kim, S.-W., Kim, J.-M., Shin, I.-S., & Lee, J.-Y. (2023). Suicide and non-suicidal self-injury from internet addiction among Korean adolescents. Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 34(3), 152.
Kline RB. The mediation myth. Basic and Applied Social Psychology. 2015;37(4):202-13.
Kõlves, K., Crossin, R., & Witt, K. (2022). Alcohol Consumption and Suicidal Behavior: Current Research Evidence and Potential for Prevention. Handbook of Substance Misuse and Addictions: From Biology to Public Health, 1-26.
Ma, J., Batterham, P. J., Calear, A. L., & Han, J. (2016). A systematic review of the predictions of the Interpersonal–Psychological Theory of Suicidal Behavior. Clinical psychology review46, 34-45.‌
Mars, B., Heron, J., Klonsky, E. D., Moran, P., O'Connor, R. C., Tilling, K., ... & Gunnell, D. (2019). Predictors of future suicide attempt among adolescents with suicidal thoughts or non-suicidal self-harm: a population-based birth cohort study. The Lancet Psychiatry6(4), 327-337.‌
Moselli, M., Casini, M. P., Frattini, C., & Williams, R. (2023). Suicidality and personality pathology in adolescence: A systematic review. Child Psychiatry & Human Development54(2), 290-311.‌
Nguyen Thi Khanh, H., Nguyen Thanh, L., Pham Quoc, T., Pham Viet, C., Duong Minh, D., & Le Thi Kim, A. (2020). Suicidal behaviors and depression “among adolescents in Hanoi, Vietnam: A multilevel analysis of data from the Youth Risk Behavior Survey 2019. Health psychology open7(2), 2055102920954711.‌
Okechukwu, F. O., Ogba, K. T., Nwufo, J. I., Ogba, M. O., Onyekachi, B. N., Nwanosike, C. I., & Onyishi, A. B. (2022). Academic stress and suicidal ideation: moderating roles of coping style and resilience. BMC psychiatry22(1), 1-12.‌
Pennington, A., Maudsley, G., & Whitehead, M. (2023). The impacts of profound gender discrimination on the survival of girls and women in son-preference countries-A systematic review. Health & place79, 102942.‌
Pompili, M. (2022). Persistent suicidal ideation in major depressive disorder patients: still in need of empathic understanding. International Clinical Psychopharmacology, 37(6), 279-280.
Predescu, E., & Sipos, R. (2023). Self-harm behaviors, suicide attempts, and suicidal ideation in a clinical sample of children and adolescents with psychiatric disorders. Children10(4), 725.‌
Rahman, M. E., Saiful Islam, M., Mamun, M. A., Moonajilin, M. S., & Yi, S. (2022). Prevalence and factors associated with suicidal ideation among university students in Bangladesh. Archives of suicide research26(2), 975-984.‌
Rajhvajn Bulat, L., Sušac, N., & Ajduković, M. (2024). Predicting prolonged non-suicidal self-injury behaviour and suicidal ideations in adolescence – the role of personal and environmental factors. Current Psychology, 43(2), 1533-1544. https://doi.org/10.1007/s12144-023-04404-8
Rezaei, M., & Ghazanfari, F. (2016). The role of childhood trauma, early maladaptive schemas, emotional schemas and experimental avoidance on depression: A structural equation modeling. Psychiatry research246, 407-414.‌
Roy, A. (2011). Combination of family history of suicidal behavior and childhood trauma may represent correlate of increased suicide risk. Journal of Affective Disorders130(1-2), 205-208.‌
Saffer, B. Y., & Klonsky, E. D. Do neurocognitive abilities distinguish suicide attempters from suicide ideators? A systematic review of an emerging.‌
Schäfer, I., & Fisher, H. L. (2022). Childhood trauma and psychosis-what is the evidence? Dialogues in clinical neuroscienc.‌ e
Solovyova, Y., Sharapova, D., Karshiyev, Z., & Shernazarov, F. (2023). Suicide prevention in adolescents with mental disorders. Science and innovation2(D11), 303-308.‌
Thakkar, J. J. (2020). Structural equation modelling. Application for Research and Practice.
Wang, C. S., Lee, M., Ku, G., & Leung, A. K. Y. (2018). The cultural boundaries of perspective-taking: When and why perspective-taking reduces stereotyping. Personality and Social Psychology Bulletin44(6), 928-943.‌
WHO. (2023). Preventing suicide: a resource for media professionals, 2023 update. World Health Organization.
World Health Organization. (2014). Preventing suicide: A global imperative. World Health Organization.‌
Wu, C. Z., Yu, L. X., Sun, Q. W., Chen, Z. Z., & Jiang, G. R. (2018). Stress events in college students with suicide. Chin. J. Clin. Psychol26, 472-476.‌
Xiao, Q., Yi, X., Fu, Y., Jiang, F., Zhang, Z., Huang, Q., ... & Chen, B. T. (2023). Altered brain activity and childhood trauma in Chinese adolescents with borderline personality disorder. Journal of affective disorders323, 435-443.‌
Yang, M., Tyrer, P., & Tyrer, H. (2022). The recording of personality strengths: An analysis of the impact of positive personality features on the long‐term outcome of common mental disorders. Personality and Mental Health16(2), 120-129.
Yarar, E. Z., Bulut, B. P., & Demirbaş, H. (2023). Does gender really matter: childhood trauma, trait anger, and suicide risk in early adulthood. Journal of interpersonal violence38(1-2), 1222-1238.
Zashchirinskaia, O., & Isagulova, E. (2023). Childhood Trauma as a Risk Factor for High Risk Behaviors in Adolescents with Borderline Personality Disorder. Iranian Journal of Psychiatry18(1), 65.‌