نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مطالعات خانواده دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 استاد روانشناسی دانشگاه تبریز
چکیده
خشم و تجربهی آن در محیط مدرسه از هیجانهای رایج دورهی نوجوانی است که همواره مورد توجه روانشناسان بوده است. بر اساس نظریهی تانگنی، احساس شرمساری پیشزمینهی بروز هیجان خشم محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت شرم در کاهش خشم نوجوانان دختر در محیط مدرسه انجام گرفت. برای تحقق آن، از روش تحقیق نیمه آزمایشی، طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. در این راستا، دانشآموزان دورهی راهنمایی دو مدرسهی دولتی دخترانهی شهر تبریز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و غربال شدند. در نهایت، سی نفر از هر مدرسه به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر نتایج مقیاس خشم چندبعدی مدرسه انتخاب شدند. در هر مدرسه دو گروه 15 نفری تشکیل شد؛ مدارس به صورت تصادفی، گروههای آزمایشی و کنترل فرض شدند و به ترتیب بستهی آموزشی و پلاسیبو را دریافت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیرهی یکراهه پس از بررسی و تحقق پیشفرضهای آن، نشان داد که مداخله اثربخش بوده (04/11 = F ، 01/0 >P) و آموزش مدیریت شرم در طی هشت جلسهی هفتگی 75 دقیقهای، 17% تغییرات خشم مدرسهای را تبیین میکند. همچنین، بر اساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیرهی یکراهه از میان مولفههای خشم چندبعدی (خشم، خصومت و مقابلهی سازنده و مخرب)، نمرهی خردهمقیاس خشم کاهش معنیداری یافت (15/0= Eta ، 82/8 = F ، 01/0 >P). مطابق با یافتههای پژوهشی و با در نظر گرفتن محدودیتهای آن، بکارگیری بستهی آموزشی حاضر برای کاهش خشم مدرسهای نوجوانان دختر پیشنهاد میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Shame Management Training in Reducing Female Adolescents’ Anger in the Environment of School
نویسندگان [English]
- Parvaneh Alaie 1
- Mansour Bayrami 2
1 Assistant Professor, Department of Family Studies, Shahid Madani University of Azarbaijan
2 Professor, Department of Psychology, Tabriz University
چکیده [English]
Anger and its experience in the environment of school is one of the common emotions of adolescence that has been always attended by psychologists based on Tangney theory, shame appearances before anger. So, the goal of this research was the examination of the effectiveness of shame management training in reducing female adolescents’ anger in the environment of school; so non-equivalent pretest-posttest control group design was used for achieving this goal. Hence, students of two female public middle schools in Tabriz were chosen by multistage-cluster random sampling method and screened. Finally, 30 students from every school were selected by purposeful random sampling and results of Multidimensional School Anger Inventory. Every school consisted of two groups. The schools were randomly designed for experimental and control groups, and correspondingly received educational package and placebo. Results of One-way analysis of covariance, after examination of its presumptions, indicated that intervention was effective (F=11.04, P
کلیدواژهها [English]
- anger
- female
- school
- Shame Management
- adolescents