Good for self-esteem and anxiety, not for social skills: Differential effects of logo-therapy on adolescent girls

masume aminikhoo؛ Naser Aghabababei

دوره 13، شماره 49 ، دی 1401، ، صفحه 56-69

https://doi.org/10.22054/jcps.2023.74447.2947

چکیده
  This study was conducted to determine the effect of group logo-therapy on self-esteem, social skills, and anxiety among adolescent girls in Tehran, Iran. The research was performed in a semi-experimental method with two groups (15 girls per group): one experimental group with logo-therapy and one control group with treatment as usual. The Coopersmith Self-Esteem Inventory, the Teenage Inventory of Social Skills, and Beck Anxiety Inventory have been applied to both groups in the pre- and post- intervention phases. Data were analyzed using Analysis of Covariance. Our results showed that group logo-therapy ...  بیشتر

اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی در بهبود تاب آوری و کاهش علائم بالینی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ناشی از آزارجنسی: مطالعه تک آزمودنی

سمیره کریمی؛ شکوفه متقی؛ افسانه مرادی

دوره 12، شماره 46 ، فروردین 1401، ، صفحه 93-130

https://doi.org/10.22054/jcps.2022.62332.2606

چکیده
  سوء‌استفاده جنسی از زمره تروماهای ناشی از آسیب می‌باشد، که سلامت نوجوانان را به‌طور جدی تهدید نموده و آن‌ها را نیازمند یاری‌رسانی حرفه‌ای می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان‌ مبتنی بر ذهن‌آگاهی در بهبود تاب‌آوری و کاهش علائم بالینی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ناشی از آزار جنسی انجام شد. طرح پژوهش تک ...  بیشتر

نوجوانی و تحول معنا: مقایسه منابع و ابعاد معنای زندگی در دختران و پسران نوجوان

سمیه احمدی؛ محمود حیدری؛ فاطمه باقریان؛ عبدالرسول کشفی

دوره 6، شماره 23 ، شهریور 1395، ، صفحه 149-177

https://doi.org/10.22054/jcps.2016.4563

چکیده
  با وجود تحقیقات متعددی که بر روی تجربه­ی معنای زندگی صورت گرفته است، کماکان این ابهام وجود دارد که منابع معنابخش به زندگی یک نوجوان چیست و نوجوانان دختر و پسر چه تفاوتی از نظر این منابع و نیز ابعاد وجود و جستجوی معنای زندگی با یکدیگر دارند. مطالعه‌ی حاضر منابع و حوزه­هایی که از نظر نوجوانان به زندگی آنها معنا داده، میزان وجود و ...  بیشتر

تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر رشت

سپیده برغندان؛ مرتضی ترخان؛ نیما قائمی خمامی

دوره 2، شماره 8 ، مهر 1391، ، صفحه 140-165

چکیده
  زمینه : نوجوانی یکی از مراحل مهم تحول انسان به شمار می‌آید که با عوامل تنیدگی زای فراوانی همراه می‌باشد. این دوره معرف تغییر عمیقی است که کودک را از بزرگسال جدا ساخته و  دگرگونی‌های مختلفی در او به وجود می‌آورد. همه افراد در زندگی با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شوند، با این حال هرکس به شیوه‌ی خود به مسایل پاسخ می‌دهد. هدف: هدف از ...  بیشتر

اثربخشی آموزش و تمرین‌های تن‌آرامی ‌بر اضطراب و ظرفیت حافظه کاری

منیر کلانتر قریشی؛ دکتر احمد برجعلی؛ دکتر عباس زامیاد؛ دکتر فریبرز درتاج

دوره 2، شماره 6 ، فروردین 1391، ، صفحه 65-88

چکیده
  در این پژوهش برای آزمایش تأثیر آموزش و تمرین‌های تن‌آرامی ‌بر میزان اضطراب و ظرفیت حافظه کاری در نوجوانان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای دو مرحله‌ای، پس از غربالگری با استفاده از آزمون خودسنجی اضطراب زونگ (1970)، 40 نفر از دانش‌آموزان دوره راهنمایی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا هر دو گروه به پرسشنامه ...  بیشتر