masume aminikhoo؛ Naser Aghabababei
چکیده
This study was conducted to determine the effect of group logo-therapy on self-esteem, social skills, and anxiety among adolescent girls in Tehran, Iran. The research was performed in a semi-experimental method with two groups (15 girls per group): one experimental group with logo-therapy and one control group with treatment as usual. The Coopersmith Self-Esteem Inventory, the Teenage Inventory of Social Skills, and Beck Anxiety Inventory have been applied to both groups in the pre- and post- intervention phases. Data were analyzed using Analysis of Covariance. Our results showed that group logo-therapy ...
بیشتر
This study was conducted to determine the effect of group logo-therapy on self-esteem, social skills, and anxiety among adolescent girls in Tehran, Iran. The research was performed in a semi-experimental method with two groups (15 girls per group): one experimental group with logo-therapy and one control group with treatment as usual. The Coopersmith Self-Esteem Inventory, the Teenage Inventory of Social Skills, and Beck Anxiety Inventory have been applied to both groups in the pre- and post- intervention phases. Data were analyzed using Analysis of Covariance. Our results showed that group logo-therapy affected the levels of self-esteem and anxiety, but not social skills of these young girls. This study suggests that group logo-therapy may be useful for boosting some aspect of positive functioning of adolescent girls like self-esteem or reducing their negative feelings in response to anxiety but it may not be useful in improving their social skills. Implications of results have been discussed.
سمیره کریمی؛ شکوفه متقی؛ افسانه مرادی
چکیده
سوءاستفاده جنسی از زمره تروماهای ناشی از آسیب میباشد، که سلامت نوجوانان را بهطور جدی تهدید نموده و آنها را نیازمند یاریرسانی حرفهای میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنآگاهی در بهبود تابآوری و کاهش علائم بالینی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ناشی از آزار جنسی انجام شد. طرح پژوهش تک ...
بیشتر
سوءاستفاده جنسی از زمره تروماهای ناشی از آسیب میباشد، که سلامت نوجوانان را بهطور جدی تهدید نموده و آنها را نیازمند یاریرسانی حرفهای میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنآگاهی در بهبود تابآوری و کاهش علائم بالینی نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ناشی از آزار جنسی انجام شد. طرح پژوهش تک آزمودنی با دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ناشی از آزار جنسی 12 تا 18 سال بود که در سال 1399 به مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان ایذه مراجعه نمودند. دو نفر به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای هر کدام از شرکت کنندگان 3 جلسه خط پایه در نظر گرفته شد. ارزیابیها با استفاده از مقیاس نشانگان اختلال استرس پس از سانحه کودکان (فوآ و همکاران، 2018) و پرسشنامه تابآوری (کانر و دیویدسون، 2003) در مرحله خط پایه، جلسات مداخله و یک ماه بعد از پایان درمان (پیگیری) انجام گرفت. مداخله بهصورت انفرادی بر اساس ذهن آگاهی در 8 جلسه انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل بصری نمودار، درصد بهبودی و شاخص درصد پایا انجام شد. یافتهها نشان داد هر دو مراجع با شروع مداخله روند کاهشی و رو به بهبودی را در طراز نمرات مقیاس نشانگان اختلال استرس پس از سانحه و روند افزایشی و رو به بهبودی را در طراز نمرات مقیاس تاب-آوری کانر و دیویدسون نشان دادند. آزمودنیها این نتایج را تا یک ماه پس از درمان حفظ نمودند. براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که درمانگران حوزة کودک و نوجوان، جهت افزایش تاب-آوری و بهبود علایم ناشی از استرس از رویکردهای ذهن آگاهی جهت اثربخشی بیشتر استفاده کنند.
سمیه احمدی؛ محمود حیدری؛ فاطمه باقریان؛ عبدالرسول کشفی
چکیده
با وجود تحقیقات متعددی که بر روی تجربهی معنای زندگی صورت گرفته است، کماکان این ابهام وجود دارد که منابع معنابخش به زندگی یک نوجوان چیست و نوجوانان دختر و پسر چه تفاوتی از نظر این منابع و نیز ابعاد وجود و جستجوی معنای زندگی با یکدیگر دارند. مطالعهی حاضر منابع و حوزههایی که از نظر نوجوانان به زندگی آنها معنا داده، میزان وجود و ...
بیشتر
با وجود تحقیقات متعددی که بر روی تجربهی معنای زندگی صورت گرفته است، کماکان این ابهام وجود دارد که منابع معنابخش به زندگی یک نوجوان چیست و نوجوانان دختر و پسر چه تفاوتی از نظر این منابع و نیز ابعاد وجود و جستجوی معنای زندگی با یکدیگر دارند. مطالعهی حاضر منابع و حوزههایی که از نظر نوجوانان به زندگی آنها معنا داده، میزان وجود و جستجوی معنای زندگی و نیز تفاوت دختران و پسران در این مولفهها را مورد بررسی قرار داده است. در این راستا 416 نوجوان 12 تا 18 ساله (94/15=M، 32/1=Std؛ 3/54 درصد دختر) به دو ابزار برنامهی ارزیابی معنای زندگی و پرسشنامهی معنای زندگی پاسخ دادند. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای کای اسکوئر و t مستقل استفاده گردید. نتایج حاصل حاکی از این است که از میان منابع معنا مطابق با برنامهی ارزیابی معنای زندگی به ترتیب، "خانواده" (3/91%)، "ارتباطات اجتماعی" (4/53 %) و "کار و تحصیل" (53%) حوزههای هستند که با بیشترین فراوانی از سوی نوجوانان به عنوان منبع معنا بخش به زندگی گزارش شده است. همچنین در نمونهی مورد پژوهش 7 طبقهی جدید از منابع معنای زندگی مورد شناسایی قرار گرفت که از آن میان "فناوری اطلاعات" (15%) و "آینده" (3/12%) بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. شرکتکنندگان دختر و پسر از نظر فراوانی تکرار برخی از منابع معنا و رضایت از این منابع و نیز بعد وجود معنای زندگی با یکدیگر تفاوت معنادار داشتند. این یافتهها در چارچوب نظریات تحولی و معنای زندگی مورد بحث قرار گرفتند.
سپیده برغندان؛ مرتضی ترخان؛ نیما قائمی خمامی
دوره 2، شماره 8 ، مهر 1391، ، صفحه 140-165
چکیده
زمینه : نوجوانی یکی از مراحل مهم تحول انسان به شمار میآید که با عوامل تنیدگی زای فراوانی همراه میباشد. این دوره معرف تغییر عمیقی است که کودک را از بزرگسال جدا ساخته و دگرگونیهای مختلفی در او به وجود میآورد. همه افراد در زندگی با چالشها و مشکلاتی مواجه میشوند، با این حال هرکس به شیوهی خود به مسایل پاسخ میدهد.
هدف: هدف از ...
بیشتر
زمینه : نوجوانی یکی از مراحل مهم تحول انسان به شمار میآید که با عوامل تنیدگی زای فراوانی همراه میباشد. این دوره معرف تغییر عمیقی است که کودک را از بزرگسال جدا ساخته و دگرگونیهای مختلفی در او به وجود میآورد. همه افراد در زندگی با چالشها و مشکلاتی مواجه میشوند، با این حال هرکس به شیوهی خود به مسایل پاسخ میدهد.
هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش آموزش مدیریت خشم بر سازگاری دانش آموزان میباشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیق نیمه آزمایشی با طرح دو گروهی پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل میباشد. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه سازگاری AISS ویژه دانش آموزان دبیرستانی بهره گیری شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر رشت میباشد که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که F مشاهده شده از نظر آماری معنی دار میباشد.
نتیجه گیری: بر اساس یافتهها، اجرای برنامه آموزش مدیریت خشم میتواند در بالا بردن سازگاری اجتماعی دانش آموزان مؤثر بوده و از شدت ناسازگاری آنان بکاهد.
منیر کلانتر قریشی؛ دکتر احمد برجعلی؛ دکتر عباس زامیاد؛ دکتر فریبرز درتاج
دوره 2، شماره 6 ، فروردین 1391، ، صفحه 65-88
چکیده
در این پژوهش برای آزمایش تأثیر آموزش و تمرینهای تنآرامی بر میزان اضطراب و ظرفیت حافظه کاری در نوجوانان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای، پس از غربالگری با استفاده از آزمون خودسنجی اضطراب زونگ (1970)، 40 نفر از دانشآموزان دوره راهنمایی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا هر دو گروه به پرسشنامه ...
بیشتر
در این پژوهش برای آزمایش تأثیر آموزش و تمرینهای تنآرامی بر میزان اضطراب و ظرفیت حافظه کاری در نوجوانان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای، پس از غربالگری با استفاده از آزمون خودسنجی اضطراب زونگ (1970)، 40 نفر از دانشآموزان دوره راهنمایی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا هر دو گروه به پرسشنامه ظرفیت حافظه کاری دانیمن کارپنتر (1980) پاسخ دادند. در مرحله بعد گروه آزمایش طی 12 جلسه آموزشی یک ساعته (هر هفته 3 جلسه)، تحت آموزش و تمرینهای تنآرامی قرار گرفت (به گروه کنترل هیچگونه آموزشی ارائه نشد.) پس از پایان جلسات آموزشی، آزمونهای خودسنجی اضطراب زونگ و ظرفیت حافظه کاری دانیمن کارپنتر مجدداً توسط هر دو گروه تکمیل شد. دادههای به دست امده با آزمونهای t مستقل و وابسته و تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که آموزش و تمرینهای تنآرامی موجب کاهش میزان اضطراب و افزایش ظرفیت حافظه کاری نوجوانان