ویژگی های روانسنجی مقیاس اعتیاد به خرید حضوری در نمونه ایرانی

فرزین باقری شیخانگفشه؛ زهرا خانی؛ حجت الله فراهانی؛ پرویز آزادفلاح

دوره 13، شماره 52 ، مهر 1402

https://doi.org/10.22054/jcps.2024.70687.2844

چکیده
  اعتیاد به خرید یک نیاز غیرقابل‌کنترل است که فرد را مجبور می‌کند تا برای رهایی موقت از پریشانی روانی و افسردگی به سمت خرید کردن گرایش پیدا کند. در همین زمینه، پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس اعتیاد به خرید حضوری در نمونه ایرانی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع ارزشیابی بود. نمونه شامل 500 نفر، از زنان (404) ...  بیشتر

هنجاریابی، روایی و اعتبار مقیاس امیدواری حوزه‌های خاص در دانشجویان ایرانی*

محسن احمدی طهور سلطانی؛ دکتر رضا کرمی‌نیا؛ دکتر حسن احدی؛ دکتر علیرضا مرادی

دوره 2، شماره 5 ، اسفند 1390، ، صفحه 51-73

چکیده
  زمینه و هدف: اندازه‌گیری نقاط قوت و توانمندی‌های ذهنی انسان و سازه‌هایی که در حیطه روان‌شناسی مثبت وجود دارد نیازمند ابزارهایی می‌باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی مشخصات روان‌سنجی مقیاس امیدواری بزرگسالان سیمپسون (1999) در دانشجویان ایرانی بود. روش پژوهش: در این تحقیق توصیفی- پیمایشی 1000 نفر دانشجو با دامنه سنی (18 تا34) و میانگین 13/5±9/23  ...  بیشتر