فرزین باقری شیخانگفشه؛ زهرا خانی؛ حجت الله فراهانی؛ پرویز آزادفلاح
چکیده
اعتیاد به خرید یک نیاز غیرقابلکنترل است که فرد را مجبور میکند تا برای رهایی موقت از پریشانی روانی و افسردگی به سمت خرید کردن گرایش پیدا کند. در همین زمینه، پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس اعتیاد به خرید حضوری در نمونه ایرانی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع ارزشیابی بود. نمونه شامل 500 نفر، از زنان (404) ...
بیشتر
اعتیاد به خرید یک نیاز غیرقابلکنترل است که فرد را مجبور میکند تا برای رهایی موقت از پریشانی روانی و افسردگی به سمت خرید کردن گرایش پیدا کند. در همین زمینه، پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس اعتیاد به خرید حضوری در نمونه ایرانی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع ارزشیابی بود. نمونه شامل 500 نفر، از زنان (404) و مردان (96) شهر تهران در سال 1400 بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس اعتیاد به خرید حضوری، سیاهه رفتار ذخیرهسازی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی را تکمیل کردند. ویژگیهای روانسنجی مقیاس اعتیاد به خرید حضوری از طریق آزمون تحلیل عامل تأییدی، روایی واگرا، روایی همزمان، همبستگی پیرسون و ضریب آلفای کرونباخ در نرمافزار R نسخه 1/4 در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد. ساختار هفت عاملی (برتری، تعدیل خلق، تعارض، تحمل، عود، کنارهگیری و مشکلات) مقیاس اعتیاد به خرید حضوری با استفاده از تحلیل عامل تأییدی بررسی و تأیید شد (89/0=CFI، 07/0=RMSEA). در بررسی روایی ملاکی همزمان و واگرا، همبستگی مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین با سیاهه رفتار ذخیرهای مثبت و معنادار بود. همچنین رابطه اعتیاد به خرید حضوری با بهزیستی روانشناختی نیز منفی و معنادار بود. ضریب آلفای کرونباخ برای نمره کل مقیاس اعتیاد به خرید حضوری 96/0 و برای ابعاد آن 81/0 تا 92/0 به دست آمد. یافتهها بیانگر روایی سازهای و پایایی قابل قبول مقیاس اعتیاد به خرید حضوری است و ساختار چندبعدی این مقیاس میتواند به منظور تشخیص اعتیاد به خرید حضوری کمک کند.
محسن احمدی طهور سلطانی؛ دکتر رضا کرمینیا؛ دکتر حسن احدی؛ دکتر علیرضا مرادی
دوره 2، شماره 5 ، دی 1390، ، صفحه 51-73
چکیده
زمینه و هدف: اندازهگیری نقاط قوت و توانمندیهای ذهنی انسان و سازههایی که در حیطه روانشناسی مثبت وجود دارد نیازمند ابزارهایی میباشند. هدف پژوهش حاضر بررسی مشخصات روانسنجی مقیاس امیدواری بزرگسالان سیمپسون (1999) در دانشجویان ایرانی بود.
روش پژوهش: در این تحقیق توصیفی- پیمایشی 1000 نفر دانشجو با دامنه سنی (18 تا34) و میانگین 13/5±9/23 ...
بیشتر
زمینه و هدف: اندازهگیری نقاط قوت و توانمندیهای ذهنی انسان و سازههایی که در حیطه روانشناسی مثبت وجود دارد نیازمند ابزارهایی میباشند. هدف پژوهش حاضر بررسی مشخصات روانسنجی مقیاس امیدواری بزرگسالان سیمپسون (1999) در دانشجویان ایرانی بود.
روش پژوهش: در این تحقیق توصیفی- پیمایشی 1000 نفر دانشجو با دامنه سنی (18 تا34) و میانگین 13/5±9/23 با روش نمونه گیری خوشهای طبقهای از بین دانشگاههای مختلف انتخاب شدند و به پرسشنامههای امیدواری اسنایدر، شادکامیآکسفورد، سرسختی روانی، ناامیدی بک، و بهزیستی روانشناختی ریف به همرا مقیاس امیدواری سیمپسون ( 1999)، (با اندکی تغییر) پاسخ دادند.
یافتهها: ضرایب آلفای کرونباخ (94/0)، دونیمه کردن (85/0)، اعتبار همگرا با مقیاسهای سرسختی (40/0)، شادکامی (64/0)، و بهزیستی روانشناختی ( 47/0) اعتبار واگرا ( ناامیدی بک،25/0-)، اعتبار ملاکی (امیدواری اسنایدر، 55/0) به دست آمد که همگی در سطح 01/0< p معنیدار بودند. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس 40 سؤالی امیدواری بزرگسالان در نمونة ایرانی از پنج عامل اشباع شده است که 56 درصد واریانس مقیاس را تبیین میکنند. تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم نشان داد پنج عامل مذکور به خوبی بر روی یک عامل اصلی بار میشوند و مدل شش عاملی به خوبی با دادهها برازش داشت (93/0 AGFI=، 037/0RMSEA=، 98/0 NFI=).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد کهاین آزمون از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و قابل استفاده در سایر تحقیقات میباشد